Zmien skórke
Logo Polygamii

Sprzedaż pecetów w Polsce maleje. Wszystkich? Nie, bo gaming rośnie w siłę

2016 rok był najgorszym pod względem ilościowej sprzedaży komputerów stacjonarnych. W ostatnich latach gorszy wynik zanotowano jedynie w roku 2005. I właśnie tutaj z ratunkiem przybywa sprzęt dla graczy.

Puls Biznesu opublikował artykuł, w którym powołuje się na dane dostarczone przez agencję IDC, specjalizującą się w badaniach rynku IT. Wynika z nich, że w 2016 roku sprzedało się w Polsce 2,4 miliona komputerów stacjonarnych. To najsłabszy wynik od ponad dekady, bo mniej desktopów sprzedało się tylko w 2005 roku – 2,1 miliona sztuk. Jednak, jak na łamach PB mówi Andrzej Przybyło, prezes AB S.A., nie ma powodów do obaw:

Mimo wieszczenia od lat końca ery pecetów to dane z rynku IT temu zaprzeczają. Występuje oczywiście wahanie w wielkości sprzedaży, ale dzięki użyciu wydajniejszych komponentów systematycznie podnoszą się możliwości użytkowe desktopów, co sprzyja zachowaniu przez nie udziałów w rynku IT.

Powodów gorszej sprzedaży nietrudno się domyślić. Po pierwsze, od dłuższego już czasu „stacjonarki” wypierane są przez laptopy, sprzedaż których co prawda również maleje, ale nie w takim tempie i jest nieco ratowana przez ultrabooki, czyli małe, lekkie i długo pracujące na baterii sprzęty. Po drugie, maleje liczba zamówień sektora publicznego, który zwykle ratował sytuację desktopów. Po trzecie, najważniejsze – przeciętny użytkownik nie ma dziś większej motywacji do wymiany sprzętu na nowszy.

Po prostu, i dotyczy to zarówno notebooków jak i desktopów, osoby wykorzystujące komputer do pracy, przeglądania Internetu i multimediów zadowalają się tym, co już mają. 3, 4-letni sprzęt spokojnie poradzi sobie w tych prostych zastosowaniach, a zaoszczędzone w ten sposób pieniądze można wydać na nowego smartfona albo lepszy telewizor, szczególnie że rozdzielczość 4K i technologia HDR powoli stają się coraz bardziej popularne i przystępne cenowo.

Brakuje też – przynajmniej z punktu widzenia „zwykłego” użytkownika – wyraźnego przeskoku technologicznego. Nie ma już tego szału, jak w 2005 roku, kiedy Intel wprowadził dwurdzeniowe procesory Pentium D albo gdy rok później pojawiła się rodzina Core 2. Dziś mamy Kaby Lake, Ryzena od AMD, odblokowane mnożniki i tak dalej, ale zupełnie nie „jara” to przeciętnego Kowalskiego.

amd-ryzen

Przeciętnego Kowalskiego, oglądającego filmy i „internety” nie, ale grającego Kowalskiego już jak najbardziej. To właśnie gamingowe pecety, poza ultrabookami, są kategorią, która ciągle rośnie. W przypadku graczy kolejne generacje sprzętu są dużo bardziej atrakcyjne i zapewniają realny skok jakościowy w porównaniu z urządzeniami starszymi.

To efekt rosnącego zapotrzebowania rosnącej społeczności graczy, na który pozytywnie wpłynęło pojawienie się nowej generacji kart graficznych. W lipcu jeden z dwóch czołowych dostawców procesorów graficznych — amerykańska NVidia — wypuścił na rynek pierwsze modele z serii GeForce GTX 10. Jest to pierwsza od 2012 r. seria kart opartych na nowej architekturze, co automatycznie przełożyło się na duże zainteresowanie graczy.

pwc-rynek-gierMówi Damian Godos z IDC Polska. Ogólnoświatowa sprzedaż gamingowych pecetów przekroczyła w 2016 roku 30 miliardów dolarów, a jak wygląda to w Polsce? Na razie brakuje danych za 2016 rok, ale agencja PWC podaje (obrazek po prawej), że w 2015 cała branża gier wideo była w naszym kraju warta 425 milionów dolarów, a do 2020 ma osiągnąć wartość 573 milionów dolarów, co pokrywa się z badaniem „Kondycja Polskiej Branży Gier Wideo” za 2015 rok i raportem agencji Newzoo.

Ile z tych liczb stanowią pecety? Firma HP szacuje, że na polskim rynku sprzedaje się około 120 tysięcy gamingowych komputerów rocznie, co stanowi około 5 procent ogółu (PC), a wartość całej branży, łącznie z akcesoriami, szacuje się nawet na 100 milionów złotych.

