Pytaj o Wszystko - Michał i Adam Kicińscy odpowiadają na Wasze pytania

Pytaj o Wszystko - Michał i Adam Kicińscy odpowiadają na Wasze pytania

marcindmjqtx
27.08.2011 18:55, aktualizacja: 15.01.2016 15:44

Jakiś czas temu poprosiliśmy Was o zadawanie pytań Michałowi i Adamowi Kicińskim, z zaznaczeniem, że pytać możecie o wszystko. Z racji Gamescomu odpowiedzi na nie trochę się opóźniły, ale: oto są. Zapraszamy! (Uwaga: dużo tego. Ale jak odpowiadać na wszystkie pytania, to na wszystkie.)

Oddajmy głos Michałowi i Adamowi Kicińskim:

Czy szykują coś na GamesCom oprócz wiedźmina na x360? Bo gdzieś czytałem, że będzie coś też dla pctowców ale nie wiem czy to prawda. Jeśli chodzi o GC, to już wszystko wiadomo. Pokazaliśmy najnowszą wersję gry na Xboxa i planowaną dużą aktualizację gry na PC. Ciekawostką jest, że w przypadku wersji xboxowej, pokazaliśmy jeden z najbardziej wymagających sprzętowo fragmentów gry, czyli las dookoła Flotsam. Miejsce to jest jedną z "intensywniejszych" graficznie lokacji. Mimo tego można było zarówno naocznie stwierdzić wysoką jakość grafiki  - porównywalną z ustawieniami medium znanymi z PC - jak i pełną płynność jej wyświetlania. Czyli jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, jak nasz autorski silnik radzi sobie na nowej platformie. Drugą rzeczą, tym razem niespodzianką, była zapowiedź dużej aktualizacji wersji  PC, o oznaczeniu 2.0. To duże uaktualnienie przynosi nie tylko kolejne poprawki techniczne, ale przede wszystkim trzy nowe ważne elementy gry, czyli nowy, rozbudowany system samouczka (nierozgrywający się w trakcie prologu gry), specjalny poziom trudności "Dark", oraz zupełnie nowy tryb rozgrywki, "Arena", gdzie można się mierzyć z kolejnymi falami przeciwników na specjalnie przygotowanej lokacji. Walki na arenie to nie tylko okazja do zwykłej intensywnej akcji, ale też dobre miejsce do  doskonalenia techniki i taktyki walki z różnymi przeciwnikami występującymi potem w grze.

Krótko: Czy i kiedy będzie Mod Toolkit do Wiedźmina 2? Niestety nie mamy go w planach na ten rok. Co będzie potem, za wcześnie dziś mówić. Ale oczywiście pamiętamy o tym i jak tylko będzie taka możliwość, wrócimy do tematu. Warto pamiętać, że do rąk fanów chcemy oddać coś, co będą w stanie w miarę normalnie używać (a nie narzędzia strawne dla profesjonalistów, i to pracujących w większym teamie). Dlatego na Toolset jeszcze trochę będzie trzeba poczekać.

I czy poprawki i sugestie podane przez użytkowników forum znajdą się w patchu 1.4? Cały czas zbieramy informacje o możliwych poprawkach i udoskonaleniach. Kolejna porcja w patchu 2.0. A potem kolejna, i kolejna;-)

Ważne pytanie. Od jakiegoś czasu można wyczytać (nawet na oficjalnym forum Wiedźmina), że w przygotowaniach jest durzy dodatek DLC z związku z tym prosiłbym o jakieś informacje związane z tym wydarzeniem. Wersja 2.0 to właśnie takie duże DLC, a w zasadzie ich zestaw. Dwa mniejsze (nowy tutorial i nowy tryb rozgrywki "Dark") oraz jeden większy, czyli Arena. Jeśli chodzi zaś o zupełnie nowe przygody, to w tym roku nie mamy takich planów. A co będzie w przyszłym, na pewno jeszcze nie raz opowiemy:-)

Jakiś czas temu były wzmianki o małej niespodziance na koniec roku związanej z Wiedźminem pierwszym. Mówiliście, ze nie należy spodziewać się czegoś wielkiego ale warto żebyście o tym teraz wspomnieli. (Co to będzie, płatne czy za darmo, itp.). Bo raczej Wiedźmin pierwszy na konsole to nie. Sprawa jest w toku, niemniej nie jest to dla nas teraz priorytetem. Proszę pamiętać, że nie planujemy nic spektakularnego i niestety rzecz zmaterializuje się raczej w przyszłym roku. Dla nas to bardziej dowód i gest, że o grze nie zapominamy. I oczywiście, jeśli coś udostępnimy, to będzie to za darmo, zgodnie z naszą polityką, że aktualizujemy nasze produkty bez kosztów dla klientów.

Czy większe DLC do Wiedźmina 2 będą obejmowały wyłącznie przygody, czy także nowe tereny do eksploracji? Jeśli takowe powstaną, to zapewne obejmą i jedno, i drugie. Chciałbym jednak podkreślić, że na razie tego nie planujemy. W tym roku główną atrakcją pozostaje uaktualnienie do wersji 2.0. Zaś o planach na przyszły  rok opowiemy na przełomie roku.

