FAQ: Fable III

FAQ: Fable III24.10.2010 22:30
marcindmjqtx

Seria action RPG-ów, w których z części na część coraz bardziej przeważa ten pierwszy element, doczekała się trzeciej odsłony. Tym razem także szala przechyli się na stronę akcji, zaś cechy właściwe dla rolplejów zostaną jeszcze bardziej zmarginalizowane. Wiadomo więc, że miłośnicy konserwatywnego podejścia do gatunku nie mają tu czego szukać. Pytanie zatem, co Fable III ma do zaoferowania pozostałym graczom? Sprawdźmy.

Tło fabularne Akcja toczy się 50 lat po wydarzeniach z Fable II. Gracz wcieli się tu w dziecko głównego bohatera "dwójki". Co ciekawe, możemy zaimportować save'a z poprzedniej gry, a podjęte w niej decyzje znajdą odzwierciedlenie w aktualnych wydarzeniach. Kampania została wyraźnie podzielona na dwie części - w pierwszej organizujemy bunt przeciwko tyranowi, w drugiej sami zasiadamy na tronie, kierując znanym nam Albionem. Sprawowanie najwyższego stanowiska w państwie niesie ze sobą szereg skutków - od tych na poziomie jednostek, po cały kontynent i ościenne lądy (tak, w "trójce" znajdą się także inne krainy). W ciągu półwiecza dzielącego część drugą od najnowszej, magiczny Albion doczekał się rewolucji technicznej. Nie oznacza to jednak, że w grze zabraknie zaklęć czy baśniowego klimatu.

Model rozgrywki Choć z funkcją, jaką zacznie pełnić bohater(ka) wiąże się z wieloma zmianami w rozgrywce, to Fable III w żadnym razie nie stanie się strategią. Oczywiście, jako władca będziemy musieli zająć się gospodarką, podatkami czy zawieraniem sojuszy, lecz nic nie stoi na przeszkodzie (a czasem jest wręcz wskazane), by osobiście zbadać jakąś sprawę lub wziąć udział w walce. Tutaj część - jednak obawiam się, że niewielka - graczy może się rozczarować, gdyż twórcy postanowili pozbyć się, i tak nie najliczniejszych, elementów RPG. Zniknie pasek zdrowia, a wraz z nim wszelki HUD i punkty doświadczenia. Nasza postać będzie się teraz rozwijać m.in. dzięki liczbie zwolenników.

Najważniejsze cechy 1. Władza - Jak twierdzi sam Molyneux, inspiracją dla pierwszego Fable był folklor, przy tworzeniu kontynuacji bardzo luźno opierano się m.in. na legendach arturiańskich, a przewodnim motywem poszukiwań inspiracji była władza - zarówno historyczna, jak i współczesna - oraz zjawiska z nią związane. Dzięki temu możemy być i troskliwym królem, i kolejnym ciemiężycielem, odczujemy tym samym odpowiedzialność leżącą na barkach władcy.

Bowiem gdy po obaleniu despoty i wygraniu wyścigu o koronę, ostatecznie zasiądziemy na tronie, stawimy czoło codzienności monarchy. Skarzemy złoczyńców, zwiększymy lub zmniejszymy podatki, zrobimy wszystko, by ludzie zapomnieli o złożonych obietnicach...

2. Dobro i zło - Choć wybór między dobrem a złem towarzyszył nam we wszystkich grach z serii, to dopiero teraz nasze decyzje odbiją się tak szerokim echem - na cały Albion oraz pobliskie, podobno rozległe, tereny. Poza wyglądem protagonisty (diabelskie rogi itp.), skutkiem zabawy w tyrana będzie bieda i strach poddanych oraz masa nowych wrogów, w tym całe krainy. Na nowego monarchę będzie czyhała także pokusa podniesienia podatków ponad wszelkie normy i roztrwonienie pieniędzy na własne sprawy lub sowite obdarowanie członków rodziny.

3. Oprawa - o ile samą grafikę znów utrzymano w baśniowej konwencji i nie zachwyci ona fajerwerkami, to możemy spodziewać się naprawdę klimatycznych miejscówek oraz magii sączącej się z ekranu. Na wyróżnienie zasługuje też udźwiękowienie - głosu postaciom użyczyły takie sławy, jak John Cleese (który wcieli się w rolę kamerdynera), Ben Kingsley czy Bernard Hill. Poza tym - po raz pierwszy w dziejach serii - nasz bohater przemówi.

4. Gesty - choć gra nie jest tworzona głównie pod Kinecta, co przez długi czas dawano do zrozumienia, to po premierze pojawi się łatka, pozwalająca na sterowanie za pomocą nowego gadżetu MS. Gracze dostaną tym samym wachlarz gestów, które dzięki temu kontrolerowi nabiorą rumieńców. Postać uściśnie komuś rękę, spoliczkuje, przejdzie się dystyngowanym krokiem czy pierdnie komuś w twarz. A mimo szalejącej rewolucji technicznej w grze nie zabraknie i czarów, niewykluczone więc, że i ten aspekt zostanie obsłużony za pomocą gestów.

Poniżej możecie obejrzeć intro do gry:

Wersja językowa: polska (kinowa)

Cena: 199 zł (sugerowana cena wydawcy)

Data premiery: 29 października

Kamil Bogusiewicz

Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.