Model uszkodzeń samochodu i symulacja obrażeń kierowcy – jak to działa w Xpand Rally

Model uszkodzeń samochodu i symulacja obrażeń kierowcy – jak to działa w Xpand Rally02.08.2004 11:04
Materiały prasowe

Techland producent Xpand Rally ujawnił kolejną z charakterystycznych cech gry – kompleksowy model symulacji i wizualizacji uszkodzeń samochodu i zużywania się części oraz sposób, w jaki obrażenia kierowcy wpływają na prowadzenie samochodu przez gracza. Zastosowany w Xpand Rally, do osiągnięcia w pełni dynamicznego i interaktywnego otoczenia tras, Open Dynamic Engine pozwolił również uzyskać poprawną i realistyczną symulację uszkodzeń samochodu.

Ponieważ parametry wszystkich obiektów w grze są w pełni konfigurowalne tak, że, możliwe jest ustalenie dla każdego z nich indywidualnych cech takich jak: współczynniki tarcia, sprężystości, liczba stopni swobody, maksymalne prędkości i wielu innych, wszystkie obiekty otaczające trasy w zależności od swoich właściwości fizycznych mają indywidualny wpływ na samochód w momencie kolizji. Dla przykładu gęsto rozstawione na poboczach białe plastykowe słupki można bez trudu rozpędzonym samochodem „skosić”. Choć będzie to zależne od prędkości, z jaką samochód się porusza, to wpływ na jego uszkodzenia pozostanie za każdym razem niewielki. Ograniczy się do wgnieceń zderzaków, ewentualnie maski, lub jedynie otarć lakieru, jeśli taki słupek „trafimy” bokiem samochodu. Podobnie jest ze znakami drogowymi, choć te adekwatnie do swoich właściwości fizycznych będą miały już nieco inny wpływ na samochód. Znaki drogowe są dużo cięższe i twardsze, przez co siły działające na samochód przy zderzeniu spowodują dużo większe zniszczenia. Wszyscy kierowcy wiedzą o tych zależnościach panujących na poboczu drogi i mając do wyboru „skoszenie” plastykowego słupka lub znaku drogowego w trosce o własny samochód i swoje zdrowie wybiorą ten pierwszy. Te właśnie intuicyjne odczucia kierowców udało nam się przenieść do gry.

Ponieważ samochód w Xpand Rally ze swoja masą i prędkością podlega wszystkim prawom fizycznym panującym w rzeczywistym świecie, analogicznie do wcześniejszego przykładu w grze, tak jak w rzeczywistości, „korzystniej” będzie zderzyć się ze znakiem drogowym niż z drzewem. Przykłady takie można mnożyć w nieskończoność z wykorzystaniem płotów, murków a na budynkach kończąc.

Skoro jest już jasne, jakie mechanizmy i na jakich zasadach wywołują uszkodzenia samochodu to przejdźmy do samych uszkodzeń. W Xpand Rally do możliwych uszkodzeń samochodu zaliczyć należy:

  • wspomniane już wcześniej otarcia i uszkodzenia lakieru - uszkodzenia karoserii takie jak: - wgniatanie się oraz częściowe i całkowite odpadanie zderzaków - częściowe i całkowite odpadanie spoilerów - wgniatanie się: nadkoli, drzwi, maski przedniej i klapy tylnego bagażnika, dachu - częściowe i całkowite odpadanie drzwi i maski - pękanie i całkowite tłuczenie się szyb we wszystkich oknach - uszkodzenia świateł i wycieraczek- uszkodzenia zawieszenia i hamulców - pęknięcie opony i jej całkowita strata - „bicie” i całkowite odpadanie koła - uszkodzenia sprężyn i amortyzatorów - uszkodzenia stabilizatorów - uszkodzenia hamulców na poszczególnych kołach- uszkodzenia układu napędowego: - uszkodzenie układu chłodzenia i smarowania skutkujące przegrzaniem i zatarciem silnika - uszkodzenie turbiny wpływające na dynamikę silnika - uszkodzenia silnika zmniejszające moc samochodu aż do całkowitego unieruchomienia pojazdu - uszkodzenia sprzęgła i skrzyni biegów pozbawiające samochód poszczególnych biegów lub wyraźnie utrudniające ich włączenieW grze wszystkie uszkodzenia są obrazowane bądź to poprzez bezpośrednią wizualizację o ile jest to możliwe, na przykład uszkodzenia karoserii samochodu, bądź to poprzez odpowiednią sygnalizację na hudzie poprzez wskaźniki: temperatury silnika, uszkodzenia układu jezdnego i hamulców, uszkodzenia układu przeniesienia napędu i silnika, działania turbodoładowania, uszkodzenia układu elektrycznego.

Poza uszkodzeniami wynikającymi z kolizji większość istotnych z punktu widzenia prowadzenia się samochodu części posiada symulacje zużycia na skutek eksploatacji. W ten sposób na przykład kierowcy jeżdżący widowiskowo – długimi bocznymi poślizgami i często blokujący koła będą częściej musieli inwestować w wymianę opon. Zużywanie się części na skutek intensywnej eksploatacji ma szczególne znaczenie zarówno w kontekście wpływu na zachowanie się samochodu jak i ekonomicznej warstwy gry. Warto dodać, że system symulacji zużywania się części zawiera również element zarządzania ryzykiem. Kierowcy jeżdżący czysto i efektywnie, nieuszkadzający samochodów w znacznym stopniu a przez to mogący częściej i taniej je remontować, z większym prawdopodobieństwem ukończą wyścig. Natomiast każdy, kto zaryzykuje jazdę mocno „nadwerężonym” samochodem może spodziewać się awarii wynikającej ze stanu zużycia poszczególnych elementów, która bądź to w znaczącym stopniu utrudni mu jazdę bądź wręcz uniemożliwi ukończenie wyścigu.

Zupełnie nowym elementem w grach rajdowych jest system symulacji obrażeń kierowcy. Na hudzie widoczny jest wskaźnik kondycji fizycznej kierowcy. Podczas kolejnych kolizji, oprócz uszkodzeń samochodu, symulowane są obrażenia, jakich mógł doznać kierowca i obrazowane są symbolicznie poprzez zmianę koloru poszczególnych części wskaźnika. Stan „zdrowia” kierowcy przekłada się bezpośrednio na to jak zareaguje on na nagłą sytuację na drodze i jak sprawnie będzie prowadził samochód. Przy obrażeniach głowy do gracz dotrze nieco nieostry obraz, który z pewnością będzie miał wpływ na trafność oceny sytuacji i na czas reakcji gracza-kierowcy. Przy obrażeniach kończyn gracz spodziewać się może nieco innych reakcji samochodu na próby skręcania, przyspieszania czy hamowania. Jest to analogiczne do rzeczywistej sytuacji, w której kierowca narzekający na przykład na ból barku może manewrować kierownicą w niepełnym zakresie bądź nieco wolniej.

W zamyśle twórców gry system symulacji obrażeń kierowcy ma za zdanie spotęgować efekt realizmu symulacji zastosowanej w Xpand Rally.

Źródło artykułu:WP Gry
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.