Kiedy duuży dodatek do Wiedźmina2 ? :-) ...Na pewno nie w tym roku. I na razie nie podjęliśmy decyzji, że powstanie. Proszę śledzić informacje z naszych kolejnych konferencji. Praktycznie na każdej będą nowe informacje związane z Wiedźminem . Może uda się doczekać i tej ;-)

Pytanie odnośnie pełnego wsparcia dla formatów 4: 3, 5: 4, 16: 10 jak powszechnie wiadomo w Patch'u 1.3 obraz został jedynie rozciągnięty na całą szerokość ekranu moje pytanie brzmi czy w Patch'u 1.4 dostaniemy wreszcie pełne wsparcie dla wyżej wymienionych formatów i czy FOV w grze zostanie do nich należycie dostosowany? Dostosowanie obrazu do ww. formatów pozostanie w takiej formie, w jakiej oferował to patch 1.3, a zatem również FOV w grze nie ulegnie zmianie.

1.Czy zapowiadany duży DLC do wiedzmina2 ukaże sie niedługo i jaki czas będzie potrzebny do przejścia "dużego" DLC Nie zapowiadaliśmy dużego DLC - albo coś przeoczyłem ;-) Na pewno nie ukaże się niedługo. I na pewno nie mogę powiedzieć nic o samym dodatku, gdyż go aktualnie nie produkujemy ;-)

Kiedy jakaś duża kampania/przygoda/dodatek do Wiedzmina 2? Na pewno nie w tym roku. Proszę śledzić informacje z naszych konferencji.

1 - Czy będzie edycja kolekcjonerska Wiedźmina na konsole, jeśli tak, to czy będzie taka jak na PC, a może będzie bogatsza / uboższa? Tak, będzie. Jej skład nie jest jeszcze ostatecznie ustalony. Zostanie ogłoszony zapewne pod koniec roku lub wręcz w pierwszych dniach stycznia.

4 - Xboxowe achievements'y będą przyjemne do robienia czy bardzo trudne? Będą zróżnicowane na tyle, żeby każdy znalazł coś dla siebie:-) Generalnie będziemy się opierać na systemie osiągnięć znanym już tym graczom, którzy zakupili grę na Steamie. Aczkolwiek poddamy je pewnym modyfikacjom, których w tej chwili nie chcielibyśmy  jeszcze zdradzać.

Czy to przez was Tomasz Gop odszedł? Znaczy się przez kogo? Jeśli chodzi o szefów, to, filozoficznie odpowiadając, przyszedł przez nas (bo mniej lub bardziej bezpośrednio go zatrudnialiśmy) i odszedł też przez nas (bo stworzyliśmy firmę, w której zdecydował się dalej nie pracować;-) Myślę, że warto nie szukać sensacji i nie ma też się niczemu dziwić. Tomek miał bardzo wymagającą i obciążającą pracę związaną z ogromną liczbą wystąpień publicznych i wywiadów, którą wykonywał przez długi  czas (kilka lat). Każdy ma prawo, a czasem i ochotę, wprowadzić zmiany w swoim życiu. Bo w sumie tylko zmiana jest rzeczą stałą na tym świecie;-) Wiec nie ma się czemu dziwić;-)

Jak układają sie ich relacje z Tomkiem Gopem (teraz albo wcześniej) i co było powodem jego odejścia z CD Projekt RED? Jak układają się ich relacje z Tomkiem Gopem (teraz albo wcześniej) i co było powodem jego odejścia z CD Projekt RED? Układają się bardzo dobrze. Rozstanie było bardzo dojrzałe. Byliśmy wzajemnie świadomi tego faktu już od pewnego czasu. Myślę, że obie strony lata współpracy mogą wspominać bardzo dobrze i dla obu stron przyniosła ona korzyści. Układają się bardzo dobrze. Rozstanie było bardzo dojrzałe. Byliśmy wzajemnie świadomi tego faktu już od pewnego czasu. Myślę, że obie strony lata współpracy mogą wspominać bardzo dobrze i dla obu stron przyniosła ona korzyści.

Jak możecie to też zapytajcie o ich nowe growe projekty Powoli, powoli. Na razie nic zupełnie nowego nie planujemy. Mamy przed sobą dużo wiedźmińskiej roboty. Ale głowy mamy otwarte, nic więcej nie powiem;-)

Czy firma planuje rozwinąć inne uniwersum aniżeli Wiedźmińskie? Przyjdzie i na to czas. Ale na pewno nie należy się tego spodziewać szybko.

Czy moglibyście podać więcej szczegółów na temat wypowiedzi o tym, że przed premierą Wiedźmina 3 (o ile owy powstanie) wydacie inna grę RPG (bądź z innego gatunku). Kiedyś coś było o tym mówione. Hmmm... takiej wypowiedzi nie kojarzę. Na pewno jednak prędzej po raz kolejny będziemy myśleć o tym, jak i w którą stronę rozwinąć  uniwersum Wiedźmina, niż wydamy grę z innego świata. Z prostego względu - przygotowanie zupełnie nowego projektu wymaga bardzo dużo czasu i przygotowań. A także lat pracy, które w przypadku świata Wiedźmina mamy już za sobą. Tym bardziej że głowy mamy pełne gotowych pomysłów... prosto z wiedźmińskiego uniwersum;-)

Jak duże są szanse (%) na ukazanie się Wiedźmina 3 w 2013 roku? Pozdrawiam Wziąwszy pod uwagę fakt, że na I kwartał 2012 przewidziana jest premiera Wiedźmina 2 na Xboxa 360, a dodatkowo zamierzamy nadal podtrzymywać i rozwijać wersję PC, Wiedźmina 3 raczej nie należy się spodziewać w 2013 roku.

