Endurance Mode z Rise of the Tomb Raider pokazuje, jak wiele Crystal Dynamics nauczyło się od 2013 roku

Endurance Mode z Rise of the Tomb Raider pokazuje, jak wiele Crystal Dynamics nauczyło się od 2013 roku29.12.2015 18:38
Paweł Olszewski

Dwa lata temu dostaliśmy przemyślany tryb single + dodane na siłę i zrobione trochę od niechcenia multi. W tym roku Crystal Dynamics nie popełniło tego błędu.

Jeszcze nie tak dawno wydawało się, że każda gra musi mieć tryb multiplayer. Miał go więc też reboot Tomb Raidera z 2013 roku, tyle tylko, że jakościowo odbiegał on (delikatnie mówiąc) od poziomu single'a. Przyczynił się do tego brak pomysłu na ciekawą rozgrywkę jak i fakt, że multi outsource'owano z Crystal Dynamics do Eidos Montreal. Zasłużony developer (Deus Ex: Bunt ludzkości) nie sprostał jednak zadaniu, a tryb multi odstawał lata świetlne od tego z serii Uncharted.

W Rise of the Tomb Raider z multiplayera zrezygnowano więc zupełnie, ale nie zrezygnowano z prób zniechęcania graczy od sprzedaży używanej gry. Miejsce czerstwego multiplayera zastąpiły ciekawe dodatki dla jednego gracza. Z pierwszego, Endurance Mode (Tryb wytrzymałości, dziś ma premierę), właśnie pojawiło się w sieci długaśne wideo. W skrócie wygląda jak Don't Starve w syberyjskim klimacie Rise of the Tomb Raider. Trzeba jeść, dbać o temperaturę ciała. Nie ma tylko wskaźnika zdrowia psychicznego i możliwości budowania bazy czy bardziej rozwiniętego craftingu. Celem Endurance Mode jest jak najdłuższe przetrwanie i pochwalenie się wynikiem w sieciowych statystykach.

W październiku zapowiedziano też Baba Yaga: The Temple of the Witch, czyli typowo singlową przygodę mającą starczyć na "godziny rozgrywki". Spędzimy je w nowym levelu i wypełnionym zagadkami grobowcu. Trailer wygląda smakowicie. Trzecie zapowiedziane, jak na razie najbardziej tajemnicze rozszerzenie to Cold Darkness Awakened, które wygląda na coś w stylu Trybu Zombie z Call of Duty. Będziemy tam walczyć z zainfekowanymi zimnowojennym wirusem ludźmi i zwierzętami. To wszystko dostępne jest w ramach kosztującej dziewięć dyszek single'owej przepustki sezonowej. A w podstawowej wersji gry są jeszcze Wyprawy, o których Maciu pisał w recenzji:

Rise of the Tomb Raider: Baba Yaga Trailer

I tylko to ostatnie mnie mocno boli (no, może jeszcze poza ceną przepustki), bo nie jestem fanem dodawania płatności w grach, które nie są dystrybuowane w modelu free-to-play. Z tym małym wyjątkiem Crystal Dynamics spisało się jednak na medal, wyciągając wnioski z poprzedniej gry. Dziś mamy w planach trzy duże single'owe dodatki, gdzie każdy kładzie nacisk na coś innego + sporo urozmaiceń podstawowej rozgrywki, podczas gdy jeszcze dwa lata temu na pytanie o singlowe DLC do Tomb Raidera twórcy robili duże oczy i opowiadali tylko coś o nowych mapach w trybie multi.

Developer wyraźnie przemyślał rozwój Rise of the Tomb Raider. Ciekawe, czy tego typu utrzymywanie przy życiu single'owych gier stanie się standardem nie tylko kolejnych Tomb Raiderów, ale też innych serii, niekoniecznie od Square-Enix.

Paweł Olszewski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.