Zmien skórke
Logo Polygamii

Kojima szuka silnika graficznego, by zyskać na czasie

Hideo Kojima
Hideo Kojima
Nie chce byśmy na nową grę jego studia czekali zbyt długo. A mała nie będzie.

Hideo Kojima w dalszym ciągu wozi się po świecie. Teraz zajrzał do Szwecji na Nordic Game Conference 2016, gdzie podczas panelu nie tylko nie szczędził pochwał dla szwedzkiej branży gier, ale i odpowiedział na kilka pytań. Zdradził przede wszystkim, że jednym z powodów, dla których od kilku miesięcy podróżuje po świecie, odwiedzając deweloperów, jest… potrzeba znalezienia odpowiedniego silnika graficznego dla swojej tajemniczej gry i przetestowania różnych technologicznych możliwości:

Uważam, że lepiej jest stworzyć swój własny silnik i narzędzia. Jednak ponieważ chcę aby ludzie zagrali w nasz pierwszy tytuł tak szybko jak to tylko możliwe, użyjemy cudzego silnika, dostrajając go do naszych potrzeb

Czyżby ojciec Big Bossa wyciągnął wnioski po doświadczeniach z Metal Gear Solid V? Mówi się, że jedną z przyczyn jego wielkiej kłótni z Konami, był fakt, że według niesławnego (oddawaj Silent Hills, draniu!) wydawcy zbyt długo pracował nad swoją ostatnią grą. A nowy projekt Kojimy nie będzie mały.

Chcę stworzyć dużą grę z niewielkim zespołem. Kiedy założyłem Kojima Productions, chciałem mniejszej gry, ale przyjaciele powiedzieli mi, że nie mogę sobie na to pozwolić, ponieważ ludzie oczekują czegoś dużego. Dlatego zamierzam im to dać. Nie mogę powiedzieć, kiedy ta gra wyjdzie, ale nie będzie mała

Podczas panelu Kojima podkreślił jednak, że jakość gry nie powinna być oceniana po tym, jak dużo czasu ludzie spędzają, grając w nią; zamiast tego pod uwagę powinna być brana głębia doświadczenia i poziom imersji. Z tą opinią zgodzi się pewnie wielu z nas – szczególnie Paweł Kamiński, który na zbliżony temat napisał ostatnio kilka celnych akapitów.

Dziwi trochę podejście “świat chce tego, to im to dam, mimo że miałem ochotę na coś innego”, ale z drugiej strony taki weteran branży i dużych, kasowych projektów jak Hideo Kojima powinien wiedzieć, co robi. Miejmy nadzieję. Ostatnio pokazał nam np. “maskotkę” swojego studia – jegomościa o imieniu Ludens upchanego w futurystyczny kombinezon:

ludens_kojima.0

No cóż, nie pozostaje nic innego jak życzyć deweloperowi powodzenia w poszukiwaniu odpowiedniego silnika. Pomyślnych łowów, Kojima-san.

[źródło: gamesindustry.biz, Twitter, Kotaku]

Patryk Fijałkowski

Więcej na temat:

30
Dodaj komentarz

Zaloguj się by skomentować
3 Komentarze
27 Odpowiedzi
0 Obserwujący
 
Najpopularniejszy komentarz
Najpopularniejsza dyskusja
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Lotthar
Użytkownik

Polecałbym mu REDengine 3 🙂

znubi
Użytkownik

RedEngine 3 to jest tragedia. MGS V wygląda lepiej od Wiedzmina 3, a chodzi dwa razy lepiej i to mimo tego, że był tworzony także z myślą o starych konsolach.
http://international.download.nvidia.com/geforce-com/international/images/the-witcher-3-wild-hunt/the-witcher-3-wild-hunt-detail-level-001.png
http://international.download.nvidia.com/geforce-com/international/images/metal-gear-solid-v-the-phantom-pain/metal-gear-solid-v-the-phantom-pain-ambient-occlusion-001-extra-high.png
Ostatnio nawet się twórcy Wiedzmina chwalili, ze poprawiaja zepsute renderowanie roślinnosci i ze musza ulepszyć narzędzia do Cyberpunka.

