Zmien skórke
Logo Polygamii

PlayStation 5 - szczegółowe informacje od Sony

Jest specyfikacja.

Zgodnie z wczorajszą zapowiedzią Sony podało oczekiwane informacje na temat PlayStation 5. Główny architekt konsoli – Mike Cerny – podczas opublikowanej na YouTubie transmisji mówił o szczegółach technicznych i o tym, jak wpłyną one na granie za pośrednictwem PlayStation 5.

Podczas prezentacji Cerny tłumaczył, jak wiele w grach zmieni umieszczenie w konsoli bardzo szybkiego dysku SSD. Dla porównania – tak jak odczytanie 1 GB z dysku HDD trwa mniej więcej 20 sekund, tak odczytanie 2 GB z dysku SSD PlayStation 5 potrwa… 0,27 sekundy.

Cerny po raz kolejny podkreślił, że ma to nie tylko całkowicie wyeliminować czasy ładowania, ale też kompletnie zmienić to, jak będą działać gry. Dzięki temu możliwe będzie wyeliminowanie wszystkich sztuczek, używanych przez programistów do maskowania czasów ładowania – długich korytarzy, przejażdżek windą itd. W nowej rzeczywistości możliwe będzie wczytanie całej lokacji w czasie, gdy gracz będzie się obracał.

Pełna specyfikacja:

Procesor:
8 rdzeni Zen 2 @ 3,5 GHz (zmienna)
GPU: 10,28 teraflopsów, 36 jednostek obliczeniowych @ 2,23 GHz (zmienna)
Architektura: RDNA 2 (własna)
RAM: 16 GB GDDR6/256-bit
Przepustowość pamięci: 448 GB/s
Pamięć wewnętrzna: 825 GB SSD
Możliwość rozszerzenia pamięci: Slot NVMe SSD
Napęd optyczny: 4K UHD Blu-ray

Inną wartą zaznaczenia nowością w PlayStation 5 ma być nowa technologia dźwiękowa. Nazwana Tempest Engine, zapewniać ma zupełnie nową jakość dźwięku przestrzennego. Cerny podaje choćby taki przykład – tak jak w obecnych grach deszcz jest pojedynczym dźwiękiem, tak PlayStation 5 dawać ma możliwość symulowania dźwięku wydawanego przez poszczególne krople. Dźwiękowe wrażenie stania w samym środku ulewy ma być nieporównywalne do wszystkiego, co słyszeliśmy wcześniej (poza zapewne faktycznym staniem w samym środku ulewy)

Wszystkiego tego dowiadujemy się na dwa dni po wielkim wysypie szczegółowych informacji na temat Xboksa Series X. Co złośliwsi mogą zauważyć, że to tak otwarta komunikacja ze strony Microsoftu skłoniła Sony do odsłonienia kart, które japońska firma inaczej wolałaby jeszcze trzymać ukryte. Być może. Jakakolwiek jest prawda, jedno jest ważne – w końcu mamy na temat PlayStation 5 jakieś konkretne informacje – nie tylko wygląd logo.

Dominik Gąska

Więcej na temat:

10
Dodaj komentarz

Zaloguj się by skomentować
2 Komentarze
8 Odpowiedzi
7 Obserwujący
 
Najpopularniejszy komentarz
Najpopularniejsza dyskusja
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Deniryer
Użytkownik

I to już? To MS bardziej się napracował nad swoją prezentacją. Cieszy fakt, że w obu konsolach jest SSD NVMe 5,5Gbps ze sprzętową dekomprsją zlib – transmisja tekstur z SSD będzie szybsza i nie trzeba będzie wszystkiego trzymać w VRAM – więcej pamięci na inne ważniejsze dane.

znubi
Użytkownik

ja sie teraz boje co bedzie z PC, bo niestety w tym PC bedzie teraz gorsze.

Finear
Użytkownik

co będzie gorsze? tylko dyski może a raczej sam brak dekompresji ale to tylko kwestia czasu jak lepsze wskoczą na desktopy

tym bardziej ze kilka miesięcy po premierze konsol i intel będzie miał pcie 4.0

znubi
Użytkownik

no wlasnie dyski. pcie 4.0 jest nowe i nowych plyt glownych wymaga, ale to nie wszystko, potrzeba tez lepszego api i tych innych rozwiazan softwarowych i hardwarowych ktore beda w xbox sex i ps5, jak ten osobny procesor do dekompresji zlib/krakena. to musi byc ogarniete na pc bo jak nie to kazda gra wykorzystujaca dobrze te ssd w next genach chodzilaby na pc jak batman arkham knight na pc. ale widze ze raczej softwarowo chociaz bedzie ogarniete: https://www.pcworld.com/article/3532811/microsoft-xbox-series-xs-directstorage-velocity-architecture-windows.html “So what does this mean for the PC? We have some hints. Microsoft describes DirectStorage as “an all new I/O system designed… Czytaj więcej »

3mortis
Użytkownik

“bo jak nie to kazda gra wykorzystujaca”
to na pececie nie bedzie wykorzstywac i tyle, to po prostu pstryczek zeby konsole chociaz jakis czas utrzymywaly przewage nad pecetami, i tak za rok zlozysz sobie skladaka za 1500zl ktory bedzie te gry targal lepiej, a gejmingowe pecety pewnie juz moga byc szybsze

Tak samo mowili wczesniej “ssd za drogie, po co to komu, cene konsoli podwoi”

a w polowie zycia konsoli ludzie kupujac pecet do gier spokojnie wkladali ssd dla samego czasu ladowania gier

znubi
Użytkownik

czyli wersje pcetowe gier beda miec inaczej zaprojektowane mapy, tak? czy moze stutter jak w batman: arkham knight? albo mniejszy limit predkosci poruszania sie pojazdami? bo nie wiem jak to sobie wyobrazasz. chyba ze jestes z tych co mysla ze ssd w next genach sa tylko po to by skrocic loadingi.

3mortis
Użytkownik

Po 1, pecety do gier teraz maja i po 30-60gb ramu, w zasadzie 16gb to teraz standard w nowym pc, ramu ktory mozna wykorzystac a a ktory tez ma konkretna predkosc, ale wymagalo by to odrebnego podejscia do preloadingu potrzebnych rzeczy wczesniej itp moze nie kompresowaniu danych tak bardzo itp, po 2 zawsze moze to byc gorsza jakosc i tyle, taka przy ktorej zwykly ssd z transferem 3500 MB za 500zl da rade

znubi
Użytkownik

nie bardzo widze sens w tym czym piszesz. zbyt pomieszane zeby na to w ogole sensownie odpisywac.

pomijasz np. to ze pc nie ma wspolnego ramu dla cpu i gpu, tylko osobny i gpu ma z 6-8 gb takiego ramu.

albo to ze ciezko zrobic taki preloading wczesniejszy. przeciez taki wczesniejszy preloading i wieksza ilosc ramu wymagalaby wlasnie jeszcze szybszego i/o zeby nadazal ze streamingiem.

poczytaj wiecej o tym albo poczekaj i sami zobaczymy jak to bedzie, bo bedzie ciekawie. ja sie spodziewam wiekszej roznicy w grach miedzy osma a dziewiata generacja konsol niz miedzy siodma a osma.

Dandzialf
Użytkownik

Nudniejszej prezentacji już się chyba zrobić nie dało.

Simplex
Użytkownik

Popularne wpisy

Popularne Gry