Co z Wiedźminem 3 Też się zastanawiam;-) Serio mówiąc, to czeka nas jeszcze sporo pracy z Wiedźminem 2. Cały koniec tego roku i zapewne cały przyszły będzie wciąż pod znakiem Wiedźmina 2. A co dalej? Cóż, będziemy o tym finalnie decydować w przyszłym roku, choć oczywiście wstępne plany mamy już w głowach...

3 Czy możliwy byłby remake jedynki na red engine i z systemem walki z W2 Byłby możliwy. I nawet o tym dyskutowaliśmy wewnątrz firmy. Nie jesteśmy się jednak niestety w stanie sklonować, więc musimy wybierać rzeczy o najwyższych priorytetach. Ten projekt takim aktualnie nie jest.  Nie jest jednak powiedziane, że to się kiedyś nie zmieni. Projekt Rise of the White Wolf ma wciąż status "frozen", a nie "cancelled".

Jakie są szanse na Wiedźmina 2 w wersji na PS3? Jako że budujemy nasz silnik z myślą o tym, aby działał na wszystkich trzech najważniejszych platformach, naturalnym kierunkiem jest, że myślimy również o PS3. Jednak z drugiej strony nie chcemy i nie możemy robić zbyt wielu rzeczy naraz. A obecnie na tapecie jest wersja na Xboxa 360. Zależy nam, aby ją maksymalnie dopracować i wycisnąć jak najwięcej z tej właśnie platformy. Dopiero jakiś czas po jej premierze ogłosimy, co będzie kolejną premierą z CDProjekt RED i nie można wykluczyć, że będzie to dotyczyło właśnie PS3;-)

czy kiedyś wyjdzie Wiedźmin 2 na ps3 , bo przecież na pc mieliście dobrą sprzedaż , a jakby tak wydać na konsole będziecie mieli jeszcze więcej kasy Odpowiedź powyżej :)

Czy CDP planuje stworzyc jeszcze jedno spore RPG w innym uniwersum, jak wczesniej sugerowano? Myślę, że przyjdzie i na to czas. Ale na razie jest zdecydowanie za wcześnie, aby o tym rozmawiać. Pogadamy za parę lat;-)

Jak przebiega proces z Namco, czy to on jest czynnikiem który spowodował że Wiedźmin 2 na konsole jest opóźniony? Było to dodatkowym czynnikiem. Głównym była chęć przeznaczenia dodatkowego czasu na produkcję gry, a konkretnie na jej szlifowanie. Bardzo nam zależy, aby W2 w wersji na Xboxa był naprawdę dopracowany i właśnie na to potrzebowaliśmy dodatkowego czasu. Informacja o procesie tylko przyspieszyła nasz proces decyzyjny i publiczne ogłoszenie przesunięcia premiery.

Czy moglibyście podać ilość sprzedanych kopi Wiedźmina 2 w Polsce i na świecie. Na razie mogę odesłać tylko do VG Chartz. Warto jednak zwrócić uwagę, iż w danych dostępnych w tym serwisie nie jest uwzględniona sprzedaż np. w Rosji czy za pośrednictwem cyfrowej dystrybucji. Nie wiemy też, na ile szacunki VG Chartz, oparte na pewnych metodach statystycznych, trafnie uwzględniają ponadprzeciętnie wysoką sprzedaż w Polsce. W temacie dalszych informacji polecam śledzenie naszych konferencji. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że w pełni precyzyjne informacje otrzymujemy w trybie kwartalnym od wydawców i dystrybutorów. Przy czym Q2 był kwartałem wyjątkowym (premierowym) i z natury rzeczy osiągnięte wyniki to dopiero zakładany początek sprzedaży.

Na Vgchartz podają sprzedaż 595.47k (same pudełka) czy jesteście zadowoleni czy obecna sprzedaż jest zgodna z waszymi oczekiwaniami po ilu sprzedanych egzemplarzach gra będzie zarabiać? Jesteśmy bardzo zadowoleni z poziomu sprzedaży Wiedźmina 2. Naszym celem było osiągnięcie sprzedaży o 30% wyższej niż W1. I na dziś wydaje się, że zarówno w krótkiej, jak i długiej perspektywie uda się to osiągnąć. Może się to wydawać ostrożnymi założeniami. Jednak warto pamiętać, że rynek elektronicznej rozrywki wyglądał inaczej w 2007, diametralnie inna była też sytuacja makroekonomiczna na świecie (2007 to szczyty hossy i prosperity, przed kryzysem w 2008). Ważna też jest nie tylko ilość, a przychody z każdej sprzedanej sztuki. Sprzedaż Wiedźmina 2 zasadniczo realizowana jest na istotnie korzystniejszych warunkach licencyjnych niż miało to miejsce w przypadku pierwszej części gry.

Zgodnie z wcześniejszą odpowiedzią należy też wziąć pod uwagę, że VG Chartz nie uwzględnia minimum dwóch istotnych rynków, na których Wiedźmin 2 radzi sobie bardzo dobrze. A odnośnie do zarabiania na Wiedźminie 2 - odsyłam do naszego sprawozdania finansowego, które opublikujemy już 29 sierpnia.

