Zmien skórke
Logo Polygamii

Digital Cultures i Ars Independent Festival pokazują, jak gry rozgaszczają się w kulturze

Polskie wydarzenia w świecie gier jesienią nie kończą się na PGA i WGW.

Kultura cyfrowa – to do niej zaliczają się gry wideo i to na nią patrzy się z coraz większym szacunkiem. Za tym określeniem idzie też digitalizacja czy interaktywny storytelling. Tymi zagadnieniami zajmie się też Digital Cultures – konferencja odbywająca się w Warszawie w dniach 25-27 września. Jak można przeczytać na oficjalnej stronie:

Technologie cyfrowe przenikają dziś do sal teatralnych, są silnie obecne w kinie, wspomagają codzienną pracę reporterów i dokumentalistów, umożliwiają opowiadanie złożonych historii w muzeach, przenoszą najciekawsze opowieści do świata gier komputerowych. Konferencja Digital Cultures to prezentacja najciekawszych zjawisk w polskiej kulturze cyfrowej, a także okazja do nawiązywania międzynarodowych kontaktów i dzielenia się doświadczeniami

Co więc możemy znaleźć w programie konferencji? Ano między innymi panel zatytułowany „Interaktywne opowieści. Skąd przyszliśmy? Dokąd idziemy? Kim jesteśmy?” czy „Kultura cyfrowa ze Wschodu Europy”, gdzie panelistami są m.in. Maciej Miąsik (pierwszy Wiedźmin, Beat Cop) i Sos Sosowski (McPixel). Nie zabraknie też warsztatów – jeden z nich, zatytułowany „Poetic design” i prowadzony przez Alexisa Kennedy’ego, twórcę Sunless Sea, opowie o projektowaniu gier. Dla osób interesujących się poważniej naszym medium Digital Cultures może by zatem niezwykle wartościową imprezą.

Jeśli komuś do Warszawy nie po drodze, głód obcowania z grami w kontekście kulturowym zaspokoi może w Katowicach podczas Ars Independent Festival odbywającego się w dniach 26 września – 1 października. W tym wypadku mamy do czynienia z festiwalem o pokaźnej przeszłości, nadchodzi bowiem jego siódma edycja.

Festiwal eksploruje to co fascynujące w młodej, debiutanckiej i współczesnej kulturze audiowizualnej. Każdego roku festiwal szuka Czarnych Koni w czterech międzynarodowych konkursach. Czarny Koń Filmu (fabularne filmy pełnometrażowe) oraz Czarny Koń Animacji (krótkometrażowe animacje) prezentują filmowe debiuty reżyserów z całego świata, często w charakterze polskiej kinowej premiery. Czarny Koń Gier Wideo i Czarny Koń Wideoklipu poświęcone są nowym grom i teledyskom.
W programie co roku czekają na festiwalowiczów i festiwalowiczki: pokazy filmów i animacji, wystawy gier wideo i prezentacje nowych technologii, panele dyskusyjne i spotkania z twórcami, koncerty i imprezy taneczne

W tym roku czeka nas interaktywna wystawa gier mobilnych od Artifex Mundi, nocny showcase polskich indyków czy… interkatywna wystawa najgorszych gier świata. To jest z pewnością coś, co chętnie bym obejrzał. Interesująco zapowiada się też „Let’s Play Live: Superhot” opisywane jako „performance gry z muzyką na żywo”. Oprawę dźwiękową ma zapewnić zespół Lód 9. Jestem bardzo zaciekawiony, jak to może wyglądać.

Oba wydarzenia mogą być nie do końca oczywiste w kontekście gier wideo, co może być z kolei miłą odmianą dla kogoś, kto na przykład ma ochotę zobaczyć coś innego niż Poznań Game Arena czy nadchodzącą trzecią edycję Warsaw Games Week. Jest to też dowód na rosnącą z roku na roku rolę gier w kulturze. Wyjazd do Katowic na wystawę najgorszych gier wideo i performance łączący let’s play Superhota z koncertem nie wydaje się wcale złym pomysłem. Polecam pod rozwagę.

Patryk Fijałkowski

Więcej na temat: