Analitycy podnoszą szacunki dotyczące sprzedaży Xboksa One X. Czeka nas powtórka z 7. generacji konsol?

Analitycy podnoszą szacunki dotyczące sprzedaży Xboksa One X. Czeka nas powtórka z 7. generacji konsol?07.11.2017 14:45
Paweł Olszewski

Zamieniają się tylko role. Teraz to Microsoft może deptać po piętach Sony.

Dziś swoją premierę ma Xbox One X. "Najpotężniejsza konsola na rynku" leży w redakcji od dobrych kilku dni, szczerząc kły. Maciu już ją trochę dokarmił kilkoma zaktualizowanymi pod 4K i HDR grami i jest pod wrażeniem jej możliwości. A analitycy sprzedażowego potencjału. Po szybciutko schodzących zamówieniach przedpremierowych na tzw. Scorpio Edition, podnoszą swoje przewidywane pułapy sprzedaży.

Jak donosi gameindustry.biz, najpierw Wedbush Securities (ustami Michaela Pachtera) podniosło swoją estymację dotyczącą sprzedaży Xboksa One X do końca bieżącego roku z 1 mln do 1,5 mln. Teraz analogiczny ruch wykonało IHSMarkit. Tyle tylko, że tutaj mowa o podniesieniu początkowych 500 tys. na 900 tys. egzemplarzy. Wszystko powyżej określają "ogromnym sukcesem". To co, bańka Skorpionów do końca roku pęknie?

Nawet jeżeli, to nie mamy pewności, czy Microsoft pochwali się taką informacją. Firma od miesięcy przestała już podawać liczbę sprzedanych egzemplarzy Xboksa One, zastępując ją liczbą abonentów Xbox Live Gold. Te dane były wygodniejsze, nie pokazywały powiększającej się dysproporcji między Xboksem a PlayStation. Dysproporcji, która mam nadzieję zacznie się zmniejszać. Monopol nikomu nie służy, z klientami tego monopolisty włącznie.

Wystarczy cofnąć się do poprzedniej generacji konsol żeby zobaczyć, jak to wszystko może się pozmieniać. O rok wyprzedzający PS3 i na dzień dobry sporo tańszy Xbox 360 szybko został niekwestionowanym liderem konsolowego grania w HD (Ready). W dniu premiery PS3 w listopadzie 2006 w domach graczy było już 5 mln Xboksów 360 z ciekawymi tytułami na wyłączność. Sony goniło konkurencję sześć lat - dopiero w 2012, czyli na rok przed premierą PS4, sprzedało się więcej konsol Sony niż Microsoftu w ciągu dwunastu miesięcy - 12 mln PS3 versus 11 mln Xboksów. Tendencja ta utrzymywała się też w pierwszej połowie 2013 i kolejnych miesiącach, aby koniec końców obie firmy miały na koncie po ponad 80 mln sprzedanych egzemplarzy konsol siódmej generacji (według danych z 2013 80 mln PS3; 84 mln Xboksów 360 - to już informacje z 2014 roku).

Czy możliwy jest teraz podobny scenariusz? Żeby za kilka lat Sony i Microsoft szły łeb w łeb? Według cytowanego już IHS Markit, wzrost prognozy dla Xboksa One X nie wpływa znacząco na proporcje podziału rynku między Sony i Microsoftem w Europie, który ich zdaniem do końca roku będzie wyglądał następująco - 26 mln PS4 kontra 8 mln Xboksów. W USA proporcje te są dla Microsoftu trochę ciekawsze. Czego nie można powiedzieć o Japonii.

Dziś, w dniu premiery Xboksa One X, najgłośniej jest właśnie o tej konsoli, ale trzeba pamiętać też o stosunkowo tanim Xboksie One S, który moim zdaniem robi wersji X dużą konkurencję. No i pierwszym "magnetowidzie", wycofanym z produkcji, ale wciąż jednak dostępnym w różnych przecenach. Wszystkie te sprzęty zliczają się na ósmą generację konsol. Podobnie jak PS4, PS4 Slim i PS4 Pro u Sony. To będzie ciekawe starcie, na którego – mam wrażenie - dopiero jesteśmy półmetku.

Paweł Olszewski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.