Zmien skórke
Logo Polygamii

Nier: Automata miał być pecetowym exclusivem

Aż nie chce się w to wierzyć.

Nie chce się wierzyć nie dlatego, że Nier jest wybitnie konsolową grą, wszak wcześniejsze duże produkcje PlatinumGames, jak choćby Metal Gear Rising: Revengeance czy Transformers Devastation, też trafiały na PC. Podobnie jak remastery Vanquisha czy Bayonetty, więc studio ma doświadczenie z tą platformą. Powodem zwątpienia jest fakt, że Nier: Automata na PC to liczne błędy i działanie na zasadzie ”jak masz szczęście to ci pójdzie”.

A jednak. W wywiadzie dla serwisu WOWJapan producent Niera, Yosuke Saito, mówi:

Nie było żadnych ustaleń dotyczących obu platform, ale ponieważ większość procesu tworzenia gry odbywała się na PC, postanowiliśmy zostać przy tej wersji. Właściwie to planowaliśmy wydanie gry tylko na PC, jednak po konsultacji z wydawcą [Square Enix – dop. red.] podjęliśmy decyzję, że [Nier] pojawi się też na PlayStation 4.

Ponadto dodaje, że silnik, na którym działa Automata jest przeznaczony głównie do produkcji pecetowych, zatem wybór platformy nie miał żadnego wpływu na sposób, w jaki gra została zaprojektowana. Akurat z tym ciężko mi się zgodzić, bo wersja pecetowa na premierę była w takim stanie, że za jej naprawianie musieli wziąć się sami gracze, a jedyną łatką dostępną dziś na tę platformę jest ta nieoficjalna, właśnie od moddera. A może Platinum nie ma tu nic do gadania i to Square „zapomniało”, że Automata pojawiła się nie tylko na PS4?

Potrafię za to wyobrazić sobie sytuację, w której pierwsze rozmowy i projekty nowego Niera dotyczyły tylko wersji PC. Jest ona tańsza w produkcji i w razie klapy nie traci się aż tak dużych pieniędzy, jak przy wersji konsolowej. No i można sprzedawać ją tylko w cyfrze, co też obniża koszty (konsolowcy mimo wszystko wolą pudełka). A pamiętajmy, że powstanie sequela wcale nie było tak oczywiste i choć Yoko Taro wraz z PlatinumGames udało się dowieźć solidną grę, która na dodatek dobrze się sprzedała, to na początku Square podchodziło do niej bardzo ostrożnie.

Bartosz Stodolny

Więcej na temat:

  1. znubi
    19:01 02.11.2017
    znubi

    no niezle, 5 lat temu taka gra by nawet na pc nie wyszla, tylko na ps3 i x360.

  2. 21:31 02.11.2017
    Eschelius

    To się cieszmy, ze gra w ogóle wyszła. Jak polskiemu Hellion: The Myestery of Inquisition zmienili priorytety platformowe to skończył w koszu.

    Ukryj odpowiedzi()
    • 06:40 03.11.2017
      ammarmar

      Pff, Hellion skończył w koszu, bo po kilku latach pracy i po wydanych ładnych paru milionach zł nie było żadnej gry (na żadną platformę), tylko parę grafik koncepcyjnych i technologiczne demo pokazujące kilka lokacji.

      Ze względu na zupełną amatorszczyznę przy prowadzeniu projektu i marnotrawstwo środków, ta gra nigdy nie miała szansy powstać.