Zmien skórke
Logo Polygamii

Nie wszystkie gry na PS4K będą w 4K – mamy kilka ekskluzywnych informacji o Neo

Ogólnie kwestia rozdzielczości nowej konsoli Sony to ciekawa sprawa. Nowy sprzęt tak naprawdę zagwarantuje nam bowiem "tylko" full HD.

Zacznijmy jednak od tego, że zarówno nowa konsola Sony jak i jej nazwa kodowa – Neo – są prawdziwe. Japoński gigant jeszcze niczego oficjalnie nie potwierdził, ale tworzących na PlayStation 4 deweloperów poinformował już o szczegółach swoich planów. To właśnie stąd pochodzi jak dotąd największa i najkonkretniejsza porcja „plotek”, które, jak dziś ustaliliśmy, są po prostu przeciekiem. Oprócz jego potwierdzenia, udało nam się też zdobyć kilka nowych informacji na temat PS4 Neo.

Wsparcie dla rozdzielczości 4K to fakt, nie oznacza to jednak, że wszystkie gry będą wyświetlane w 3840×2160. Użycie tej wartości zależy od danego dewelopera. Absolutnie każda gra na PS4 Neo będzie musiała natomiast działać w Full HD, czyli 1920×1080. PS4K jest więc tak naprawdę gwarancją… full HD, tak jak „stare” PS4 nie schodziło poniżej 720p.

Pomiędzy full HD a 4K jest jeszcze jednak całe spektrum rozdzielczości, które też będą przez konsolę wspierane. To doba informacja – dla nas, nie twórców, którzy dostali właśnie sporo dodatkowej roboty. My dostaniemy za to wybór i lepsze wsparcie nowoczesnych telewizorów. Tak jak dobrze zrobione 900p ładnie wygląda dziś na ekranach 1080p, tak samo np. WQHD (2560×1440) będzie nieźle prezentowało się na wyświetlaczach 4K.

PS4 Remote Play
Remote Play – streamując z Neo pogramy w 1080p PlayStation Blog

PS4 Neo zagwarantuje też streaming w 1080p. Dziś grając na komputerze w grę streamowaną z konsoli mamy do wyboru trzy wartości: 360p, 540p i 720p. Strumieniując z Neo pogramy w full HD. Pełne 1920×1080 będzie obsługiwane też przy Share Playu, które dziś pozwala na zabawę jedynie w 720p. Co ważne, w usłudze Share Play osoba odbierająca obraz będzie mogła mieć starą wersję konsoli. Nowa, mocniejsza, musi być jednostka wysyłająca obraz.

Potwierdzamy też starsze wiadomości o PS4 Neo. Tak jak pisaliśmy powołując się na zachodnie serwisy o grach czy Wall Street Journal, nowa wersja konsoli nie będzie miała tytułów na wyłączność. Wszystkie nowe gry będą działały na wszystkich wersjach PlayStation 4. Te wydawane od października będą musiały już mieć jednak tryb pod Neo. Chodzi jednak o wydajność, a nie nową zawartość. Wyjątkiem będą tryby lokalne, czyli tak jak pisał na początku tego tygodnia Bartek:

Jeśli gra na PS4 oferuje tryb kooperacji na podzielonym ekranie dla czterech graczy, PS4K może oferować to samo, ale dla ośmiu. Kiedy jednak będziemy grać po sieci, ograniczy nas moc podstawowej konsoli.

Wciąż nie wiemy niestety, czy dzięki większej mocy obliczeniowej Neo obejdzie się bez specjalnej przystawki pod PlayStation VR. Byłoby miło, im mniej „pudełeczek” i kabli pod telewizorem, tym lepiej. Nie wiemy też jak sprzęt wygląda – dokumentacja nie zawiera żadnych zdjęć. Jestem strasznie ciekawy czy chociaż je uda się Sony zachować w tajemnicy do końca. Końca, czyli na 99% konferencji na targach E3.

Jeżeli planowałeś kupować w maju PS4 specjalnie pod Uncharted albo zrobić sobie prezent na wakacje, to zastanów się, czy warto. Obstawiam, że nowsze exclusive’y Sony dostaną łatki pod Neo, tak jak gry 1st party na PS3 dostawały wsparcie 3D czy PS Move’a, gdy technologie te były na topie. To jednak już tylko moje gdybanie. Cała reszta to natomiast fakty.

