Zmien skórke
Logo Polygamii

RecenzjeLone Echo – recenzja. Piękna nuda

Studio Ready at Dawn stworzyło coś, co z początku oczarowuje. Ale tylko z początku.

Facebook Twitter Google Wykop

Kosmos w Lone Echo jest tak przekonujący, że z goglami Oculus Rift na głowie człowiek może zapomnieć, gdzie naprawdę się znajduje. Stacja górnicza z kosmicznymi przyległościami wygląda naprawdę pięknie, a do tego zarządza nią całkiem atrakcyjna i zaradna kapitan Olivia Rhodes. To właśnie ona z pomocą kilkudziesięciu robotów sprawia, że zadania są tu wykonywane, badania prowadzone, a surowce dostarczane. Wbrew pozorom to nie nią steruje jednak gracz, a kłębkiem przewodów i układów scalonych jednego z robotów.

Platforma: PC
Producent: Ready At Dawn
Wydawca: Oculus Studios
Data: 20.07.2017
Wersja PL: brak
Grę do recenzji udostępnił deweloper. Zdjęcia pochodzą od dewelopera.
Oto ja, android. Oto moje życie

Android Jack jest jedną z wielu tytułowych jednostek Echo, mających pomagać w codziennych pracach na stacji. Posiada jednak pewną odróżniającą go od kolegów po fachu cechę – osobowość. Już od pierwszych momentów w grze objawia się to ciekawą relacją pomiędzy Olivią a Jackiem. I nie mam tu na myśli zależności “kapitan i jego gadający toster”. Chociaż zaczynamy w jednej z niezliczonych komór startowych – klaustrofobicznej i wyraźnie sugerującej, że jesteśmy tylko rzeczą, częścią wyposażenia stacji – to już na początku wywiązujący się dialog pokazuje, że tych dwoje jest po prostu przyjaciółmi.

Fakt, że wcielamy się w sztuczną inteligencję, niesie za sobą konsekwencje przez całą grę. I to nie tylko na poziomie narracji, ale też rozgrywki. Weźmy na przykład odradzanie się: w Lone Echo całkiem łatwo można sprawić, że korpus Jacka stanie się bezużytecznym kawałkiem przetopionego złomu. Cóż – kosmos, lasery, radiacja i wiele innych niesprzyjających okoliczności robią swoje. Wystarczy jednak chwila, żeby nasza świadomość została przeniesiona do kolejnej stalowej skorupy, która “obudzi się” w specjalnej komorze. Jest to nie tylko zgrabne rozwiązanie problemu zaburzenia ciągłości rozgrywki, ale też sprytna eliminacja strachu gracza przed podjęciem ryzyka. Jeśli nie graliście nigdy w wirtualnej rzeczywistości, to uwierzcie, że w VR obawa o własną postać jest o wiele bardziej odczuwalna niż w „zwykłych” grach.

Wbrew pozorom to nie panią kapitan steruje gracz, a kłębkiem przewodów i układów scalonych jednego z robotów

Kosmos na wyciągnięcie ręki

Woooolno się wszystko tu odbywa. Jak u Kubricka

W Lone Echo rewelacyjnie wypada kreacja świata – ten wydaje się po prostu rzeczywisty. I nie mam tu na myśli jedynie przepychu wizualnego. Dzięki Oculusowi i kontrolerom ruchowym dostajemy pełną władzę nad tym, gdzie pójdziemy i co dokładnie zrobimy. Przestrzeń została wypełniona niesamowitą liczbą „namacalnych” szczegółów, dzięki czemu wierzymy, że istnieje naprawdę. Na swojej drodze natkniemy się nie tylko na dokumenty czy wyposażenie niezbędne każdemu kosmonaucie, ale też porozrzucane przedmioty codziennego użytku oraz różne drobiazgi: figurki, globus, jakieś zabawki. Wszystkiego można dotknąć, dokładnie obejrzeć z różnych stron, czasami nawet uruchomić, a od czasu do czasu rzucić jakimś zabawnym (z góry zdefiniowanym) komentarzem. Dzięki przemyślanej architekturze stacji i tego typu smaczkom nie miałem problemu z uwierzeniem, że człowiek naprawdę mógłby w takiej przestrzeni żyć i pracować.