Zapowiedzi o wyparciu gamingowych PC przez konsole okazały się przedwczesne. Wręcz przeciwnie: wraz z upowszechnieniem się e-sportu i profesjonalizacją gamingu coraz więcej osób poszukuje najwyższej jakości obrazu i wydajności, jaką zapewniają komputery osobiste. Wyraźnym trendem jest wzrost popularności gamingowych laptopów. Urządzenia przenośne wyposażone w wydajne karty graficzne mogą śmiało konkurować z maszynami stacjonarnymi. VR to bardzo obiecująca kategoria, ale w tej chwili dopiero powstająca. Trudno przewidywać, jaka w krótkiej perspektywie będzie wartość jej sprzedaży.

esl-esportMówi Anna Ostafin, Personal Systems Category Group Manager w HO, na łamach magazynu CRN i ma sporo racji. Esport rośnie w Polsce jak na drożdżach i przewiduje się, że do 2018 roku wartość tego segmentu przekroczy 50 milionów złotych (obrazek po lewej/źródło). Polska znajduje się też w ścisłej czołówce krajów z wysokim odsetkiem graczy profesjonalnych. Oni wszyscy potrzebują odpowiedniego sprzętu, ale też napędzają sprzedaż do konsumentów; zarówno jeśli chodzi o gotowe pecety, komponenty jak i akcesoria.

VR jest rzeczą, która napędza umierającą sprzedaż sprzętu.

To już słowa Adama Robaszyńskiego-Jańca, szefa studia The House of Fables, który widzi olbrzymi potencjał w tej technologii. I kolejny element ratujący spadającą sprzedaż pecetów. Na razie znikomy, bo sprzedaż samych pecetowych gogli nie jest powalająca, ale w miarę popularyzacji tej technologii, coraz więcej graczy będzie wymieniało komputery na mocniejsze.

Czy możemy zatem mówić o zapaści pecetów? Oczywiście że nie. To, co obecnie dzieje się na rynku jest naturalnym trendem wynikającym z jego nasycenia i brakiem odczuwalnego dla „zwykłego” użytkownika skoku technologicznego. Nadal jednak pozostaje „power user”, czyli między innymi gracz, który będzie potrzebował nowości i który będzie napędzał sprzedaż. Tyle, że bardziej wyspecjalizowaną.

Bartosz Stodolny

Więcej na temat:

  1. ZeusEx
    17:57 10.04.2017
    ZeusEx

    Kilka lat temu kupiłem bardzo solidny jak na owe czasy i5 2500 za mniej niż 800 zł. Dziś ten stary proc wciąż kosztuje tyle samo, a nowe procki ze średniej półki są o wiele droższe (podobnie, jak wszystkie komponenty), a o ile procent bardziej wydajne? Chyba niewiele. Mam wrażenie, że technologia stoi w miejscu, tylko ceny sprzętu rosną… Poprawcie mnie jeśli się mylę.

    Ukryj odpowiedzi()
  2. Simplex
    08:50 11.04.2017
    Simplex

    „Jest to pierwsza od 2012 r. seria kart opartych na nowej architekturze” – nieprawda, autor tej wypowiedzi pomylił sobie architekturę z procesem.
    Tesla to była architektura na procesie 40nm a potem 28nm
    Fermi i Maxwell to była nowe architektury na starym procesie (28nm), a Pascal to nowa architektura na nowym procesie (16nm).

  3. Sasilton
    11:39 11.04.2017
    Sasilton

    Rynek PC stał się po prostu nudny. Intel od 6 lat wypuszcza procki o 5% szybsze od poprzedniego.
    Pobór prądu tylko trochę mniejszy, a przez oszczędzanie na pastach, procki grzeją się bardziej od Pentiuma 4. Płyty główne już kompletnie nikogo, a potrafią kosztować 700zł. RAM drogi i sztucznie blokowanym na tańszych płytach. Niska półka na rynku GPU kosztuje teraz 700zł. Kilka lat temu za 1000zł dostawałeś GPU z półki GTXa 1070.

    Nuda. Wszystko drogie i nie opłacalne. Dlatego zamiast brać nowe GPU, kupiłem sobie PS4.
    Plus taki ze teraz możemy złożyć kompa z GTXem 1080 który ma wymiary Xboxa One (nie S).

    Ukryj odpowiedzi()

Najczęściej czytane

01

7 grzechów głównych HearthStone’a

02

Blade Runner 2049 – recenzja filmu. Piękno niedoskonałości

03

W tył ku akcji – South Park mógł mieć w Polsce fajny tytuł, ale ślady po nim znikają

04

Co było dawno temu w odległej galaktyce, lepiej niech tam pozostanie. Battlefront II to dziś smutny żart

05

Xbox One X – najpotężniejsza konsola na rynku. Ale czy najsensowniejsza?

06

Wiedźmin 3 na PS4 Pro – po patchu 1.51 jest ładniej, ale wciąż nie aż tak, jak na trailerach z 2014 roku

07

Hype czy ziew – jarają was jeszcze kolejne zapowiedzi Gwiezdnych wojen? [Klub Dyskusyjny]

08

Rozchodniaczek: Powrót Raymana, sukces Gran Turismo i łatanie Wiedźmina 3

09

Cuphead – recenzja. Diabeł ubiera się u Walta Disneya

10

Mało brakowało, a w Falloutach od początku obserwowalibyśmy akcję oczami bohatera

Popularne Gry