God of War

God of War25.07.2016 12:41
Paweł Olszewski

God of War to ósma odsłona kultowej marki studia Sony Santa Monica i pierwsza wydana już wyłącznie na konsolę ósmej generacji

God of War to ósma odsłona kultowej marki studia Sony Santa Monica i pierwsza wydana już wyłącznie na konsolę ósmej generacji. Gra jednocześnie odświeża całą serię, zachowując przy okazji dawny kanon fabularny. Zamiast klasycznej mitologii greckiej, tym razem obserwuje perypetie Kratosa - teraz w roli ojca - na dalekiej północy, w fantastycznej krainie rodem z podań skandynawskich. Przedstawia cały panteon nowych potworów i bogów oraz solidnie zmienia schemat całej zabawy, od sposobu rozgrywki do metod na jej przedstawienie. Dawny bóg wojny musi nie tylko zmierzyć się z nowymi niebezpieczeństwami, ale również ujarzmić swój gniew i wychować potomka.

Choć God of War jest pewnego rodzaju restartem całej serii, nie neguje wydarzeń z poprzednich odsłon. Minęło wiele lat od zemsty Kratosa na panteonie greckich bogów. Spartiata uciekł od tego, jak tylko najdalej potrafił - do Skandynawii, gdzie żyje wraz ze swoim synem w okrutnym świecie nordyckiej mitologii. Codziennie musi walczyć o przeżycie i tego samego uczy potomka. W roli ojca Kratos musi poskromić gniew, który napędzał go przez tyle lat. W swojej kolejnej przygodzie na każdym kroku podąża za nim syn, więc wzajemna relacja między nimi jest niezwykle istotna. Sugerując się słowami reżysera gry, Cory'ego Barloga, "to gra o Kratosie uczącym syna, jak być bogiem, i o synu uczącym Kratosa, jak znów być człowiekiem".

  • Deweloper: Sony Santa Monica
  • Wydawca: Sony
  • Dystrybutor: SIEP
  • Platformy: PS4
  • Data premiery: 2017
  • Polska wersja językowa: brak informacji
  • Gatunek: gra akcji | Typ gier: hack'n'slash, slasher, survival, fantasy | Rozgrywka: singleplayer | PEGI: 18

Podczas PlayStation Experience, 6 grudnia 2014, Cory Barlog, dyrektor kreatywny studia SIE Santa Monica, potwierdził, że nowa odsłona serii God of War jest już we wczesnej fazie produkcji. Gra nie miała być prequelem (dziać się przed poprzednimi częściami), ale mogła być rebootem, czyli zaczynać markę od początku. W kwietniu 2016 roku Polygon opublikował przeciek z produkcji w postaci grafiki koncepcyjnej. Ta ukazywała Kratosa, głównego bohatera serii, w świecie rodem z nordyckiej mitologii. Pomysł ten dla serii miał już jej pierwszy ojciec, David Jaffe, około dekady wcześniej, po wydaniu pierwowzoru.

Grę po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowano na targach E3 w Los Angeles w 2016 roku. Muzykę do zwiastuna pokazanemu światu odgrywała na żywo sześćdziesięcioosobowa orkiestra. Przeciek Polygonu okazał się prawdziwy, gdy publiczność ujrzała starszego, brodatego Kratosa (teraz ojca), walczącego z trollem - stworzeniem z nordyckiej mitologii. Na tych samych targach ogłoszono również, że reżyserem tej odsłony jest Cory Barlog, wcześniej główny dowodzący przy God of War II z PlayStation 2.

W wywiadzie z The Know Barlog wyjaśnił, że mimo faktu bycia kontynuacją serii, God of War odrzuca numerację (czyli nie przyjął nazwy God of War IV), ponieważ jest ponownym wyobrażeniem całej marki. Symbolizuje to również przesiadka do nowej mitologii, która stanowczo odcina produkcję od poprzednich siedmiu wcieleń. Zanim postanowiono wykorzystać podania skandynawskie, drużyna rozważała również mitologię egipską. O wyborze zdecydowało wyraźniej mniej ludzkie, oddalone od cywilizacji oblicze tych mitów.

To Barlog zdecydował o pozostaniu przy Kratosie zamiast kreowania nowego protagonisty. Porównywał serię do gier Nintendo, szczególnie Mario. Tak jak włoski hydraulik, Kratos jest po prostu nierozłącznie powiązany z marką. "Nie chciałem po prostu zrestartować serii" - powiedział. - "Chciałem przeobrazić jej gameplay oraz nadać nową perspektywę, rozbudowując jednocześnie emocjonalną podróż Kratosa".Rozgrywka w God of War zdecydowanie odcina się od korzeni serii z czasów PlayStation 2 i PlayStation 3. Poprzednia część, Wstąpienie, wprowadziła zabawę wieloosobową, jednak nordycka przygoda Kratosa ponownie ogranicza nas wyłącznie do kampanii fabularnej. W przeciwieństwie do filmowych, z góry ustalonych ujęć kamery, z jakich słynął dotychczas God of War, dostajemy perspektywę trzecioosobową, z kamerą zawieszoną nad ramieniem bohatera (niczym w The Last of Us). Gra zapożycza także pewne elementy z gatunku RPG, jak punkty umiejętności (na przykład znajomości łucznictwa) oraz możliwość tworzenia nowych sprzętów z materiałów zdobytych w trakcie zabawy.

Kolejną ogromną zmianą jest rezygnacja z kultowych ostrzy na łańcuchach, dotychczasowej wizytówki serii. Kratos posługuje się teraz magicznym toporkiem, który można ładować energią elementarną oraz wraca do rąk właściciela niczym młot Thora. Topór jest silnie związany z tłem fabularnym produkcji - wydarzeniami, które prowadziły do rozpoczęcia nowego God of War. Podobnie jednak jak we Wstąpieniu, Spartiata potrafi także pojedynkować się na gołe pięści.

I chociaż gracz od początku do końca przygody wciela się w Kratosa (zaprzeczając pierwszym plotkom, jakoby to jego syn miał być głównym protagonistą), gra ma fragmenty, w których pasywnie przejmujemy kontrolę nad potomkiem. Syn może na przykład strzelić z łuku w miejsce, które obserwujemy na ekranie. W trakcie gry młody bóg pomoże ojcu w walce, eksploracji, szukaniu sekretów oraz rozwiązywaniu zagadek logicznych. Gdy mierzymy się z większą ilością przeciwników, syn odgrywa rolę przynęty dla mniejszych potworów, odciągając je od nas, byśmy mogli skupić się na największych zakapiorach.

  • fabularnie God of War jest tak zwanym "miękkim rebootem" serii. Miękki reboot ma za zadanie ponowne rozpoczęcie jakiejś marki, by otworzyć ją na nową publikę, przy jednoczesnym zachowaniu pierwotnej osi czasowej; dobrymi przykładami ze świata kinematografii są tutaj "Jurassic World" lub "Gwiezdne Wojny: Przebudzenie Mocy"
  • oprócz God of War, jedynym tytułem w serii, który kombinował z ujęciem kamery, był wydany w 2007 roku God of War: Betrayal na telefony komórkowe
  • pomysł na przeniesienie akcji gry do mitologii skandynawskiej miał już jej pierwszy reżyser, David Jaffe
  • ścieżkę dźwiękową do God of War skomponował Bear McCreary, znany z jego wkładu do seriali "Battlestar Galactica", "Outlander" czy "The Walking Dead"
  • pierwszy zwiastun gry, zaprezentowany w 2016 roku na targach E3, zdobył wyróżnienie Game Critics Award za oprawę wizualną
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.