Przez pierwsze kilkadziesiąt minut eksploracja tego otoczenia sprawiała mi niesamowitą frajdę, dzięki niej stawałem się jeszcze bardziej zżyty z Jackiem. Niestety fakt bycia robotem ma też swoje wady – codzienne, polegające na zapewnieniu ciągłości funkcjonowania stacji obowiązki. Tu trzeba coś zaspawać, tam poukładać baterie, a jeszcze gdzie indziej nawodnić rośliny. Wszystkie „wyzwania”, przed którymi przyjdzie nam stanąć, są jedynie łatwiejszymi bądź trudniejszymi zadaniami manualnymi. I chociaż kapitan Rhodes będzie oczywiście pomagała, to przy manipulacji w komorze zasilającej kibicuje z zewnątrz i tylko patrzy, jak przyjmujemy na siebie duże dawki promieniowania.

Trochę jak w “Odysei Kosmicznej” Stanleya Kubricka

Kiedy tak manipulowałem przy radioaktywnych rdzeniach, nawet nie sądziłem, że nigdy już nie będzie mi dane wyjść z tej komory… To znaczy, nie dosłownie, bo to był jedynie fragment wplecionego w grę samouczka. Niestety był to też jednocześnie ostatni moment, kiedy gra ta sprawiała mi przyjemność.

Oglądaliście kiedyś „Odyseję Kosmiczną”? Świetny film, którego nastrój budowany jest tak długimi ujęciami, że bardziej niecierpliwi widzowie zaczynają zadawać pytania: „Czy tu w końcu coś się zmieni?”, „Dlaczego wszystko tyle to trwa?” I niestety podobnie jest z Lone Echo, bo gra jest niesamowicie powtarzalna, a do tego rozciąga w czasie najbardziej prozaiczne czynności. Jako gracz przyzwyczajony jestem do pewnej umowności tego medium. Gdy kowal wykuwa zbroję, oczekuję kilku uderzeń młotkiem i gotowego stroju. Gotowanie zupy w takiej Zeldzie trwa parę sekund, a magazynki z amunicją w większości gier przeładowuje się w mgnieniu oka. W Lone Echo tych skrótów nie ma, wszystko trzeba robić samemu, „ręcznie”. I chociaż z początku może to cieszyć – świetnie oddano sterowanie Oculus Touchem, to na dłuższą metę nie zdaje to egzaminu i najzwyczajniej w świecie nudzi.

Sytuacji nie ratuje fabuła. Przy stacji górniczej pojawia się anomalia kosmiczna, która wszystko komplikuje. Rzeczy zaczynają się psuć, później nadchodzi ratowanie życia i inne standardowe wydarzenia będące obowiązkowymi punktami każdej porządnej katastrofy kosmicznej. Nie ma szału, ale też i narzekać nie będę, bo wszystko świetnie spinają relacje między bohaterami. Tylko ta powtarzalność…

Czynności wykonywane podczas pierwszych kilku zadań będziemy powtarzać w nieskończoność. I chociaż nie jest to nigdy kropka w kropkę to samo, to jednak mechanika znacząco się nie zmienia: zawsze trzeba coś przesunąć, coś odwrócić, coś dopasować lub po prostu przemieścić się z miejsca na miejsce. Tu naprawdę nic więcej nie ma. Pomysł na rozgrywkę jest tak niesamowicie płytki, że aż irytujący. Przez większość czasu, zamiast strachu przez nieznanym czułem zdenerwowanie, że znowu muszę robić jakieś pierdoły. A jeśli dodamy do tego stale towarzyszące uczucie bezwładności (swoją drogą, fizyka działa tutaj fenomenalnie), to można łatwo sobie wyobrazić, jak woooolno się wszystko tu odbywa. Jak u Kubricka.

Żałuję, że Lone Echo nie mogę potraktować jako dema technologicznego

Kosmiczny benchmark VR

Świetnie oddano sterowanie Oculus Touchem

Żałuję, że Lone Echo nie mogę potraktować jako dema technologicznego. Bo jeśli wyciąć przeciętną fabułę i beznadziejnie powtarzalne mechaniki, to zostają naprawdę smakowite kąski. O świetnie zaprojektowanej przestrzeni już pisałem, jednak jest tu wiele innych VR-owych standardów, które gra Ready at Dawn wyznacza.

Lone Echo przede wszystkim udowadnia, że w VR bez problemu mogą powstać tytuły, które dadzą graczowi pełną swobodę ruchów. Najczęstszym rozwiązaniem w grach na Oculusa jest pozwolenie na wybranie punktu w przestrzeni, do którego następnie jesteśmy teleportowani – tutaj natomiast poruszamy się niemal we wszystkich osiach. I chociaż w przypadku braku grawitacji o wiele łatwiej zaimplementować pełny ruch, w końcu do napędzania wystarczy jedynie odepchnięcie się od ściany, to życzyłbym sobie, żeby takie lub podobne rozwiązanie znalazło się w każdej VR-owej grze – nawet jako opcja, alternatywa dla tych nierealnych teleportów.

