Dlaczego jRPG czuć stęchlizną - odcinek 1528

Dlaczego jRPG czuć stęchlizną - odcinek 152805.06.2010 07:30
marcindmjqtx

Narzekanie na brak innowacyjności w jRPG to branżowy evergreen. W dzisiejszym odcinku tytułowej telenoweli wystąpią Ray Muzyka i Greg Zeschuk z BioWare. Ale ponieważ nie powiedzą za dużo, w drugiej części - dla zbudowania napięcia - nie zgodzę się z nimi.

Serwis Industry Gamers przeprowadził obszerny wywiad z grubymi rybami z BioWare. Ponieważ było o sukcesach w dziedzinie RPG, nie mogło zabraknąć oceny konkurencyjnego modelu gier fabularnych. Zeschuk postanowił nie owijać w bawełnę i, mówiąc o braku innowacyjności jRPG, stwierdził:

Myślę, że [twórcy jRPG] od dawna są bardzo zadowoleni z siebie. Wciąż robią to samo, i to samo, przez co niemal sami dali nam możliwość wybicia się z naszym stylem gier. Wiem z pierwszej ręki, że kiedy patrzą teraz na nasze tytuły, na Fable, na Fallout, na całą resztę, pytają 'co to właściwie jest?'. Myślę, że przyzwyczaili się do ciągłego powielania tego samego, bo to działało. Zaś Muzyka dodaje:

Wszyscy powinni być zawsze innowacyjni i zawsze próbować szukać nowych możliwości budowania, innych od już wykorzystanych. Każda grupa, nie wskazując nikogo konkretnego, każde studio czy zespół, w dowolnym kraju, posługująca się konkretną estetyką z, wiesz, przeszłości, jeśli nie będzie wciąż odkrywcza, to zostanie w tyle. No cóż, nie zgadzam się z Aragornem. Ale nie, nie wspomnę złośliwie, że w tym samym wywiadzie Zeschuk chwali świeżość Demon Souls zaś w FFXIII nie grał, a Muzyka jakoś zapomniał o konieczności innowacyjności gdy opisywał sukces Dragon Age. W takich branżowych opiniach przeszkadza mi bardzo coś innego - mylenie wzorca gatunku z poszczególnymi tytułami.

Trudno oczekiwać innowacyjności od wzorca. Immanentną jego cechą jest przecież niezmienność. W tym wypadku narzekanie na statyczność jest jak oskarżanie hip-hopu, że teksty są wciąż recytowane. Równie dobrze można jęczeć, że papierowe RPG są skostniałe, bo w kanonicznym D&D od 36 lat chodzi o eksplorowanie lochów i nawalanie potworów. Wzorzec nie powinien być innowacyjny i tyle. Zaś jeśli chodzi o tytuły, to przecież sami cytowani wyżej widzą, że są zarówno klasyczne, odwołujące się do stabilnego, niezmiennego stylu, jak i nowe, odkrywcze, szukające innej drogi. Zupełnie jak (znowu) w papierowym RPG - D&D dla tradycjonalistów ("no jakże może podobać mi się piosenka, którą pierwszy raz słyszę?"), a dla szukających innowacyjności pełna gama odmiennych produktów, od Świata Mroku przez Paranoję po All Flesh Must Be Eaten.

Szkoda, że mantra o braku innowacyjności jRPG jest tak szeroko i tak często powtarzana. Ale ponieważ Kartagina została zburzona, a Balcerowicz odszedł, rozumiem że wypełnia pewną lukę.

Tomasz Andruszkiewicz

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.