Zmien skórke
Logo Polygamii

Publicystyka"Parszywa 13" dziennikarzy branżowych

Końcówka roku to zawsze okres wielkich podsumowań, zestawień wskazujących, co wydarzyło się ważnego, co było warte uwagi itd. My jednak …

Facebook Twitter Google Wykop

Końcówka roku to zawsze okres wielkich podsumowań, zestawień wskazujących, co wydarzyło się ważnego, co było warte uwagi itd. My jednak poszliśmy o krok dalej, niż tylko standardowe wybory gry roku i postanowiliśmy przygotować dla Was coś naprawdę interesującego. Nie martwcie się, nie zabraknie również naszych typowych zestawień, ale w tej chwili skupimy się na czymś zdecydowanie ciekawszym – polskim rynku i najważniejszych ludziach stojących po naszej stronie barykady, czyli po prostu o mediach growych.

Przygotowaliśmy dla Was zestawienie najbardziej wpływowych dziennikarzy, czy też redaktorów piszących o grach. Pamiętajcie, że jest to pierwszy raz, jak podejmujemy się takiego zadania, a docelowo chcemy by powstał z tego cykl artykułów, który przybliży Wam najważniejsze postacie naszej branży. Oczywiście jest to tworzone dla Was, więc jak najbardziej czekamy na Wasze konstruktywne uwagi, spostrzeżenia. Zestawienie to, zatem jest wstępem do czegoś większego, w czym Wy również możecie mieć swój udział.

Na wstępie trzeba powiedzieć o systemie punktowania, tak żeby każdy z Was wiedział jak poniższa lista powstała. Zapytaliśmy praktycznie wszystkich najważniejszych dystrybutorów gier w Polsce o ich 10 propozycji najbardziej wpływowych dziennikarzy. Każda osoba w ten sposób zdobywała jeden punkt, a po zsumowaniu wszystkich wyników otrzymaliśmy poniższe zestawienie. W pierwszej edycji udział wzięło: CD Projekt, Cenega, LEM, Electronic Arts, SCEP, Techland, Ubisoft, City Interactive oraz z ramienia Microsoftu wypowiedział się Edelman. Niestety nie udało nam się skontaktować z Codemasters, podobnie jak z firmą Sokrativ reprezentującą Nintendo, a Nicolas Games nie znalazło dla nas niestety czasu. Dziękujemy wszystkim dystrybutorom, którzy odpowiedzieli na nasze pytanie i liczymy, że nie zawiodą nas również następnym razem. Wiemy również, że dystrybutorzy nas czytają, więc może zechcą osobiście skomentować wyniki.

Uprzedzając komentarze i pretensje, które zapewne się pojawią. Tak, wiemy, że zadawanie takich pytań osobom z branży będąc samemu jej uczestnikiem może mieć (pozytywny dla nas) wpływ na wynik ankiety. Mimo to…

…zostaliśmy mile zaskoczeni, że w samym zestawieniu znalazł się reprezentant Polygamii. Z drugiej strony pamiętać o tym, że w imieniu dystrybutorów odpowiadali fachowcy z branży PR. Każdy powinien samodzielnie ocenić wiarygodność naszych dociekań. My wierzymy w ludzką uczciwość.

Zatem przed Wami już bez zbędnych przedłużeń: „Parszywa 13" dziennikarzy branżowych:

Miejsce I (8 punktów):

Tymon Smektała (redaktor naczelny czasopisma Click!, redaktor czasopisma CD-Action). Jedna z najbardziej barwnych postaci tego zestawienia. Przede wszystkim dlatego, że oprócz gier poświęcił się również hip-hopowi. Znajdziecie go nie tylko w najnowszych numerach wyżej wymienionych czasopism, ale również na okładkach płyt oraz jako autora książek i artykułów naukowych dotyczących zakresu public relations. Doktor ekonomii, a przede wszystkim można by powiedzieć, że człowiek renesansu naszej branży growej.

Miejsce II (7 punktów):

Robert Kowalski (redaktor naczelny gry.onet.pl). Kowal, bo pod takim pseudonimem pisze Robert to dziennikarz, który przyglądał się rozwojowi gier od praktycznie ich samych początków. Jego celem jest zostawienie trwałego śladu w historii, co jak widać idzie mu całkiem nieźle. Drażnią go za to pseudonaukowcy, którzy na każdym kroku próbują udowodnić światu, że gry to zło wcielone.