5. Czy unikacie odpowiedzi na pytania ze względu na to że CD Projekt RED (dawniej Optimus) jest spółką akcyjną? Hmm... Myślę, że pomimo ograniczeń związanych z byciem spółką publiczną, prowadzimy maksymalnie otwartą politykę informacyjną. Czego m.in. dowodem jest niniejsza seria pytań i odpowiedzi (a nie sesja pytań i unikniętych odpowiedzi;-)

Oczywiście warto pamiętać, że będąc spółką publiczną, nasz sposób komunikacji z otoczeniem musi spełniać określone wymogi. Choć mimo tego np. ja od czasu do czasu pojawiam się na forum bankiera i możliwie wyczerpująco odpowiadam na pytania.

Czy pierwsza część wiedźmina ma szansę ukazać się na konsolach obecnej generacji ?Oby tylko nie na psn czy xbla. Na razie projekt jest zamrożony. I to dość "głęboko";-) Jak zaczniemy myśleć o rozmrażaniu, na pewno o tym usłyszycie;-)

3 -Czy jest szansa na pojawienie się 1 części Wiedźmina na konsole i czy wynik sprzedaży 2 części na 360e ma tu decydujący wpływ? Wynik sprzedaży W2 na Xboxa nie ma tu znaczenia. Przeniesienie W1 na konsole to praktycznie robienie remake'a, z wszystkimi tego konsekwencjami, czyli mniej więcej tworzenie gry od początku. To bardzo poważna decyzja. Remake'u takiego na pewno nie warto robić tylko na jedną platformę. Wydaje się też, że jeszcze trochę czasu powinno upłynąć, zanim warto będzie "remake'ować" W1.

3. czy liczba osób zatrudnionych w CD Projekt Red jest wystarczająca? Czy zamierzacie w najbliższym czasie rozpocząć rekrutacje na dodatkowe stanowiska? Nigdy nie jest wystarczająca;-) Cały czas też prowadzimy rekrutacje na różne stanowiska.

Czy Cd Projekt Red ma szansę rozrosnąć się do takiego stopnia co Ubisoft czy Bioware? Jeżeli tak to czym chcecie to osiągnąć? Jakimi krokami iść? Oczywiście wierzę, że ma szanse. Co więcej, uważam, że przez kilka pierwszych lat istnienia CDP Red udało się przełamać większość barier stojących na drodze do stania się znaczącym światowym graczem w dziedzinie elektronicznej rozrywki. Ani Blizzard (Lost Vikings z tego, co pamiętam), ani BioWare (Shattered Steel) nie wystartowały od razu tak mocno i ambitnie jak CDP RED z pierwszą produkcją:-) Więc wszystko jest na dobrej drodze. Jeśli chodzi o kroki zaś...

Czy będzie demo Wiedźmina 2 ? W ciemno nie kupuję a torrenty to zuo. W tej chwili nie planujemy wypuszczenia dema, co jednak nie oznacza, że skazujemy graczy na kupowanie gry w ciemno;-) Na naszych oficjalnych stronach oraz na stronach fanów można znaleźć sporo filmików przedstawiających przebieg rozgrywki. W sieci dostępne są również recenzje, w tym największych mediów branżowych, w których można przeczytać, dlaczego warto zagrać w Wiedźmina 2. Naturalnie to nie to samo, co osobiste doświadczenie, ale wystarczająco dużo, żeby na tej podstawie zdecydować się na zakup gry.

Wiedźmin 2 na Gamescom będzie na stoiskach THQ, Namco Bandai czy może Microsoftu? Nie był pokazywany na żadnym z wymienionych stoisk. Tylko na naszym własnym:-)

Czy Waszym zdaniem premiera W2 na x360 między premierami konkurencyjnych RPGów (The Elder Scrolls V: Skyrim i Mass Effect 3) to dobry wybór Bardzo rzadko zdarza się sytuacja taka, że nie ma w ogóle mocnych, konkurencyjnych tytułów. Myśląc o premierze naszej gry, w pierwszej kolejności patrzymy na to, kiedy dla nas jest to najlepszy termin. Wierzymy, że sama gra natomiast będzie w stanie skutecznie konkurować nawet z największymi tytułami, tak jak to było w przypadku wersji PC. Fakt wcześniejszego ukazania się Skyrima można wręcz odbierać pozytywnie. Przed premierą gracze będą pod wrażeniem, na pewno bardzo intensywnej i sprawnej kampanii marketingowo-PR-owej. Zaś po premierze, gdy gra już się ukaże, znaczna część tej magii uleci. Gra pokaże się nie tylko z najlepszych stron, ale też tych słabszych, wyjdą rzeczy, których nie udało się dopracować czy dobrze przemyśleć. Podobnie zresztą było z Oblivionem. Natomiast Wiedźmin 2 na Xboxa będzie już produktem bardzo dojrzałym, dopracowanym i o ustalonej renomie, choć oczywiście niezupełnie nowym. Daje nam to pewne przewagi, które oczywiście będziemy wykorzystywać.

Czy prace nad Wiedźminem 2 na Xbox'a 360 przebiegają dobrze? Przebiegają bardzo dobrze, co można było zaobserwować na GC. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, co udało nam się wycisnąć z Xboxa 360 - prawdę mówiąc, efekty wręcz pozytywnie nas zaskoczyły. To dobra wiadomość dla xboxowych graczy. Jakość grafiki na tę konsolę jest naprawdę przyzwoita. W zupełności wystarczająca, aby w pełni wtopić i zatracić się w wykreowanej rzeczywistości.