Kolejną rzeczą, którą porządnie zaimplementowano, jest brak przenikania przez modele, a przynajmniej znaczne ograniczenie tego zjawiska. I chociaż jesteśmy świadomi, że graficy nie stworzą modelowanych przez siebie przedmiotów od środka, to jednak gry pozwalające “włożyć głowę” w element otoczenia tracą na swojej atrakcyjności. Banał, ale uwierzcie mi, że to bardzo ważne i potwierdzi to każdy, kto miał styczność z wirtualną rzeczywistością. Niezauważalne normalnie błędy, zwolnienia animacji czy przenikające się tekstury w VR sprawiają ogromny dyskomfort. Tutaj na szczęście tego nie ma.

Od strony technicznej naprawdę nie ma się do czego przyczepić, a gra ta będzie stawiana przez długi czas za wzór przyszłym produkcjom na Oculusa. Zupełnie jak The Order: 1886 na PS4. To równie piękny i równie nudny pod względem zawartości tytuł.

Tryb wieloosobowy

Echo Arena to multi, które jest zarówno częścią gry, jak i samodzielną pozycją w sklepie Oculusa. Ma to sens, bo multi fabularnie nie ma zbyt wiele wspólnego z podstawową historią. To bardziej wariacja na temat „Gry Endera”, gdzie na wielkiej arenie pełnej przeszkód ścierają się dwie drużyny stawiające sobie za cel przerzucenie dysku przez bramkę drużyny przeciwnej. Oczywiście celowanie jest piekielnie trudne, więc cała zabawa przeważnie kończy się tym, że sami wpadamy razem z dyskiem w bramkę przeciwnika zdobywając tym samym punkt.

W multi, tak samo jak w singlu, nie ma broni palnej, a jedyna możliwość kontaktu fizycznego z przeciwnikiem, to złapanie kogoś lub przyłożenie mu z piąchy. Bronić można się wykonując specjalny ruch dłońmi, tworząc wokół nas osłonę. Do tego wymagane jest jednak bardzo, bardzo dużo wolnej przestrzeni w pokoju, bo podczas zamaszystej zabawy rękoma łatwo coś zniszczyć. Co innego w trybie dla jednego gracza, gdzie nasze ruchy są bardziej przemyślane i spokojniejsze.

Maksymalna liczba graczy w jednej drużynie trybu Echo Arena to raptem trzy osoby, nigdy nie udało mi się jednak trafić na pełny skład. Gdy w końcu dostawałem się już do tego nierównego meczu, to bawiłem się… średnio. Rozgrywka jest jak na mój gust zbyt chaotyczna.

To nie jest recepta na dobrą grę

Lone Echo warto wypróbować, bo jest to doskonałe demo technologiczne, chyba najlepsze obecnie na rynku VR. Szkoda jedynie, że nie potrafi się obronić jako pełnoprawna gra. Jeśli tak ma wyglądać najlepszy tytuł wirtualnej rzeczywistości (a tak była pozycjonowana ta gra), to absolutnie nie chcę poznać najgorszego.

ZAGRAĆ?
OSTATECZNIE
2.5

  1. Simplex
    19:55 23.10.2017
    Simplex

    Polygamia: SZACH MAT, VR!

    VR Defense Force w postaci mnie przybywa na ratunek!

    „Jeśli tak ma wyglądać najlepszy tytuł wirtualnej rzeczywistości (a tak była pozycjonowana ta gra) to absolutnie nie chcę poznać najgorszego.”

    Nie najlepszy, ale jeden z najlepszych. I jeżeli a priori odrzucimy absurdalną teorię spiskową że wydawca przekupił prawie wszystkich recenzentów (poza Poly, recenzującą grę 3 miesiace po premierze), to nadal taką jest zdaniem większości recenzentów i graczy.

    Sklep Oculusa – 1312 ocen, średnia 4,7/5 (93% ocen to 4 i 5).

    Metacritic – średnia 89/100.