Paweł Olszewski

Więcej na temat:

  1. 20:18 23.04.2016
    kjubus

    1) sprawdzcie znaczenie slowa EKSKLUZYWNY, bo chyba go nie rozumiecie… czytalem to juz kilka dni temu
    2) chyba, ze sugerujecie, ze macie to z zaufanego zrodla, ale wypadaloby chociaz wspomniec, co to za zrodlo? pracownik sony, dystrybutora, dewelopera, ktokolwiek? czy zlepek innych newsow?

    Ukryj odpowiedzi()
  2. don.wroc.love
    21:18 23.04.2016
    don.wroc.love

    i brawo. w końcu może będzie sens kupić konsolę tej generacji

    Ukryj odpowiedzi()
    • Paweł Olszewski
      21:58 23.04.2016
      Paweł Olszewski

      PS4 jak PS4, ale jeżeli MS też pójdzie tą drogą i wypuści „Xboksa Two”, to może być ciekawie. Xbox One to konsola słaba, ale ma sporo świetnych exclusive’ów. Gdyby MS sypnął kasą na spatchowanie ich, to byłoby naprawdę ciekawie.

      Ukryj odpowiedzi()
      • Anonim
        03:32 24.04.2016
        Anonim

        Ta a PS4 to potęga tylko PS4Remastered wypuszczają dla jaj…

        Spodziewam się że za rok czy dwa na Neo będą gry w 1080p i 30 klatkach (przy odrobinie szczęścia z niezbyt częstymi dropami) a na gołej PS4 będą takie cuda-optymalizacji jak dziś Broforce czy Lichdom
        https://www.youtube.com/watch?v=L6JXeX9sYYE

        Ukryj odpowiedzi()
      • Lucjan
        08:22 24.04.2016
        Lucjan

        Mam cichą nadzieję że MS pokaże środkowy palec w gonitwie po klateczki i pixelki i to co teraz nazywamy XboxNEXT okaże się odchudzoną wersją Łana a za rok półtora przywalą z grubej rury pełnoprawnym następcą ONE-a.
        To pomieszałoby kalendarz wydawania nowych konsol i co 2-3 lata mielibyśmy kolejną odsłonę naprzemiennie od Sony i MS-u.
        Czy to dobrze?
        Pojęcia nie mam ale będzie ciekawie to pewne;-)

        Ukryj odpowiedzi()
        • 11:41 24.04.2016
          misio-puchatek

          Lucjan, czy to dobrze?
          Odpowiem. Nie, to nie jest dobrze.
          Po pierwsze sprzęt będzie niedopracowany. Po drugie jakie gry na to będą wychodziły? Teraz gry robią się po 2-3 lata. Po 2 latach od premiery dochodzi się do jakichś 80% wykorzystania sprzętu. W Twoim świecie dostaniemy grę robioną pod sprzęt wydany rok temu za dwa lata (de facto pod zupełnie nowy sprzęt), czyli nijak nie wykorzystujący możliwości obecnego na runku sprzętu. Albo raczej dostaniemy zupełnie niedopracowany produkt, bo nie będzie czasu na nic.
          Jak chcę ciągły wyścig po nowy hardware to mam do tego PC’ta. Konsole mają być tworzone na minimum 5 lat.

          don.wroc.love
          killera? Obecnie sami zarzynają swój sprzęt wydając gry równolegle na W10 i nawet jeśli będzie nowy sprzęt to polityka będzie identyczna.
          Microsoft nigdy nie potrafił się odnaleźć w świecie konsol. To nie ich bajka. Weszli tu bo widzieli, że to jest na topie, ale pomysłu jakoś nie mieli. Przeglądnij ich bibliotekę gier i porównaj z Nintendo, Segą i Playstation. Zobaczysz ile w świat gier wnieśli od siebie.