Jeśli W2 będzie miał powstać na Playstation 3 to mniej-więcej ile po premierze na X360 powinna pojawić się zapowiedź ? Jeśli tak by się stało, to - zupełnie hipotetycznie;-) - można domniemywać, że stałoby się to najprawdopodobniej na pierwszej dużej imprezie targowej po premierze wersji na Xboxa, ewentualnie na którejś z naszych konferencji. Na pewno nie ma jednak szans, aby stało się to przed premierą wersji na Xboxa 360.

Czy myślicie nad tworzeniem innych gier na podstawie książkowych powieści? Tak, nad tym też myślimy:-)

Jesteście w stanie zrobić grę opartą o własnej roboty uniwersum a nie marce wiedźmin? W stanie to byśmy byli. Pytanie, czy chcemy. Na razie nie;-)

1. co po wiedźminie? CDRed planuje zrobić coś nowego? Na razie mamy pełne ręce roboty z Wiedźminem 2. Cały przyszły rok wciąż będzie pod znakiem tej produkcji. Natomiast oczywiście mamy dalsze plany, jednak chyba nie ma sensu o nich dziś rozmawiać. Przede wszystkim dlatego, że mogą się jeszcze zmienić.

2. co z waszym silnikiem ? Były może już jakieś propozycje na zakup licencji? Jesteśmy od czasu do czasu podpytywani przez różne osoby o potencjalne licencjonowanie silnika. Trzeba jednak pamiętać, że to ma sens dopiero, gdy technologia jest w 100% przetestowana na wszystkich platformach. Z racji tego, temat licencjonowania jeszcze musi poczekać.

4. CD Projekt Red a gry na urządzenie mobilne (AppStore, OviStore Android market)? są jakieś plany? Nie. Na razie sam CD Projekt RED będzie się koncentrował na wielkich tripleajowych;-) (tzw. AAA) produkcjach. Nie można jednak wykluczyć, że kiedyś w ramach działalności naszej grupy firm też zajmiemy się tym tematem.

5. czy interesujecie się przejęciem innej firmy z branży? Nie. W naszej ocenie przejęcia są przereklamowane;-)

6. gracie w gry? jeśli tak to jakie (sam rodzaj, tytułów nie trzeba) MK: Ja grywam, choć ostatnio niewiele. Ostatnio grany był Starcraft 2, CoD. Szczerze powiem jednak, że grom poświęcam coraz mniej czasu. Choć oczywiście stale śledzę nowości i trendy w branży.

7. Czy Pan Michał wrócił na dobre do teamu, czy chwilowo? MK: Jestem duchem zmiennym i niestałym;-) Obecnie wspieram firmę, ale moja umowa i prokura wygasają pod koniec roku. Potem na pewno znów wyjadę na trochę dłużej . A co potem? Jeszcze sam nie wiem;-)

8. jakie były początki cd projektu, skąd nazwa? Och, moglibyśmy o tym mówić bez końca:-) Generalnie CD Projekt zaczął od importowania gier i programów na CD-ROM-ach. Zresztą jako pierwszy w Polsce, i stąd też nazwa:-)... A początki były bardzo pionierskie i trudne. Budowanie firmy od zera. Robienie praktycznie wszystkiego samemu, i to w czasach, gdy nie było firm kurierskich czy sieci handlowych zajmujących się grami (choć dziś nie chce się w to wierzyć, ale takie były realia połowy lat 90.). Wiele potu, łez, ale i ogromnej satysfakcji po pokonywaniu kolejnych barier (w tamtych  czasach często prozaicznych jak np. odprawa celna) i osiąganiu kolejnych szczytów.

9. czy posiadacie akcje innych spółek niż Wasza? Jeśli tak to czy możecie zdradzić jakie? Niczego poza przypadkowymi i śladowymi ilościami nie posiadam.

10. czy jak ładnie poproszę to dostanę od was za darmo wiedźminowską koszulkę? Hmmm, poproszenie, może nie wystarczyć, chyba najlepiej odwiedzić nas gdzieś na targach lub konferencji. Szanse wtedy znacząco rosną;-)

2 - Jak się współpracuje z Microsoft nad konsolowym Wiedźminem? Współpraca układa się naprawdę świetnie i jesteśmy z niej bardzo zadowoleni. Pracownicy Microsoftu udzielają nam wszelkiego niezbędnego wsparcia dotyczącego technicznej strony powstawania gry. Dzielą się wskazówkami, odwiedzają nasze studio, żeby na miejscu dyskutować o postępie prac, pomagają w osiągnięciu celu, jaki sobie postawiliśmy, a jakim jest stworzenie najlepszej możliwej adaptacji Wiedźmina 2 na Xboxa. Być może niektórym wyda się to dziwne, ale nie mamy na co narzekać:-)

Dlaczego pomysł/inicjatywa uruchomienia zdalnych testów dla swoich IP umarła w przedbiegach? Rozumiem, że chodzi o otwarte beta-testy? W przypadku gier single player, nie praktykuje się tego zbyt często. Powód jest prozaiczny. Korzyści nie są wystarczające w stosunku do ogromnego wysiłku organizacyjnego, jaki potrzeba do skutecznego przeprowadzenia beta-testów dla wszystkich.