    Destructoid – 9/10: „Lone Echo strikes an exciting balance between exploration and puzzles that make space seem like a playground for the player. It really nails the relationship between the two main characters and does a great job of telling an interesting, if a bit predictable, story thanks to a unique conversation mechanic and great voice acting. ”

    AdventureGamers – 4,5/5: „Lone Echo has left me wanting more, but not just because of the loose ends left in the story. In the days since finishing the game, I can’t seem to shake it – like a memory I keep turning to whenever my mind wanders. Immersive mechanics; an intimate, character-driven story; and a detailed, believable world all come together to create an experience I could genuinely lose myself in. Hopefully we won’t have to wait for a sequel before another game gets VR this right. ”

    IGN – 8,9/10: „Lone Echo and Echo Arena are the rare games that demonstrate the true value of VR and hand tracking. Its sense of movement feels great, and it couldn’t exist in any other way. Lone Echo’s well-acted story and interesting environments move at a slow enough pace that you can soak it all in and appreciate the sensation of virtual weightlessness before jumping into the fast, sweaty, competitive action of Echo Arena. The fact that you can experience the multiplayer without even buying it means it’s one of the first things any Oculus Rift owner should download.”

    4Players.de – 86/100: „Lone Echo is a milestone for VR. While it loses its grip for a short while in terms of drama, Ready at Dawn manages to give a hopeful glimpse into the future, where convincing interacting in VR worlds heavily impacts immersion while also raising the emotional connectivity. ”

    UploadVR – 8,5/10: „Lone Echo is a landmark achievement in three key areas of the VR experience: locomotion, UI, and interaction. The winning blend of intuitive movement, discovery-based gameplay and character-driven storytelling create a compelling sense of presence that few VR games could hope to match, while the considered pacing gives it a fresh identity. I hate to mark it down on such a trivial aspect as length, but the package simply feels incomplete, rounding off in the second act and depriving you of both the narrative and mechanical evolutions I was expecting to encounter in the third. If there’s a silver lining, it’s that I expect its sequel to be one of VR’s very best”

    RoadToVR – 9/10: „Offering a suspenseful story, characters that feel human, and sci-fi backdrop that hits all the right beats, ‚Lone Echo’ is an impressive entry into the VR adventure genre that begging for multiple series. If the concept of „VR legs” ever existed, you won’t need them in this zero-g space adventure that lets you fly with ease for hours at a time.”

    VRFocus 5/5: „Ready at Dawn has created an experience that every Oculus Touch owner needs in their library, with the only negative point to the whole experience being that it ends.”

    Podrzucam jeszcze kilka tytułów którym możecie wystawić niskie oceny: The Mage’s Tale, Talos Principle VR, Arktika.1, The Invisible Hours, Heart of the Emberstone, Megaton Rainfall, Organ Quarter, XING: The Land Beyond, Duck Season, GORN, Raw Data.

    Ukryj odpowiedzi()
    • 21:31 23.10.2017
      ktomicz

      Hej Simplex – przyznam szczerze, że czekałem na Twój komentarz, bo wiem, że jesteś fanem wirtualnej rzeczywistości.

      „I jeżeli a priori odrzucimy absurdalną teorię spiskową że wydawca przekupił prawie wszystkich recenzentów (poza Poly, recenzującą grę 3 miesiace po premierze), to nadal taką jest zdaniem większości recenzentów i graczy.”

      W pierwszej wersji tekstu zauważałem fakt, że na Metacriticu – a więc w praktyce „w Internecie” – gra zebrała bardzo dobre oceny i że się z nimi zwyczajnie nie zgadzam.

      Nikt nie twierdzi, że wszyscy wydawcy zostali przekupieni, a nam nie skapło ze wspolnej puli, bądźmy dorośli. Ocenę taką a nie inną wystawiłem, ponieważ właśnie takie jest moje zdanie o produkcji Ready at Dawn i wystarczająco dobrze to uargumentowałem, żeby nie musieć tłumaczyć się z oceny.

  2. 03:22 24.10.2017
    AntoniNasObroni

    Przyznam że w Lone Echo nie grałem ale zamierzam i jakoś dużo bardziej wierze tym pozostałym recenzjom niż tej tutaj na portalu który nomen omen notorycznie szkaluje i umniejsza wszystko co związane z VR. Nie wiem czy tekst pisany pod tezę czy faktycznie autora tak trudno zadowolić ale 2.5 wydaje mi się grubą przesadą. Mnie raczej się spodoba bo ja uwielbiam Kubricka i właśnie to że wszystko się odbywa swoim tempem a nie rach, ciach, bum, bum. Autorowi proponuje poczekać na Doom VFR i to recenzować bo ewidentnie nie ta osoba do tej gry.

    Ukryj odpowiedzi()