Zmien skórke
Logo Polygamii

Czy nowe karty od Nvidii poradzą sobie z technologią Ray Tracing?

Najpewniej tak, choć wyniki testów w nowej grze Remedy są lekko niepokojące...

Nowa technologia od Nvidii jest już dostępna w sklepach, a Microsoft zdążył już wydać DXR, czyli nową wersję DirectXa, skoncentrowaną właśnie na wspieraniu ray tracingu. Brakuje jeszcze oczywiście gier wykorzystujących tę (podobno) rewolucję, ale zmieni się to już wkrótce. Coraz bliżej premiera Battlefielda V, a o tę technologię uzupełniony zostanie także wydany niedawno Shadow of the Tomb Raider. Dalej na liście gier wykorzystujących dobrodziejstwa oferowane przez nową technologię znajdą się także Metro: Exodus, specjalny 3D Mark czy nowa gra od studia Remedy – Control. I właśnie przy tej ostatniej się na chwilę zatrzymamy.

Twórcy przeprowadzili już pierwsze testy, mające dać odpowiedź na pytanie, czy kupno najnowszych kart zapewni nam komfortowe korzystanie z Ray Tracingu w każdych warunkach. Należy oczywiście pamiętać, że mówimy tu wciąż o wczesnej wersji gry, niemniej wnioski wyciągnięte przez Remedy są mocno rozczarowujące. Okazało się bowiem, że samo wygenerowanie związanych z nową technologią cieni czy odbić zajmowało karcie łącznie 9,2 milisekundy.

Niby niewiele, ale to ponad połowa z około 16 milisekund, przez które na ekranie znajduje się pojedyncza klatka, gdy mówimy o grze przy pełnych 60 fps. A to czas potrzebny tylko na same efekty związane z RT i to przy rozdzielczości 1920×1080. Jeżeli natomiast dodamy do tego wszystkiego jeszcze fakt, że testy wykonano przy użyciu RTX 2080 TI, czyli najwydajniejszej z nowych kart… to szału nie ma. Control wyciągnęło przy nowej technologii niecałe 40 klatek…

Oczywiście nie znaczy to jednak, że wszystko będzie wyglądać tak samo w dniu premiery. Control zostało przecież zapowiedziane dopiero w trakcie tegorocznych targów E3 i ukaże się za rok, więc proces optymalizacji zapewne jeszcze się nie zaczął. To z drugiej strony dobre ostrzeżenie przed wydawaniem w ciemno niemałych pieniędzy. Jak ze wszystkim co nowe, lepiej czasami poczekać na kolejne generacje…

Krzysztof Kempski

Więcej na temat:

5
Dodaj komentarz

Zaloguj się by skomentować
2 Komentarze
3 Odpowiedzi
4 Obserwujący
 
Najpopularniejszy komentarz
Najpopularniejsza dyskusja
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Cruzer969
Użytkownik

Myślę, że osiągi nowych kart nie są porównywalne do ich ceny. Ciągle bardziej opłaca się GTX1070, bądź jakiś odpowiednik AMD (z kartami od tego producenta nie miałem jeszcze do czynienia).

rhbk
Użytkownik

Jeśli chodzi tylko o wydajność rasteryzacji to tak, ale trzeba brać pod uwagę, że to karta przełomowa, bo otwiera drogę do bardziej zaawansowanych metod generacji obrazu takich jak ray tracing czy path tracing. Prawdopodobnie ta generacja nie będzie jeszcze szeroko wykorzystywana przez gry – to zacznie raczej dopiero, gdy konsole nowej generacji będą obsługiwały takie mechanizmy, sama platforma PC nie pociągnie branży. Ze względu na nadal bardzo skromną moc hybrydowe podejście do tematu jako pierwszy krok wydaje się być dobrym pomysłem, a koszt – no cóż: za nowinki zawsze płaci się nieproporcjonalnie dużo.

Cruzer969
Użytkownik

Tak, masz rację, gdy konsole zaczną wykorzystywać tę technologię, to po pierwsze stanieje, a po drugie więcej gier będzie ją obsługiwało, bo teraz jest tylko Shadow od the Tomb Raider i BfV. Jasne, że samo PC nie pociągnie rynku, bo już teraz jego większość stanowią konsole, ale zanim one zaczną to wykorzystywać minie dużo czasu. Nie dziwię się, gdy nadchodząca generacja nie będzie miała Ray traicingu, a dopiero w jej połowie pojawi się takie PS 5,5 które będzie go obsługiwać. No i twórcy muszą zacząć stosować te technologię 😉

Finear
Użytkownik

no nie wiem czy tak się opłaca, kupuje własnie nowa karte i jak patrze na ceny 1080ti vs rtx 2080 to kupienie 3 letniego pascala nie ma dla mnie kompletnie sensu

Simplex
Użytkownik