2) Jakie są 3 podstawowe przesłanki pchania się swoim IP w rynek PC? Rozumiem, że to pytanie ogólne. Ogólnie też odpowiem. Po pierwsze trzeba dogłębnie rozumieć dlaczego ludzie będą chcieli dany produkt kupować (przesłanka numer jeden), tym bardziej że jest nieznanej marki. Po drugie trzeba mieć pomysł jak dotrzeć do tych ludzi i ich poinformować, że jest taki produkt, który chcieliby kupić. Po trzecie wiedzieć, jak faktycznie wytworzyć taki produkt:-)

3) Czy Studio planuje w przyszłości seminaria na uczelniach wyższych np na Politechnice Wrocławskiej? Nic mi o tym nie wiadomo. Ale mogę nie mieć pełnej wiedzy w temacie.

co robicie gdy macie chwilę wolnego(odpoczynku od pracy)? MK: Wypoczywam na wsi, czytam książki, medytuję, chodzę do kina i też często na basen (świetnie relaksuje).

Czy jesteście bliźniakami? MK: Tak, jednojajowymi, nie widać?;-)

dlaczego zazwyczaj na zdięciach wyglądacie jak upaleni ? :p i czy dobry stuff ?? MK: Człowiek się uśmiechnie do aparatu i od razu, że upalony;-)

2.Czy jest zainteresowanie u developerów kupnem RED Engine Rozumiem, że chodzi o licencjonowanie. Jesteśmy regularnie o to podpytywani. Ale już pisałem, dlaczego na razie się to nie zdarzy...

Czy pojawi się na rynku bundle Wiedźmin + X360 ? Kto wie, kto wie...

Co dzieje się z Powrotem Białego Wilka? Projekt jest zamrożony, i to "głęboko". Musiałoby się ziścić kilka czynników, aby ten stan się zmienił. Na razie się na to nie zapowiada.

Jak sprzedaje się W2 w skali światowej? Bardzo dobrze. Sądzę, że będzie w ścisłej czołówce najlepiej sprzedających się gier na PC w tym roku.

Czy Wiedźmin 2 będzie mocno reklamowany na XBL/PSN (to znaczy trailery i itp.)Na ilu płytach wyjdzie Wiedźmin 2 na Xbox-ie 360? Szczegółów kampanii marketingowej nie chciałbym dziś zdradzać. Zwłaszcza że jej plan nie jest jeszcze zamknięty:-)

Dlaczego zdecydowaliście się na zmianę Wiedźmina z cRPG na action RPG w Wiedźminie 2? "Pierwszy" Wiedźmin robił zdecydowanie lepsze wrażenie, W2 to pod wspaniałą otoczką graficzną jednak - moim zdaniem - jest grą fabularnie gorszą - ot pewnego rodzaju spisek który po nitce do kłębka rozwiązujemy. Mam wrażenie że kosztem wielkości świata, ilości i różnorodności zadań powstała gra ładniejsza, może w pewnych elementach bardziej rozbudowana. Oczywiście dalej jest to bardzo dobra gra, ale jednak... No i ten ekwipunek Hmmm, pytanie rzeka. Idealne na dłuższą, najlepiej nieformalną rozmowę;-) W2 jest taki, jaki jest, bo mocno wierzyliśmy, że gra powinna w tym kierunku ewoluować. Jest inny od W1, ale moim zdaniem doskonalszy od poprzednika nie tylko pod względem grafiki. Ale oczywiście są różne gusta. Na pewno natomiast słuchamy wszystkich opinii, zwłaszcza krytycznych i bierzemy je pod uwagę w naszych dalszych pracach.

Czy gdy mieliście pomysł by z marki Wiedźmin stworzyć grę komputerową przewidywaliście jak wielki sukces osiągnie w przyszłości? Czy liczyliście na to by była to droga CD Projekt i CD Projekt RED do regularnego wydawania gier? Pierwszego Wiedźmina od razu tworzyliśmy z zamiarem odniesienia dużego sukcesu w skali światowej. Może zabrzmi to nudno, ale krok po kroku realizowaliśmy nasz master plan (co prawda wiele kroków musieliśmy powtarzać, a i cofać się zdarzało). Z W1 osiągnęliśmy dokładnie zakładane cele: zebranie know-how związanego z produkcją dużych gier, a w szczególności RPG, wypromowaliśmy na świecie markę gry i studia, a przy tym udało nam się nie dołożyć do interesu. Z W2 na razie udaje nam się też realizować dokładnie zamierzone cele.

Co ciekawe, mamy w zarysie opracowany ciąg dalszy naszego planu:-)  Ale tak jak pisałem, wszystko będzie się dziać krok po kroku. Cudów nie ma. Niektórym się wydaje, że gry sprzedające się w dużych, milionowych nakładach, sprzedają się tak "ot tak", bo są np. dobre. Ale rzeczywistość na ogół jest inna. Aby Skyrim, czy nowe Call of Duty, były tak oczekiwane i miały szansę sprzedać się w wielkich nakładach, musiało powstać wiele ich poprzedników. Gier, które krok po kroku budowały ich obecną popularność: Daggerfall - poniżej 1 mln sprzedaży -> Morrowind  powyżej 2 mln -> Oblivion ponad 4 mln, sądzę zaś, że w przypadku Skyrima padnie kolejny rekord (liczby podaję z głowy, aktualnie mogą się różnić, podaję je w celu pokazania trendu). Rosnąca popularność kolejnych odsłon serii prowadzi do tego, że najnowsze  części dziś mają szansę sprzedać się w kilku, czy wręcz kilkunastu, milionach egzemplarzy (a nawet ponad dwudziestu w przypadku CoD).

