Zmien skórke
Logo Polygamii

Trzy wersje Lary zamiast jednej na PS4 Pro

Znak nowych, odrobinę dziwniejszych czasów.

Dla graczy konsolowych zaczyna się w sumie dość gorzki okres. Albo szarpniesz się na Pro czy Scorpio i masz spokój na następne dwa lata spłacania rat, albo zaciskasz zęby w oczekiwaniu na kolejną generację, albo… przeskakujesz na pecety. Bo w sumie różnica i tak coraz mniejsza. W każdym razie artykuł, który właśnie czytacie, również rozpoczyna coś nowego. Zajawki różnic wizualnych w tym samym tytule pomiędzy dwoma modelami konsoli tego samego producenta wplecione w strumień codziennych wiadomości. Co zrobisz, jak nic nie zrobisz, a Rise of the Tomb Raider na PS4 zaproponuje aż trzy (sic!) ustawienia graficzne.

Informacja bezpośrednio od pracownika Crystal Dynamics z wczorajszego wydarzenia w Nowym Jorku. Elita z telewizorami 4K i PlayStation 4 Pro zobaczy bezrękawek Lary w 4K. Osobiście znam jedną osobą posiadającą taki sprzęt (telewizor na razie, znaczy się), więc z chęcią wpadnę do niego w celach badawczych. Nie, naprawdę, to wcale nie jest tak, że podkochuję się w zrebootowanej Croftównie. W ogóle. Półelita z telewizorami Full HD i PlayStation 4 Pro zobaczy grę w 1080p i animacją oscylującą pomiędzy 45 i 60 klatkami na sekundę. Czyli płynną zapewne tylko w tych spokojniejszych fragmentach. No i my, czyli niebawem taki odpowiednik plebsu, którzy mamy stare PS4 – dla nas przewidywane jest pełne HD i zablokowane 30 klatek na sekundę.

Oglądam materiały filmowe pochodzące z Pro, które widzicie w tym artykule, i zastanawiam się, czy wypada mi stwierdzić zajaranie. Okej, Lara wygląda ślicznie (naprawdę, naprawdę ślicznie), jednak nie wiem do końca, czy takie rozkopywanie rocznej produkcji wychodzi nam wszystkim na zdrowie. Jasne, że posiadacze PS4 czekali na Rise of the Tomb Raider okrągły rok, dlatego mają prawo czuć ekscytację, bez różnicy w jakiej konfiguracji wizualnej grę odpalą. Ale za chwilę zacznie się wyciągnie starszych, omówionych i ogranych pozycji, pokazywanie nowych trybów dla Pro. Nie chodzi mi o to, że to będzie złe zjawisko. Ale przecież nowa półgeneracja wychodzi dlatego, iż “prawdziwe” PS4 i One spowalniały rozwój technologii w grach. A teraz będzie odkurzać znowu całą biblioteczkę. Kto wie, może nawet Ubisoft uzna, że “filmowe doświadczenie” warto by trochę podretuszować.

W każdym razie wygląda na to, że tryb 4K w nowym-starym Tombie miażdży system. Przytoczę akapit z artykułu Digital Foundry dla Eurogamera:

Crystal Dynamics pokazywało na PlayStation Meeting grę tylko w 4K. Ogrywaliśmy ten tytuł ostatnio całkiem intensywnie, ale całkiem szczerze – to jest obecnie najlepsze doznanie 4K dostępne na rynku. Czuć rdzeń całego doświadczenia, ten “współczynnik ulepszenia” w stosunku do 1080p, nawet jeśli wersja na Pro pozbawiona jest kilku bajerów graficznych. To jak na razie najlepszy tytuł third party w 4K, jaki zobaczyliśmy na tym wydarzeniu.

