Zmien skórke
Logo Polygamii

VR - technologia, przy której Microsoft współpracuje nawet z Sony

Jak pogodzić psa z kotem?

Całkiem niedawno z powodu kolejnego dnia wypełnionego od rana do wieczora tematami growymi miałem taką rozkminę – czy istnieje poletko, na którym Sony i Microsoft mogłoby OFICJALNIE przyznać się do współpracy. Bo nie byłbym, jak grona ich fanbojów, zupełnie przekonany, że unikają zakurtynowych kontaktów. Prawdziwa konkurencja zawsze polega na odpowiednim balansie pomiędzy głaskaniem a ciskaniem piorunów.

Phil-SpencerObie firmy zresztą potrzebują siebie nawzajem. Bez ich nieustannego wyścigu branża rozwijałaby się nieco wolniej. Gdyby Microsoft nie prowadził przez pierwsze lata poprzedniej generacji, wątpię, by Sony dostarczyło tak ogromną liczbę gigantycznych hitów, jaką dostarczyli podczas schyłku PS3. Podobnych teorii można wysnuć znacznie więcej, lecz to nie pora. Bo dostałem odpowiedź na swoją rozkminę – istnieje takie poletko.

Podczas rozmowy z Gamasutrą, Phil Spencer (szef Xboksa) opowiedział o tym, że obie firmy spotykały się, by razem badać technologię VR. Sony przyjechało do Microsoftu, by sprawdzić HoloLens, a Microsoft do Sony, by sprawdzić PlayStation VR. Na rynku wirtualnej rzeczywistości panuje pewne ciche braterstwo.

Jak wielu twórców, bawimy się z VR cały czas. I uczymy. A społeczność VR jest w rzeczywistości bardzo otwarta. Ludzie z Sony byli dla nas świetni, zaprosiliśmy ich, by rzucili okiem na to, co robimy z HoloLens. Oczywiście o rzut beretem od VR jest też Valve. Wszyscy są chętni do współpracy, ponieważ, jak sądzę, wszyscy wiedzą, na jak wczesnym etapie ewolucji tej technologii jesteśmy.

Romans Microsoftu z wirtualną rzeczywistością pojawia się i znika na przestrzeni miesięcy. Nie ma wątpliwości, że czekają na Scorpio – maszynę wystarczająco potężną, by obsługiwała bez problemów mistyczne HoloLens. Liczba obecnych użytkowników VR jest jednak bardzo mała; brakuje wielu oficjalnych liczb, ale nawet najpopularniejsze gogle, PSVR, trafiły do około miliona domów. I bez współpracy pomiędzy poszczególnymi wydawcami o jakikolwiek rozwój byłoby trudno.

PlayStation 4 to chwilowo jedyna konsola, która dźwiga tę technologię. W teorii, bo jak myślę o rozplątywaniu wszystkich skrzyneczek, wolę skłamać znajomych, że nie mam VR-a. Dotychczasowa polityka marketingowa Microsoftu pokazuje zaś, że obietnice wirtualnej rzeczywistości nie będą istotnym elementem marketingu Scorpio. Świat gogli będzie nadal dojrzewał powoli.

Fajnie za to móc przeczytać, że nie pod każdym względem ci giganci traktują się z wrogością. Jak Spencer przyznaje w tej samej rozmowie, często ma kłopoty w pracy przez to, że o Sony gada zbyt dużo. Tutaj oprócz współpracy z VR pochwalił także PlayStation 4 Pro: „Całkowicie rozumiem decyzję, która stała za tym sprzętem, rozumiem, co chcieli osiągnąć. Mówiłem to publicznie, mówiłem to prywatnie – moim zdaniem zbudowali dobrą rzecz jak na 2016 rok. Z technologią, która była dostępna, wybrali części, jakie miały największy sens”. A wracając do VR – w domu posiada i PSVR, i Oculusa, i HTC Vive.

Adam Piechota

Więcej na temat:

  1. Kalimdor
    12:28 18.04.2017
    Kalimdor

    Ciekawe jak wyglądają tabelki – pewnie tak dużo wtopili że muszą robić fuzje.

    Ukryj odpowiedzi()
  2. Saqurado
    12:45 18.04.2017
    Saqurado

    Rozplątywać? Już dawno wszystko pochowane. Zostają gogle i kabel do nich. Gogle ewentualnie można odpiąć więc zostaje sam kabel. Żadna sztuka. Jak ktoś samodzielnie potrafi podetrzeć tyłek, to i z uporządkowaniem kabli sobie poradzi.

    Ukryj odpowiedzi()
  3. Simplex
    16:34 18.04.2017
    Simplex

    „na Scorpio – maszynę wystarczająco potężną, by obsługiwała bez problemów mistyczne HoloLens.”

    A w jaki sposób Xbox One miałby obsługiwać HoloLens, skoro HoloLens to jest autonomiczne urzadzenie które nie jest do niczego podłączane, bo zostało od początku zaprojektowane jako samodzielne?
    Nie mówiąc juz o tym, że obecny model to devkit za 3000$, a kolejną wersje zobaczymy najwczesnej w 2019 roku (i możliwe że to też będzie devkit).

    Jeżeli Scorpio będzie obsługuwał jakieś gogle VR, to najprędzej te z inicjatywy Windows Mixed Reality: https://blogs.windows.com/windowsexperience/2017/03/01/windows-mixed-reality-dev-kits-shipping-month/