Jak już jest Kojima w Szwecji to mam nadzieje, ze odwiedzi(ł) DICE.

Simplex
Użytkownik

Niestety dużo w tym prawdy. Oczywiscie to nadal świetna gra i biore poprawkę na to, że to była pierwsza gra CDPR z otwartym światem, w dodatku tworzona jednocześnie na 3 platformy. A sam CDPRO to relatywnie małe, niezależne studio, więc biorąc to pod uwagę, jestem im w stanie sporo wybaczyć.

Gregnar
Użytkownik

Tak niezależne, że są na giełdzie i korzystają z firm trzecich do wydawania swoich tytułów. Nie są niezależnym studiem.

siema
Użytkownik

niezależność =/= wielkość

Sasilton
Użytkownik

Przecież na tym obrazku grafika w W3 jest wyraźnie lepsza.
W MGS5 oddalone obiekty nie maja cieni, a do tego jakość tekstur jest o wiele gorsza.
Modele tez są prostsze niz te w W3.

Tak jak pisałeś. MGS5 wyszedł też na starą generacje, dlatego tak szybko chodzi.
Graficznie ta gra niczym nie zachwyca.

znubi
Użytkownik

Wyraźnie lepsza… Nie rozumiem jak fanboye sobie takie rzeczy racjonalizują. Często przy temacie Wiedźmina 3 zastanawiam się, czy ja grałem w tą samą grę co reszta. W Wiedźminie 3 też oddalone obiekty nie mają cieni http://images.eurogamer.net/2013/articles//a/1/7/5/6/6/2/1/PC_000.bmp.jpg/EG11/quality/90/format/jpg Tekstury i modele, to jest według ciebie wyznacznik grafiki? Nie widzę nawet dużej różnicy na korzyść Wiedźmina w modelach i teksturach (tekstury głazów i gór akurat są słabe. Tekstury chodników w Novigradzie też.). Najważniejsze jest w grafice oświetlenie, które w Wiedźminie 3 jest słabe, gra wygląda sztucznie, nie ma nawet PBR. Porównaj sobie: http://international.download.nvidia.com/geforce-com/international/images/the-witcher-3-wild-hunt/the-witcher-3-wild-hunt-texture-quality-001-ultra.png http://international.download.nvidia.com/geforce-com/international/images/the-witcher-3-wild-hunt/the-witcher-3-wild-hunt-depth-of-field-001-on.png http://international.download.nvidia.com/geforce-com/international/images/metal-gear-solid-v-the-phantom-pain/metal-gear-solid-v-the-phantom-pain-texture-filtering-001-extra-high.png http://international.download.nvidia.com/geforce-com/international/images/metal-gear-solid-v-the-phantom-pain/metal-gear-solid-v-the-phantom-pain-texture-quality-001-extra-high.png “Graficznie ta gra niczym nie zachwyca.” Pamiętam… Czytaj więcej »

Blue__
Użytkownik

Akurat co do mimiki twarzy to twoja uwaga jest o tyle nie na miejscu, że Redzi nie robią motion capture pod rozmowy, a to leci z jakiegoś ich automatu. Jak na moje to i tak wygląda zadziwiająco dobrze jak na tego typu technologię.

znubi
Użytkownik

Właśnie powinni zrobić motion capture. Zobacz jak to może pięknie wyglądać https://www.youtube.com/watch?v=5ot-iM_WuLM Postacie by wtedy były wiarygodne i cutscenki dałoby się oglądać z przyjemnością, a nie z zażenowaniem. Tymczasem tak wyglądaja cutscenki w misji głównej https://youtu.be/d3T7B4MVUeo?t=1m18s
GOTY i jedna z najlepszych graficznie gier, taaa…

