Piracka zatoka, gaj nocnych elfów albo miasto... cyborgów? Oto zamki do Heroes of Might & Magic III, których nie znałeś

Piracka zatoka, gaj nocnych elfów albo miasto... cyborgów? Oto zamki do Heroes of Might & Magic III, których nie znałeś

Piracka zatoka, gaj nocnych elfów albo miasto... cyborgów? Oto zamki do Heroes of Might & Magic III, których nie znałeś
marcindmjqtx
28.01.2015 14:30, aktualizacja: 12.12.2016 16:24

Trzecia część Heroes of Might and Magic może być dumna ze swoich fanów. Minęło już ponad 15 lat od premiery, a ci ciągle tworzą własne dodatki. Część z nich pozostaje w fazie planów, ale niektóre przetestować może praktycznie każdy. Wśród nich są oczywiście również - jakżeby inaczej - nowe zamki. Niektórych nie powstydziliby się oryginalni twórcy gry.

Wśród fanowskich rozszerzeń do Heroes of Might and Magic III zdecydowanie wyróżnia się Horn of the Abyss. Jego burzliwa historia to temat na zupełnie inny artykuł - najważniejsze, że mimo wielu przejść dodatek ujrzał ostatecznie światło dzienne. Od innych fanowskich modyfikacji różni się między innymi wiernością w stosunku do oryginału - nie próbuje wprowadzać nowych mechanik czy komplikować rozgrywki, a dodaje jedynie nowe elementy zabawy, jakby był kolejnym po Shadow of Death dziełem oryginalnych twórców. Ściągnięcie i zainstalowanie go jest dziecinnie proste, a w środku znajduje się i cała nowa kampania, i dziesiąte miasto - to zatoka piratów, czyli...

Cove Wśród jednostek Zatoki są i ludzie - tak majtkowie, jak i doświadczeni piraci, a nawet całkiem potężne czarodziejki - i zupełnie fantastyczne stworzenia. Najsłabsze Nimfy stanowią zwykle mięso armatnie, ale już latające Ptaki Burzy czy potężni jaszczuroludzie - Niksy - to naprawdę niezłe w swoich klasach jednostki. Najpotężniejszym stworem z Zatoki jest zaś zatruwający przeciwnika Wąż Morski. Miasto dysponuje także unikalną machiną wojenną - armatą, a ciekawostką jest, że trzeciopoziomową jednostkę - pirata - można ulepszyć aż dwa razy, niczym smoka z HoMM2.

Wśród budynków Zatoki znaleźć można jedną bardzo przydatną nowość - miejsce, w którym niepotrzebne artefakty da się wymieniać na doświadczenie. Z kolei Gildia Magów jest czteropoziomowa, znajdują się w niej głównie zaklęcia związane z magią wody i magią powietrza.

Jednostki Cove (mat. prom.)

Zatoka niczym nie odstaje od miast stworzonych przez oryginalnych twórców Heroes of Might and Magic III. Na pierwszy rzut oka widać, że została gruntownie przemyślane i porządnie dopracowana. W Horn of the Abyss znajdziecie także całą kampanię (dość trudną, dodajmy) poświęconą właśnie jej. Jeśli kochacie tę grę, naprawdę nie macie wymówki, by nie przetestować tego rozszerzenia. Znajdziecie je choćby tutaj, instalacja jest banalnie prosta (warto zaopatrzyć się także w mod HD).

Kronverk i Cathedral Początkowo dalsze plany rozwoju Horn of the Abyss zakładały stworzenie po Cove miasta krasnoludów (Kronverk) i - w jeszcze dalszej perspektywie - mrocznego miasta ludzi, mocno kojarzącego się z inkwizycją (Cathedral), które byłoby przeciwwagą dla "świętego" Zamku. Oba  zostały wycofane z projektu po sprzeczce twórców. W sieci znaleźć można jednak kilka grafik, które całkiem nieźle działają na wyobraźnię. Tu i tam można się też natknąć na próby wskrzeszenia tych frakcji przez innych twórców.