          Ukryj odpowiedzi()
          • don.wroc.love
            19:06 24.04.2016
            don.wroc.love

            @misio-puchatek
            a jak inaczej wytłumaczysz fakt, że Sony NAGLE postanawia wrzucić nową wersję konsoli na rynek pomimo tego że im się to kompletnie nie opłaca, bo ps4 sprzedaje się jak świeże bułeczki a chcą wejść na rynek z okularami VR? przecież to najmniej odpowiedni moment na wrzucanie nowej wersji konsoli a jednak to robią. po co?
            ja nie widzę innego wyjścia jak to, że to odpowiedź na ruch MS. przecież procesory kupują w jednej fabryce, więc mają skąd mieć informacje. a to MS aktualnie przegrywa na rynku i to MS musi COŚ zrobić, żeby szanse się wyrównały, więc wystawienie nowej killerskiej konsoli to najbradziej prawdopodobne rozwiązanie

      • don.wroc.love
        11:15 24.04.2016
        don.wroc.love

        @paweł
        ja (i nie tylko ja) mam wrażenie, że SONY wcale nie zależy na wypuszczaniu teraz ps4k, ale muszą to zrobić bo wiedzą, że MS szykuje prawdziwego killera, który będzie kładł aktualne ps4 na łopatki i mimo że ich konsola sprzedaje się jak świeże bułeczki, mimo że chcą wypuścić swoje okulary, (więc wypuszczanie w tym okresie nowej konsoli jest skrajnie nieopłacalne) to MUSZĄ wypuścić nową wersję konsoli bo jak MS pokaże swoją nowość to będzie po ptokach

  3. mateo91g
    23:00 23.04.2016
    mateo91g

    „każda gra na PS4 Neo będzie musiała natomiast działać w Full HD” – i ta właśnie informacja jest wg mnie minusem, ponieważ lepsze jest 60 klatek i 900p niż nawet ponad 1080p i 30 klatek. W przypadku niektórych gier różnica między PS4 a PS4 Neo nie będzie na tyle duża by przeskoczyć z 30 do 60 klatek, a jeśli trochę obniżyć rozdzielczość kosztem płynności, to co innego. To właśnie 60 klatek powinno być gwarancją w przypadku PS4 Neo, a nie tylko rozdzielczość.

    Ukryj odpowiedzi()
    • Simplex
      22:01 24.04.2016
      Simplex

      Bardzo słuszna uwaga. Chocby taki The Witness działa w 900p60. Mirror’s Edge Catalyst działa w 900p60 (SW: Battlefront również). Rozdzielczość 900p z dobrym AA wygląda bardzo sensownie, prawie tak dobrze jak 1080p, tyle że obraz jest trochę bardziej miękki.

      Ale spokojnie, MS też przed premierą X360 gwarantował że każda gra będzie działać w minimum 720p z MSAA 4x, a wiadmo jak to się skończyło – ich własne eksy (Halo, Alan Wake) działały w rozdzielczości sub-HD i często bez AA, albo z postprocesem typu FXAA, a nie obiecanym 4x MSAA.

  4. wombat
    23:49 23.04.2016
    wombat

    Proszę, błagam… Przestańcie w końcu pisać bzdury o tej magicznej ‚przystawce’. To pudełeczko to jedynie splitter obrazu i dźwięku – nic więcej.

    Ukryj odpowiedzi()
  5. 13:24 24.04.2016
    konbezzebow321

    Czy naprawdę ktokolwiek myślał, że 4K w grach jest w zasięgu odrobinę mocniejszego PS4? XD

Najczęściej czytane

01

7 grzechów głównych HearthStone’a

02

Blade Runner 2049 – recenzja filmu. Piękno niedoskonałości

03

[Aktualizacja] W tył ku akcji – South Park mógł mieć w Polsce fajny tytuł, ale ślady po nim znikają

04

Grę na Steama można zrobić w 12 minut i 18 sekund

05

South Park: The Fractured But Whole – recenzja. Od bytu czar

06

Hype czy ziew – jarają was jeszcze kolejne zapowiedzi Gwiezdnych wojen? [Klub Dyskusyjny]

07

Rozchodniaczek: Powrót Raymana, sukces Gran Turismo i łatanie Wiedźmina 3

08

Sprzeciw wobec skrzynek z lootem nareszcie zaczyna wybrzmiewać głośno

09

Divinity: Original Sin 2 – recenzja. Wyszarp sobie przygodę życia

10

Pograłbym w TAK wyglądające Breath Of The Wild. Na emulatorze na PC

Popularne Gry