Sasilton
Użytkownik

Nie wiem czy grałem w Wiedzmina, ale 1/4 gry to dialogi.
CD RED jest za małe by nagrywać 30 godzin dialogów z z mocapem.

znubi
Użytkownik

Wolałbym krótszą, ale bardziej dopracowaną grę niż takie coś w stylu Skyrima, albo Wiedźmina 3, gdzie możesz grać setki godzin, ale większość to robienie jakieś głupot – kolejny quest gdzie chodzimy za czerwonym szlaczkiem, albo czyścimy kolejny obóz bandytów, albo używamy niewygodnych menu do craftowania i sprzedawania złomu. RPG to gatunek gier gdzie najbardziej by się przydał motion capture twarzy, ale nie pamiętam żadnej gry by takie coś miała. Ani gry Bethesdy, ani Bioware, poprzedni i nowy Deus Ex też nie będzie miał, w grach From Software to tam NPCom się chyba nawet gęba nie otwiera (ale nie ma tam… Czytaj więcej »

Blue__
Użytkownik

Ja wiem dobrze co może zrobić MC, chodzi o koszt tego mocapa. Do tego jakbyśmy grali po polsku, to byś pewnie tego nie uświadczył i miałbyś rozjechany lipsync, bo by na 90% zrobili mo-cap pod angielską wersję, bez osobnej pod polską – kasa, kasa.

znubi
Użytkownik

Nawet z rozjechanem lipsynciem, te animacje i tak by były lepsze niż to co jest teraz. A ja gram po angielsku, więc mnie ten popsuty lipsync by nie dotyczył.

Simplex
Użytkownik
Pongo
Użytkownik

A dlaczego nie? Moim zdaniem angielski voice acting jest dużo lepszy, polecam sprawdzić.

znubi
Użytkownik

W polskiej wersji głosy podkładają ci sami aktorzy co do tych bajek dla dzieci Disneya itp. (bo innych aktorów głosowych widocznie nie ma, wszędzie ci sami są). Triss ma głos Fiony ze Shreka. Daj pan spokój z takim czymś.

znubi
Użytkownik

A co jest takiego strasznego w angielskiej wersji?

misiek1389
Użytkownik

Ja właśnie nie wiem w jakiego wy Wiedźmina graliście. Chyba na konsoli. Przecież tam są ostrzejsze i bardziej szczegółowe tekstury. To są screeny zrobione przeze mnie a nie mam wszystkiego na maksa:
http://imgur.com/gallery/fElMZ

I że niby to jest gorsze od tego?
http://www.gry-online.pl/S055.asp?ID=307617
http://www.gry-online.pl/S055.asp?ID=307614
http://www.gry-online.pl/S055.asp?ID=307588

Wy chyba sobie żartujecie albo jesteście ślepi…….

Simplex
Użytkownik

To jest bazowa gra bez żadnych modów, reshadeów i innych sweetfxów?

misiek1389
Użytkownik

Tak. Ja w mody się nigdy nie bawiłem. Zawsze wolałem grę taką jaką twórcy mieli w zamiarach przedstawić. No chyba że mówimy o starszych grach. Np grając ostatnio w GTA III i Vice City pokusiłem się by trochę odświeżyć grafikę. W Wiedźminie jest po prostu pasek ostrości obrazu. Po co rozmazywać obraz skoro twórcy postarali się o tak szczegółową grafikę.

znubi
Użytkownik

Te zdjęcia z MGS V są z 2012 roku. Zobacz na dole “Data publikacji grafiki: 10 września 2012”.
Tu masz podobne miejsce do dwóch ostatnich screenów do których zalinkowałeś, w wersji finalnej: http://international.download.nvidia.com/geforce-com/international/images/metal-gear-solid-v-the-phantom-pain/metal-gear-solid-v-the-phantom-pain-water-reflections-001.png

Mi wiedzmin przypomina jakies amatorskie ruskie X-Blades albo Obliviona (nie wszędzie, są też ładniejsze miejsca np. Kaer Morhen, ale Velen, czy morze w Skellige wyglądają słabo), a MGS V wygląda naturalnie.

znubi
Użytkownik

Na twoich zdjęciach z Wiedźmina właśnie widać jak słabo wyglądają gałęzie drzew, i jak – przez słabe oświetlenie – zlewa się ta cała roślinność w nieczytelną plamę. Szczególnie na tym zdjęciu http://i.imgur.com/8EIQeJI.png

Porównaj z tym co osiągnęło DICE – i to też, tak jak w MGS V, przy dwukrotnie lepszej wydajności od Wiedźmina 3.
http://i.imgur.com/OwIHH8t.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=iknX5I9xUxM

misiek1389
Użytkownik

MGSV to jeden wielki rozmaz. Chwalisz się tu pustymi terenami i kilkoma drzewkami na krzyż. Nie bądź śmieszny. Ty w ogóle widzisz różnicę w szczegółowości tych dwóch światów? I jeszcze na koniec porównujesz grafikę gry z dużym otwartym światem do fpsa 😀 Gratuluje…….

Lotthar
Użytkownik

REDengine 3 nie jest idealny, ale jeśli ktoś twierdzi, że Wild Hunt jest słaby graficznie to prawdopodobnie nie należy do PC Master Race i nie widział tej gry na chwalebnych Uber ustawieniach z pełnym wyostrzeniem obrazu. Jedyna gra która do tej pory podobała mi się graficznie bardziej to nowy Battlefront w super-samplu 200% 🙂 Gra nie musi być perfekcyjnie fotorealistyczna, bo to może czasami znudzić, a zwyczajnie na tyle śliczna i immersyjna, abym chciał w niej spędzać więcej czasu, pomimo że już nie mam tam nic więcej do zrobienia. Takie właśnie są Wild Hunt i Battlefront, cukierek dla oczu. MGS… Czytaj więcej »

znubi
Użytkownik
fartuess
Użytkownik

Napisać sobie zarąbiste shadery i zrobić ładne assety to jedno a mieć dobry silnik do projektu to drugie.

Jakbym przycrunchował przy moim osobistym silniku w kierunku jakości renderów przez pół roku i przygotował scenkę pokazującą zarąbistość shaderów to nie zmieniłoby to faktu, że kompletnie nie nadawałby się do czegokolwiek większego niż prościutkiej małej gry.

fartuess
Użytkownik

No chyba jaja sobie robisz. Redzi rozwijają sobie silnik pod gry które aktualnie robią. Wystarczy, że Kojima będzie chciał zrobić grę nieco inną i już będzie mu brakowało ficzerów silnika, więc samemu będzie trzeba dopisywać to co i tak w innych szeroko licencjonowanych silnikach już jest. A jak już się rozbudowuje cudzy silnik to dobrze by było, żeby był solidnie udokumentowany. Redengine3 raczej nie jest udokumentowany tak dobrze jak Unreal Engine 4 albo CryEngine 3.

Z patriotycznej dumy możesz takie coś napisać, ale wiedz że to jest po prostu głupi pomysł.

Meth
Użytkownik

Sprawdźcie sobie reklamy mobilne. NA telefonie wyskakują na polygamii reklamy blokujące przeglądarkę

Simplex
Użytkownik

Niestety tak. Są to reklamy, które mobilny firefox wykrywa jako zagrożenie i blokuje. Brawo Polygamia pod nowym światłym przywództwem. Nie pamiętam by agora robiła takie jaja.
http://i.imgur.com/0p66wwl.png

kano777
Użytkownik

Szkoda, że nie może po prostu użyć FOX Engine.

Popularne wpisy

Popularne Gry