I drugie. Czy RED Engine jest licencjonowany innym twórcom? Jeżeli tak, to czy już ktoś się nim zainteresował/zakupił? A o tym już pisaliśmy:-)

W co ostatnio graliście? W co lubicie grać? Temat rzeeeeeka:-) I tak naprawdę ilu pracowników RED-a, tyle odpowiedzi. Naturalnie większość pracowników studia jest na bieżąco ze wszystkimi RPG-ami, jakie pojawiają się na rynku. Trochę z powodów zawodowych (podpatrywanie konkurencji może być bardzo pouczające;-)), a częściej ze zwykłego zamiłowania do takich gier. Spore grono osób regularnie umawia się na sieciowe mecze w FIFA. Nie brakuje fanów Street Fightera czy StarCrafta II, ale również tytułów dla prawdziwych hardcore'owców pokroju Demon's Souls. Teraz z niecierpliwością czekamy na Skyrim i Diablo III. A w przerwach między "poważnymi"tytułami, w drodze do, albo z, pracy umilamy sobie czas grami na iPhone'a czy iPada, takimi jak choćby Angry Birds. Tak, tak, epidemia "wścieklaków" dotarła i do nas;-) Jednym słowem gramy we wszystko, na wszystkich możliwych platformach.

Uważacie się za tzw. hardcorowcow czy casuali? MK: Większość ludzi w RED-zie to zdecydowani hardcore'owcy. I to jakich mało:-) - co zresztą czasem  utrudnia właściwe decyzje designerskie, vide narzekania na trudność prologu Wiedźmina 2;-) Ja osobiście dryfuję w stronę casuala, ale dzieje się to bardzo powoli;-)

Jak myślicie czy jest możliwe abyście w przyszłości stworzyli grę o bardziej konsolowym charakterze osadzonej w Universum Wiedźmina i podobnej np. do God of War lub Dante's Inferno - to byłby hicior ! Jest to bardzo mało prawdopodobne. Gry takie jak GoW są superwidowiskowe, ale brakuje im treści, które chcemy przekazywać graczom. Głębi fabularnej, która sprawia, że Wiedźmin jest grą dla starszych graczy...

Jakie macie konsole w domu? Jak wyżej - zależy kogo spytać:-) Generalnie team dzieli się na zagorzałych zwolenników PS3 i tych, którzy nie wyobrażają sobie życia bez Xboxa. Bardzo często bywa też tak, że u kogoś w domu goszczą obie konsole. Tytułom na wyłączność  na danej platformie czasem bardzo trudno się oprzeć;-)

Gdzie sie podzial Tomek Gop? Trzeba by jego spytać;-)

Czemu nie zajmiecie się grą o Powstaniu? Temat samograj - losy całej Warszawy od wybuchu po zniszczenie podane w formie a la GTA4. Przecież wszyscy na to czekamy - na wielką, epicką grę typu sand box. A i sponsorzy pewnie by się znaleźli. Kto jak nie wy? My może czekamy, ale czy czeka świat? Nie ma szans stworzenia gry z myślą tylko o polskim rynku. A gra o powstaniu, popularna na świecie, tak jak np. wspomniane GTA4, to już naprawdę spore wyzwanie marketingowo-komunikacyjne. Co do sponsorów zaś, to obcy jest nam ten model. Od zawsze finansujemy się z sukcesów komercyjnych, a nie dzięki jakiemukolwiek wsparciu czy dotacjom. To bezpieczniejszy model i zdecydowanie bardziej odporny na zewnętrzne wpływy na swobodę artystyczną. Naszymi sędziami i decydentami o wsparciu nas finansowo są nasi klienci, którzy głosują portfelami. Czytelny układ:-)

1. Zakładając, że wersja Wiedźmina na PS3 powstanie, a wszyscy wiemy, że na pewno i Wam twórcom taka myśl(plany) przeszła na myśl. Oraz miejąc na uwadze poziom dzisiejszych konwersji pomiędzy poszczególnymi platformami(np. Bayonetta X360 ---> PS3, lub Castlevania w drugą stronę) Jak odniesiecie się do konwersji Waszego dzieła na X360 i ewentualnie na PS3? Czy port na PS3 będzie z wersji PC czy X360? oraz skoro wiadomo, że japońska konsola ma trudniejszą architektura czy rozmawialiście może z Sony o jakimś wsparciu programistycznym jak to się dzieje w przypadku wersji X360? Wsparcie MS jest bardzo duże i naprawdę cenne, o czym już wspomnieliśmy przy jednej z wcześniejszych wypowiedzi. Jeśli chodzi o ewentualne przeniesienie gry na PS3,o jeśli kiedykolwiek to nastąpi, to tylko i wyłącznie w sposób, który pozwoli wykorzystać maksymalnie specyfikę tej platformy.