Kronverk

Jednostki Kronverk na polu bitwy

Jednostki z Cathedral (po lewej) - obrazki w lepszej jakości niestety zaginęły w odmętach sieci. Ciekawe, czy twórcy HOTA powrócą kiedyś do tego pomysłu...

Stanford i Asylum To z kolei dwa miasta, które również powstaja pod egidą ekipy Horn of the Abyss, a prace nad nim prawdopodobnie ciągle się jeszcze toczą (albo zostały odłożone w czasie, a nie porzucone). Nie wiadomo o nich zbyt wiele. Stanford ma być "podniebnym miastem" pełnym odniesień do mitologii, a Azyl to osada z pogranicza wymiarów, pełna "ożywionych koszmarów". Warto rzucić okiem na szkic koncepcyjny tego pierwszego i (wstępne!) pomysły na jednostki z tego drugiego:

Stanford - projekt fanów HoMM3

Pomysły na jednostki Azylu - projekt fanów HoMM3

Jeżeli myślicie, że miasto cyborgów i robotów nie pasuje do Heroes of Might & Magic III, to, cóż, jestem skłonny się z Wami zgodzić. Ale jeśli sądzicie, że to trochę zbyt daleko idąca koncepcja fanów, to tu już nie macie racji. Bo Niebiańska Kuźnia to miasto wymyślone przez oryginalnych twórców gry.

Futurystyczne Forge miało pojawić się w pierwszym oficjalnym dodatku do HoMM3, Armageddon's Blade. Nie było wcale pomysłem rewolucyjnym - należy pamiętać, że w RPG-ach z serii Might & Magic elementy science fiction pojawiały się regularnie. Autorzy obu cykli planowali spleść je mocniej, między innymi właśnie przy pomocy Kuźni. Miasto zostało po raz pierwszy zaprezentowane na targach E3 w 1999 roku, ale reakcje na nie były mocno mieszane. W związku z tym postanowiono z niego zrezygnować, a do pierwszego dodatku trafiło miasto żywiołów, które pierwotnie miało pojawić się dopiero w dodatku drugim (to znany dobrze Conflux). Ostało się jedynie trochę wstępnych materiałów z Forge, między innymi słynny szkic koncepcyjny przedstawiający naga-czołg (ale to jeszcze nie koniec tej historii):

Naga-czołg - oryginalny projekt twórców HoMM3

Przez lata Forge rozpalało wyobraźnię fanów gry. Tak mocno, że powstało i powstaje kilka modów, dzięki któremu cyborgi i orki strzelające z laserów naprawdę pojawiają się w Erathii. Prześledzenie historii wszystkich tych rozszerzeń to nie lada zadanie, pozwólcie więc, że zacytuję wypowiedź lepiej zorientowanego ode mnie J. M. Sowera z forum Kwasowej Groty:

(...) to lista biorąca pod uwagę wszystkie jawne projekty (te co były, lub dalej są i można znaleźć w internecie jakieś ich prace) tego miasta lub jego wariacji: - ukraińskie Forge - zostało wydane i to chyba wszystko, co można o tym projekcie ciekawego powiedzieć ;P; - projekt Zielevitza (Polak) - stworzył grafiki z których skorzystali Ukraińcy; - polskie Modern Forge - wydane, lecz jest to wariacja na temat Forge, a nie jego czysta forma (projekt miał być jeszcze rozwijany, ale chyba się na to nie zanosi); - Forge (aktualnie) HoTA'owskie - zapowiada się ciekawie(...); - polskie The Heavenly Forge - nasze, polskie i... upadłe (...). Dość dużo zrobiliśmy, lecz z czasem jakoś zapał osłabł i postanowiliśmy udostępnić publicznie całość; - polskie Forge (...) - to, (...) nad którym pracujemy. Początkowo oparte na grafikach z The Heavenly Forge, lecz aktualnie mało co zostało w nim z tamtego projektu; - było jeszcze jedno, najstarsze polskie Forge, lecz mało grafik do niego powstało (...) Jeżeli więc chcecie przetestować Forge już teraz, możecie wykorzystać ukraiński mod podmieniający Conflux na to miasto - znajdziecie go tutaj (łącznie z instrukcją instalacji - działa tylko z fanowskim dodatkiem Wake of Gods). Tu krótki rzut oka na jednostki z tej modyfikacji:

Forge - projekt ukraińskich fanów

Możecie także rzucić okiem na polski projekt Modern Forge - miejcie jednak na uwadze, że również nie jest specjalnie dopracowany, a zespół, który nad nim pracował, już nie istnieje. Tu znajdziecie potrzebne pliki, tu patch numer jeden, a tu patch numer dwa.

W przyszłości powinniśmy się doczekać wydania kolejnych wersji Forge - polskiej i "międzynarodowej", która będzie kolejną częścią opisywanego już rozszerzenia Horn of the Abyss. To nieskończony jeszcze ekran miasta z rodzimego projektu:

Forge - projekt polskich fanów

Oasis Oasis to jeden z nowszych projektów, w dodatku tworzony pod skrzydłami polskiego fana, Nephretesa. Prace nad nim toczyły się w szybkim tempie, a efekty naprawdę robiły wrażenie - wystarczy rzucić okiem na zamieszczony wyżej ekran miasta. W zamyśle, jak chyba tłumaczyć nie trzeba, miało być pustynną osadą, jakiej faktycznie w oryginalnej grze trochę brak. Poniższy filmik prezentuje rozwój Oasis krok po kroku:

Prace nad miastem zostały jednak chwilowo wstrzymane pod koniec grudnia 2014 roku. Na szczęście nie dlatego, że autor stracił zapał. Wręcz przeciwnie - udało mu się dołączyć do ekipy pracującej nad kilkukrotnie już wspomnianym Horn of the Abyss. Na razie nie wiadomo, czy oznacza to, że Oasis zostanie kiedyś wydane jako część tego rozszerzenia. Trzymamy za to kciuki.

Bastion

Bastion - projekt fanów HoMM 3

Innym podejściem do tematu pustynnego miasta jest Bastion, czyli projekt jeszcze z 2005 (!) roku. Oryginalni twórcy zapowiadali między innymi olifanty mogące atakować mury zamków i anubisy - najpotężniejsze jednostki - uzbrojone nie tylko w teleportację, ale i możliwość strzelenia do wszystkich przeciwników jednocześnie.

Miasto było już praktycznie gotowe do wydania, ale jego twórcy... pokłócili się, a ono samo w rezultacie nigdy nie ujrzało światła dziennego. Sprawę w swoje ręce wzięli jakiś czas temu polscy fani z forum Kwasowej Groty, którzy postanowili wskrzesić Bastion. Prace cały czas się toczą, a projekt się rozwija. Jedną z jego wersji można ściągnąć stąd. Do jej uruchomienia będzie potrzebne VCMI, a więc mod do HoMM3 będący próbą przepisania gry na całkowicie nowy silnik.

Jednostki Bastionu - projekt fanów HoMM3

Grove Pomysł na Grove (ang. gaj) jest dość prosty - to próba przeniesienia do Heroes 3 nocnych elfów znanych ze świata WarCrafta. Koncept powstał jeszcze w 2005 roku, a oryginalnym szefem pierwszego zespołu był niejaki K1ng. Niestety, choć prace były na zaawansowanym etapie, to nie udało się doprowadzić ich do końca. W maju 2009 roku za przywrócenie Gaju do życia wzięli się polscy fani. Niestety, we wrześniu 2013 roku i oni polegli, między innymi z powodu prywatnych spraw jednego z nich. Wszystko, co udało im się zrobić, upublicznili - być może w przyszłości kolejna ekipa zmierzy się z tym tematem. Jeśli chcecie przetestować wczesną wersję Grove, tutaj znajdziecie to miasto przystosowane do działania z wspomnianym wcześniej VCMI.

