Zmien skórke
Logo Polygamii

Wiedźmin 3 na PS4 Pro – po patchu 1.51 jest ładniej, ale wciąż nie aż tak, jak na trailerach z 2014 roku

Obiecywany przez twórców poziom grafiki osiągnąć można tylko na modach pecetowej wersji. PS4 Pro czy Xbox One X nic w tym temacie nie zmieniają.

Chcemy w pełni skupić się na Cyberpunk 2077 i samodzielnym Gwincie. Konwersja Dzikiego Gonu z pełnego HD do 4K na konsoli byłaby żmudnym i drogim przedsięwzięciem, dlatego postanowiliśmy nie wypuszczać nowej wersji Wiedźmina dla PlayStation 4 Pro.

To słowa CD Projekt RED sprzed roku. Trochę przewrotnie się je czyta dzień po premierze aktualizacji dodającej wsparcie mocy PS4 Pro. Jeszcze przewrotniejsze może być to, że zapowiedź aktualizacji Wiedźmina 3 do formatu Ultra HD pojawiła się pierwszy raz w kontekście Xboksa One X, z nowościami nie poczekano jednak na jego premierę. Łatka jest już dostępna na serwerach Sony. Co poprawia? Rozdzielczość, co widać gołym okiem. Redzi nie podzielili się żadnym changelogiem, nie znamy szczegółów technicznych. Rozdziałka jest jednak zauważalnie wyższa, a rozmaite krawędzie mniej poszarpane i wyraźniejsze. Dobrze widać to na zoomach na poniższym wideo, nawet na zwykłym Full HD.

Tutaj natomiast mamy potwierdzenia faktu, że nie zmienił się framerate. Obie wersje, PS4 i PS4 Pro, oscylują wokół 30 klatek. Mnie to akurat nie martwi, bo sam grając w DLC do Wiedźmina 3 na PC zablokowałem liczbę klatek na tym przedziale. Moim zdaniem ta gra nienaturalnie wygląda w sześćdziesięciu.

Wiele bym jednak dał, żeby wyglądała tak, jak na poniższych screenach. Pisaliśmy o nich w maju 2015 w notce Wiedźmin 3 – oprawa ze zwiastunów jednak osiągalna? Moderzy w służbie lepszego jutra. Ze zmodowanymi teksurami i dobrze poustawianymi filtrami SweetFX ta gra potrafi wyglądać tak, jak na pamiętnych materiałach z 2014 roku, z targów E3.

Xbox One X więcej tu raczej nie doda. Tam, gdzie PS4 Pro ma checkerboard rendering (via eurogamer.net) , One może doda natywne 4K. Nie liczyłbym jednak na znacznie lepszą jakość grafiki niż na PS4 Pro. Ta sama zasada działała dotychczas w drugą stronę – wersje na zwykłe PS4 znacznie nie wyprzedzały Xboksów One, mając zazwyczaj mając tylko wyższą rozdziałkę. Zawsze jest jakiś „hamulcowy” w branży. Teraz będzie nim po prostu Sony.

Na koniec warto jeszcze spojrzeć na stare porównanie Wiedźmina 3 na PC (bez modów) i PS4. Mam wrażenie, że teraz PS4 Pro wygląda jak na PC.

Największe zdziwienie aktualizacji Wiedźmina 3 to jego waga (raptem 170MB) i… brak HDR. Szkoda, bo moim zdaniem właśnie on, w połączeniu z szeroką paletą barw, jest najważniejszym elementem składowym formatu Ultra HD. Pisałem o tym przy okazji zeszłorocznych testów konsol PS4 Pro i Xbox One S, a także w naszych publikacjach poświęconych telewizorom do nowych (zaktualizowanych) konsol Sony i Microsoftu. Dobra informacja jest natomiast taka, że na aktualizacji 1.51 sporo skorzystają posiadacze PS4 Pro i telewizorów 1080p (antialiasing i downsampling).

Paweł Olszewski

Więcej na temat:

  1. skabanos
    12:49 05.10.2017
    skabanos

    „Moim zdaniem ta gra nienaturalnie wygląda w sześćdziesięciu [klatkach]”.

    This is why we can’t have nice things.

  2. Sasilton
    13:48 05.10.2017
    Sasilton

    Jak większa rozdzielczość ma sprawić, by modele i oświetlenie były jak z pierwszego trailera?

  3. rudy200
    14:51 05.10.2017
    rudy200

    „Moim zdaniem ta gra nienaturalnie wygląda w sześćdziesięciu.”

    A moim nienaturalnie wygląda w 30. Zamykam temat.

  4. 15:30 05.10.2017
    soulsonist

    Wlasnie po raz … hmm 4 przechodze wiedzmina, tym razem na PS 4 pro jako kanapowy gracz, pierwsze 3 przejscia na PC (dosc dobrym, grajac na ultra) i musze przyznac ze o ile gra sie nadal swietnie to grafika PS 4 Pro jest zauwazalnie gorsza

  5. 23:21 05.10.2017
    niewierze

    Z ‚mitycznych trzech metrów’ widać różnicę, szczególnie na strzechach, ceglanych murkach itp. Postacie też zyskały na gładkości, jak będę miał okazję, to sprawdzę, czy na gwincie coś przyspieszyło. @’4k’

  6. Simplex
    12:11 06.10.2017
    Simplex

    „Mam wrażenie, że teraz PS4 Pro wygląda jak na PC.”

    A teraz odpal wersje PC na najwyższych detalach i wróć napisać „Miałem rację, to było tylko wrażenie”

    https://www.flickr.com/photos/147747988@N02/sets/72157661184544898/

    Ukryj odpowiedzi()
    • Paweł Olszewski
      13:43 06.10.2017
      Paweł Olszewski

      A teraz przeczytaj jeszcze raz cały akapit, razem z pierwszym zdaniem 😉

      „Na koniec warto jeszcze spojrzeć na stare porównanie Wiedźmina 3 na PC (bez modów) i PS4. Mam wrażenie, że teraz PS4 Pro wygląda jak na PC.”

      Fotki pod linkiem od Ciebie robią wrażenie, ale to „PC Version with textures, grass and draw distance mods”. Podobne obrazki jako ciekawostki wkleiłem w moją notkę.

      Ukryj odpowiedzi()
      • Simplex
        22:07 06.10.2017
        Simplex

        A teraz przeczytaj mojego posta jeszcze raz 😉

        „A teraz odpal wersje PC na najwyższych detalach i wróć ” – słowa nie ma o modach. Link z modami był jako ciekawostka, użytkownik hadxmen ze starego forum porobił bardzo ładne zrzuty z modami. Ale nie zmienia to faktu że wersja pc na Uber wygląda dużo lepiej od wersji konsolowej, z patchem czy bez. Jeżeli mi nie wierzysz to odpal i pojeździj trochę po świecie.

        Dowód naukowy: http://screenshotcomparison.com/comparison/119731

        W ruchu różnice są jeszcze wielkie, bo na konsoli jest dużo większy popup obiektów (czyli pojawianie się ich na oczach gracza).