Zmien skórke
Logo Polygamii

Jeszcze trochę, a Nintendo naprawdę zostanie uznane za najgorszą firmę w branży

Przynajmniej jeśli chodzi o podejście do fanowskich projektów.

Ilekroć widzę, że ktoś komuś w tej branży czegoś zakazał powołując się na Digital Millenium Copyright Act, czyli DMCA, od razu przychodzi mi na myśl Nintendo. I wiecie co? Bardzo często mam rację.

Reggie Fils-Aime

Weźmy choćby ostatnich 30 dni. 8 sierpnia Adam pisał, że fanowski remake drugiego Metroida znalazł się na celowniku prawników Wielkiego N i projekt musiał zniknąć z sieci. Dwa dni później Maciek informował, że udostępnione na Internet Archive numery pisma Nintendo Power zostały usunięte z serwerów. Pokemon Uranium? Usunięte. Fanowskie gry na GameJolcie? Te również nie spodobały się smutnym panom z Nintendo.

Teraz pora na kolejny projekt, choć ten jest trochę inny od pozostałych. No Mario’s Sky to gra powstała w ramach 36 edycji game jamu Ludum Dare. W 72 godziny studio ASMB Games stworzyło tytuł łączący w sobie side scrollera w stylu retro i podróżowanie po proceduralnie generowanym wszechświecie. Skojarzenia z Super Mario Bros i No Man’s Sky jak najbardziej słuszne.

Gra trafiła za darmo do serwisu Itch.io, a o ile Seanowi Murrayowi i Sony niespecjalnie to przeszkadzało, tak Nintendo odpuścić oczywiście nie mogło. Jak podaje PC Gamer, platforma Itch.io dostała stosowne pismo, w którym grzecznie, aczkolwiek stanowczo, proszona jest o usunięcie No Mario’s Sky.

Wyjścia nie było, w końcu Nintendo ma prawo do ściągania z sieci nieautoryzowanej zawartości i jak widać, chętnie z niego korzysta. Szkoda, że ewidentnie siedzi tam ktoś, kto nie dostrzega, że takie projekty nie mają na celu szkodzić firmie, a są wyrazem uznania dla dokonań giganta, który lata świetności ma już za sobą.

A jeśli chodzi o No Mario’s Sky, to gra już wróciła na Itch.io. Twórcy zmienili trochę grafikę, by nie przypominała tej z przygód hydraulika i przemianowali grę na DMCA’s Sky. Jak widać działania Nintendo nikomu nie zaszkodziły, a wręcz pomogły zyskać popularność, ale firma zbiera kolejne punkty do odblokowania odznaki: Bądź dupkiem dla swoich fanów.

Bartosz Stodolny

Więcej na temat:

  1. gsg
    18:54 05.09.2016
    gsg

    Zdjęli, bo prawdziwy Mario nie może chodzić po poziomie w lewo :>

  2. Freszu
    20:03 05.09.2016
    Freszu

    Oj tam najgorsza firma w branży. Jak się patrzy na EA, którzy mają świadomość, że w ich nowym Battlefroncie – lekko mówiąc – nie do końca wszystko zagrało, to ukręcanie łbów studiu od Galaxy in Turmoil, które czysto teoretycznie miało zrobić to czego Elektronicy nie zrobili… dziecinada. Dobre i tyle, że można zrobić Front Battle 3 i nikt się nie przyczepi.

  3. 21:20 05.09.2016
    dex4er

    Pilnują swoich znaków handlowych. No zbrodnia.

    Ukryj odpowiedzi()
  4. Sasilton
    00:22 06.09.2016
    Sasilton

    Do #Shitendo jeszcze daleko, ale stale i regularnie się do tego zbliżają.

  5. 11:24 06.09.2016
    daget24

    Nigdy nie rozumiałem ludzi używających marek japońskich korporacji bez ich przedwczesnej zgody, co oni niby myślą że się stanie. Co to do Nintendo to już dawno stoczyli się w przepaść wypełnioną kałem. Nie rozumiem też czemu ludzie mówią „Że jeszcze nie #Shitendo, ale jeszcze trochę”, że niby co – celowo kurde nie czytaliście żadnej złej wiadomości o Nintendo przez te parę ostatnich lat?

  6. 22:31 06.09.2016
    revyrev

    To oczywiste, że to akcja przygotowana po to, żeby jak najwięcej ludzi usłyszało o tym tworze. Biorąc pod uwagę co Nintendo robi z takimi projektami OD LAT to trzeba być kretynem, żeby się nie spodziewać tego co nastąpiło.

    Akcja pod publiczkę i tyle. I wszystko pięknie zagrało jak widać. 😉