Adam Piechota

16
Dodaj komentarz

Zaloguj się by skomentować
4 Komentarze
12 Odpowiedzi
0 Obserwujący
 
Najpopularniejszy komentarz
Najpopularniejsza dyskusja
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Astro
Użytkownik

Od kiedy to możliwość wyboru jest “gorzkim okresem”?

pear
Użytkownik

Dla konsolowców od zawsze, inaczej już dawno siedzieliby na PC.

angh
Użytkownik

A jak siedzi na PC i ma konsole?
damn, zniszczylem system…

Simplex
Gość
Simplex

Panie master rasa, a co jak ktoś chciałby zagrać w God of War, albo Uncharted, albo The Last of Us, albo Red Dead Redemption? Siedzenie na PC mu to umożliwi?i

Konsolę są do eksów konsolowych, a pecety do multiplatform i eksów pecetowych.

Astro
Użytkownik

“Konsolę są do eksów konsolowych, a pecety do multiplatform i eksów pecetowych.” – Pobożne życzenia, to gry multiplatformowe sprzedają konsole.

Astro
Użytkownik

Mylisz się, powodów, dla których nie siedzą na PC, jest znacznie więcej.

pear
Użytkownik

“PlayStation 4 Pro zobaczy grę w 1080p i animacją oscylującą pomiędzy 45 i 60 klatkami na sekundę”

Słabo. Czyli w 4K pewnie będzie ruszało się 15-30fps.

Simplex
Gość
Simplex

Nie będzie, bo ilość klatek blokuje słaby CPU, do 30fps wystarcza, do 30 nie. A GPU w Pro jest ponad 2x szybszy niż w starej PS4. Więc na Pro w 4K po wyłączeni kilku bajerów graficznych będzie 30fps (zapewne z dynamicznym skalowaniem rozdzielczośic, żeby utrzymać framerate w “krytycznych” momentach). Przy rozdzielczości 4K krótkie spadki rozdzielczości np w okolice 3200×1800 nie powinny być za bardzo zauważalne.

angh
Użytkownik

yup.
Zreszta, cale te gadanie o 4k to po prostu madre uzycie upscalera:
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-three-hours-with-playstation-4-pro

Rozdzielczosc moze byc nieco wyzsza, ale wiemy przeciez, ze nic nie pociagnie 4k z maksami bajerow. A na pewno nie sprzet za $400.

Simplex
Gość
Simplex

Sprzęt za 400$ by pociągnął, gdyby sony dopłacało do niego tyle ile dopłacało do PS3 🙂 Ale to już raczej nigdy nie nastąpi, za bardzo się sparzyli.

Kalimdor
Użytkownik

Jak wtedy to wygląda z filtrowaniem i AA, może wyłączą i będzie gites majonez.

Simplex
Gość
Simplex

” Elita z telewizorami 4K i PlayStation 4 Pro zobaczy bezrękawek Lary w 4K. ”

Zapomniałeś wspomnieć o aspekcie bardziej kluczowym niż 4K – HDR. Mam nadzieję, że będzie się dało grać w 1080p z włączonym HDRem, bo na razie jest jakieś sztuczne blokowanie “albo 4K + HDR” albo “1080p bez HDR”.

angh
Użytkownik

Na prezentacji powiedzieli, ze HDR zobacza rowniez ludzi na 1080p. Dosc mocno podkreslone przez Cerny’ego.

TG1989
Użytkownik

..i na wszystkich wersjach PS4.

Simplex
Gość
Simplex

No to świetnie, tylko że z artykułu Eurogamera zrozumiałem, że lara ma 3 tryby: – 4K30 z wyłączonymi pewnymi bajerami graficznmi żeby utrzymać framerate, ale z włączonym HDR – 1080p30 z ładniejsza grafiką, ale bez HDR – 1080p z ładniejszą grafiką i odblokowanym framerate, bez HDR. ” three different modes in the PS4 Pro version only: a 4K30 presentation with HDR support that strikes an impressive balance between visual features and resolution, a 1080p30 mode that ramps up quality settings to the max and an unlocked frame-rate mode for 1080p that sees performance vary between 40-60fps” Ale może ten HDR… Czytaj więcej »

Eschelius
Użytkownik

Przecież to było do przewidzenia. Tylko ostatni naiwniak wierzył, że taka sytuacja nie będzie miała miejsca.