Miejsce III (6 punktów):

Maciej Kuc (zastępca redaktora naczelnego magazynu CD-Action). Ukończył dziennikarstwo i komunikację społeczną na Uniwersytecie Wrocławskim i postanowił połączyć swój zawód i pasję, rozpoczynając pracę w CD-Action w roku 2001. Znany również jako założyciel Action Mag, który ideowo miał być otwartym magazynem, gdzie każdy mógł przesyłać swoje teksty. Publikuje pod pseudonimem Qn`ik.

Miejsce IV (5 punktów, kolejność alfabetyczna):

Wiktor Cegła (zastępca redaktora naczelnego grupy tytułów o grach komputerowych wydawnictwa Axel Springer Polska)

Piotr Gnyp (redaktor naczelny polygamia.pl)

Krzysztof Gonciarz (producent i redaktor gry-online.pl)

Marcin Górecki (redaktor naczelny Neo Plus)

Tadeusz Zieliński (redaktor Play oraz dziennikarz Hyperu)

Miejsce V (4 punkty, kolejność alfabetyczna):

Krzysztof Augustyn (redaktor naczelny gry.wp.pl)

Jakub Kowalski (redaktor naczelny Komputer Świat Gry, redaktor naczelny Play)

Tomasz Kreczmar (koordynator merytoryczny – Hyper)

Jerzy Poprawa (redaktor naczelny CD-Action)

Olaf Szewczyk (publicysta Kultury, dodatku do Dziennika)

Zaskoczeni wynikami? Po części na pewno, więc jeśli uważacie, że powyższa lista nie pokazuje najbardziej wpływowych dziennikarzy branży growej w Polsce, to piszcie w komentarzach, kto dla Was jest autorytetem, kogo szanujecie i z czyim zdaniem najbardziej się liczycie. Warto dodać, że jeśli podliczycie sobie ilu dystrybutorów przekazało nam swoje głosy to będziecie wiedzieli, że maksymalnie można było zdobyć 9 głosów, zatem możecie się domyślać, kto na kogo głosował.

Drogą podsumowania warto dodać, że to nie jedyne twarze polskiej prasy growej, bo w zestawieniu znalazło się prawie 30 dziennikarzy. To dobitnie świadczy jak szybko nasz rynek się rozwija i myślę, że większość z Was również ma swoich ulubieńców, których felietony, czy recenzje po prostu lubi czytać czy oglądać. Postacie te to naprawdę wysokiej klasy specjaliści, którzy mają nie tylko własny styl, ale również świetne pomysły. "Parszywa 13" dziennikarzy branżowych to tylko czubek góry lodowej, ale na pewno nie bez powodu zasługują oni na wyróżnienie, bo to przecież ich działania poniekąd pomagają w rozpowszechnieniu gier w Polsce.

Na koniec kilka ciekawostek statystycznych, które na pewno zainteresują niektórych fanów cyferek:

W pojedynku dwóch największych magazynów stricte konsolowych wygrało Neo Plus, które rezprezentował Marcin Górecki. Nie jest to jednak do końca prawda, bo chociaż magazyn ten miał jednego dziennikarza w czołowej trzynastce, to w pełnym zestawieniu znalazło się aż 4 redaktorów PSX Extreme (m. in. piszący na polygamii feletiony Koso) i raptem jeszcze tylko jeden redaktor Neo Plus (oprócz Marcina Góreckiego oczywiście).

Jeśli zaś chodzi o pojedynek prasy drukowanej i treści dostępnych w sieci, to tutaj nie ma zaskoczeń. W pierwszej trzynastce jeszcze nie wypadamy tak źle będąc reprezentowani przez 4 dziennikarzy, wobec 7 osób z prasy. W kompletnym zestawieniu jesteśmy jednak nadal w dwukrotnej mniejszości, w liczbie 10 wobec 19 redaktorów prasy. Warto również zauważyć, że dwóch reprezentantów Hypera znalazło się w czołówce, co pokazuje, że media growe to nie tylko prasa i internet.

Warto również wspomnieć o najsilniejszych reprezentacjach w samej "parszywej 13" – Play ma aż trzech redaktorów, a CD-Action dwóch. Nic tylko pogratulować.

Na tym chciałbym zakończyć zakończyć zestawienie "Parszywej 13 dziennikarzy branżowych". Pamiętajcie, że jest to pierwsza część cyklu, więc na pewno do serca weźmiemy sobie Wasze uwagi i zalecenia, jeśli oczywiście jesteście zainteresowanie takimi tekstami. Ach i nie zapomnijcie skomentować listy wyróżnionych i przedstawić nam Waszych typów na najbardziej wpływowych dziennikarzy growych.

Beniamin Durski

Dodaj komentarz

Zaloguj się by skomentować
  Subskrybuj  
Powiadom o