Jednostki Grove - projekt fanów HoMM3

Preserve To, podobnie jak Grove, miasto mocno związane z naturą, jednak bez odniesień do elfów. Zamiast tego wśród jednostek znajdziemy hobbitów, a także druidów, potężne enty czy hipogryfy. W tym wypadku twórcy wykorzystali wiele grafik z czwartej części Heroes of Might and Magic (między innymi do stworzenia ekranu miasta), co odrobinę zmniejsza atrakcyjność moda. Projekt został wydany, choć, prawdę mówiąc, ciężko powiedzieć, by był szczególnie dopracowany. Tutaj znajdziecie Preserve ulepszone graficznie przez Lorda_Hawka, polskiego fana gry. Uwaga! - działa tylko z VCMI 0.92b.

Jednostki Preserve - projekt fana HoMM3

Romanian Town To odnoszące się do Transylwanii miasto nie zostało jeszcze udostępnione w żadnej grywalnej formie, ale wiemy na pewno, że prace nad nim ciągle się toczą. Wygląda naprawdę nieźle, ale i sam pomysł jest intrygujący - wśród jednostek znajdziemy choćby wilkołaki, wampiry (ale inne od tych z Nekropolii) czy inne tego typu kreatury. Zobaczcie zresztą sami (miejcie tylko na względzie, że poniższy filmik ma już rok, więc od tamtego czasu sporo mogło się zmienić):

Jeżeli doczekamy się kiedyś premiery tego miasta, będzie prawdopodobnie kompatybilne tylko z modem Wake of Gods.

Covenant Town To projekt dość nietypowy - z kilku względów. Po pierwsze, został skończony i szczęśliwie wydany, a to, jak widać po niniejszym artykule, nie jest wcale takie oczywiste. Po drugie, o ile praktycznie wszystkie dodatkowe miasta do HoMM3 pozostają w klimatach fantasy (poza Forge, ale warto pamiętać, że to pomysł oryginalnych twórców), o tyle w tym wypadku do gry przeniesiono rasę obcych z serii... Halo. Być może dlatego mod nie wzbudza specjalnej sensacji wśród fanów "hirołsów" - wydaje mi się, że zbiory miłośników obu cykli niespecjalnie muszą się pokrywać (choć są wyjątki - pozdrawiam Pawła W.).

Covenant Town - projekt fanów HoMM3 (i Halo)

Jednostki Covenant Town - projekt fanów HoMM3 (i Halo)

Miasto znajdziecie tutaj. Działa tylko z fanowskim dodatkiem Wake of Gods.

...i inne To nie wszystkie dodatkowe miasta do Heroes of Might and Magic III, jakie znaleźć można w sieci. Kto poszuka, dogrzebie się choćby do prób przeniesienia do gry zamków z drugiej części serii. Natknie się też być może na rozbudowany mod Atlantis, gdzie znajduje się jedno miasto, choć tak naprawdę spełnia ono inną funkcję niż klasyczne osady, a to za sprawą bardzo dużych zmian, jakie ta modyfikacja wprowadza. Znaleźć też można sporo projektów, o których zbyt wiele nie wiadomo - jest wśród nich i kolejne miasto nadmorskie (Harbor), i miasto rosyjskie (Kremlin), i mroczne miasto Monolith, i demoniczne Sanctuary... Pomysłów nie brakuje - w tym artykule starałem się skupić tylko na najbardziej interesujących i najbardziej zaawansowanych modach.

To co - czas na gorące pośladki z nowymi frakcjami?

Obraz
Źródło artykułu:Polygamia.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)