2. Co po Wiedźminie? Eksploatacja świata wykreowanego przez Andrzeja Sapkowskiego czy może coś zupełnie nowego? Czy planują jeszcze jakieś gry klasy AAA oprócz tych związanych z wiedźminem ? W tym świecie czujemy się naprawdę swojsko, jest on bardzo rozległy i wciąż mamy bardzo wiele pomysłów z nim związanych. Naturalnym jest więc, że do zmian nam się nie śpieszy. Kiedyś może przyjdzie taki dzień, ale to odległa perspektywa i niezbyt nas dziś zajmuje...

3. Na jakim etapie stoją pracę nad wersją X360? Na szczęście prace nie stoją na żadnym etapie, a ciągle idą do przodu;-) Mówiąc natomiast nieco bardziej poważnie, cały czas pracujemy bardzo intensywnie, trzymamy się harmonogramu i pilnujemy, żeby wszystko przebiegało zgodnie z planem.

4. Czy zamierzacie wydać jakieś DLC kontynuujące historię z W2, będące pomostem z trzecią częścią gry? Obecnie nie mamy takich planów. Niemniej jeszcze nie wszystko jest postanowione, plany na drugą połowę przyszłego roku są wciąż w trakcie finalizacji. Zaś na przełomie roku ujawnimy więcej szczegółów dotyczących wersji na Xboxa 360 (a mamy kilka niespodzianek;) Potem będziemy ogłaszać kolejne wieści...

Już wiemy jaka jest opinia CD Projekt RED odnośnie dodatków do Wiedźmina 2. Chciałbym się więc zapytać jakich rozmiarów dodatki mieliście na myśli. Czy byłby to kilkugodzinne przygody rozwijające fabułę na wzór trochę większych DLC, czy bardziej preferowalibyście klasyczne, trwające kilkanaście godzin pudełkowe rozszerzenie z odrębną historią i nowymi lokacjami? Darmowe będą wszystkie rozszerzenia i uaktualnienia, które są na tyle małe, że nie należą właśnie do kategorii "klasyczne, trwające kilkanaście godzin pudełkowe rozszerzenie z odrębną historią i nowymi lokacjami". Jeśli chodzi o to, co preferujemy,to oba rozwiązania mają swoje zalety i służą trochę innym celom. Niestety, zrobienie klasycznego, oddzielnego dodatku, to naprawdę spore wyzwanie, niemalże tak duże, że zastanawiamy się, czy nie lepiej po prostu zrobić kolejną grę;-)

Drugie pytanie, to czy możemy spodziewać się wkrótce jakiś ogłoszeń dotyczących dodatku do Wiedźmina 2? Na pewno pojawią się ciekawe informacje bliżej premiery wersji na Xboxa (również dla posiadaczy pecetowej wersji). Nic więcej na razie nie możemy obiecać!

Czy będziecie robić więcej erpgów typu pierwsze Gothici z bardziej otwartym światem i większą interakcją np można samemu wykuwać zbroje, pływać, skakać z urwiska, gdzie można olać główny wątek fabularny i wycinać orków Na razie stawiamy bardziej na stronę fabularną, czyli rozbudowaną nieliniową fabułę, niż na bardziej symulacyjny typ rozgrywki. Niemniej nie oznacza to, że podobnych rzeczy nie chcemy robić. Chcemy i będziemy się starać je coraz szerzej implementować, gdyż uwiarygadniają świat, w którym rozgrywa się akcja. Jednak na pewno w najbliższym czasie tego typu elementy nie będą główną osią rozgrywki. Raczej dodatkiem do rozbudowanej strony fabularnej.

Czy już są prowadzone prace nad wiedźminem 3? Czy kolejna część wiedźmina będzie ostatnią (bo to że będzie to chyba raczej oczywiste) Dużo za wcześnie, aby rozmawiać o czymś, co nawet nie zaczęło powstawać i nie wiadomo, czy powstanie;-)

Kiedy będą zaczęte (po wydaniu wszystkich DLC/ gry na Xboxa ??)? Na pewno nie wcześniej;-)

Albo krócej jaka jest przyszłość Wiedźmina co jest w planach co jest robione ? Plany są ambitne. Jednak są również ściśle tajne;-)

Kiedyś coś czytałem na temat tajemniczego projektu(gry) robionej przez CD Projekt jeżeli to nie chodziło o Wiedźmina na Xbox-a to czy mogą powiedzieć coś na ten temat? Pewnie chodziło o W2 na Xboxa;-)

W sierpniu miały być ogłoszone wyniki sprzedaży wiedźmina 2 czy można już coś powiedzieć czy trzeba jeszcze czekać ? Do kiedy ? Już niedługo będzie raport z wynikami za drugi kwartał roku fiskalnego i będzie tam sporo danych o wynikach Wiedźmina. Na pewno warto też śledzić nasze konferencje i komunikaty prasowe.

Serdecznie dziękujemy za zadane pytania i za lekturę wywiadu! Odpowiedzieć na nie wszystkie było wyzwaniem (z góry przepraszamy za niektóre skrótowe odpowiedzi). Zapraszamy również do śledzenia naszego projektu na www.thewitcher.com, oraz do obejrzenia naszej jesiennej konferencji prasowej, która odbędzie się 22 września.

Michał Kiciński, Adam Kiciński

[Zachowano oryginalną pisownię pytań - red.]

Źródło artykułu:Polygamia.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)