Zmien skórke
Logo Polygamii

Blog - Jeszcze trochę o grach...

07.09.2016

No chyba że gabarytami. Pojawiła się za to ciekawostka dotycząca „starej” wersji konsoli PS4. Starej, ale jarej, bo wspierającej HDR.


Sprzęt wydaje się ogromny. I ciężki. Trzymający PS4 Pro pod pachą Andrew House lekko się ugiął i wyglądał na prezentacji jak ja walczący z naszym małym redakcyjnym pecetem MSI. Albo Xboksem One. Z niecierpliwością czekam na zdjęcia porównujące rozmiary PS4 Pro z Xboksem One. Ale książek nie ocenia się po okładce, a konsol po obudowie.

ps4_7

Problem z tym, że nie wiemy, co siedzi w jej wnętrzu, żeby ocenić. Póki co musimy zadowolić się informacją, że jest ona generalnie dwa razy lepsza od swojego poprzednika. Za mało na nazwanie tego kolejną generacją, za dużo na symboliczną poprawę jakości w stylu Xboksa One S czy nowszych 3DS-ów. Sony stanęło w niebezpiecznym międzygeneracyjnym rozkroku (czy tylko ja widzę analogię do Wii i Wii U?). Teraz nie jest to duży problem, ale jak już pojawi się najwyraźniej o wiele silniejsze Scorpio, to moc obu sprzętów zauważalnie się rozjedzie. A z kiepskich komedii doskonale wiemy jak kończy się stanie w rozkroku na dwóch pojazdach, gdzie jeden nagle znacznie przyspiesza.

Co za tym idzie, 4K w PS4 Pro nie będzie tym samym 4K, które wyciągniemy dziś na mocnym kompie i pewnie w przyszłości Scorpio. Nie z tą samą szczegółowością obrazu etc. Już PS3 wspierało Full HD, ale pełny potencjał tej rozdzielczości wykorzystała dopiero „czwórka”. Nie podejrzewam, żeby tu był aż taki dramat, ale jednak Pro to za mało na natywne 4K gier AAA przy obecnych graficznych wodotryskach. 4K Ultra HD to przecież czterokrotnie więcej pikseli niż Full HD, a PS4 Pro jest „tylko” dwukrotnie lepsze. Kompromisy będą, maszynka Pro może być więc takim samym „sprzętem ze wsparciem gier w 4K” jak Xbox One w 1080p… Pamiętacie też naszego newsa o tym, że PS4 (jeszcze wtedy) Neo nie może mieć gier o niższych rozdziałkach niż Full HD? To jest dolna granica i informacja, której powinniśmy się trzymać.

Zastanawia też fakt, że… PS4 Pro nie obsłuży płyt Ultra Blu-ray. PS4 Pro nie potrafi więc tego, co tańszy i słabszy Xbox One S. Odtworzy jedynie Netfliksa i YouTube’a w wyższej od 1080p rozdzielczości.

W całym tym zamieszaniu związanym z „PS4 niezbyt Pro” (za dużo tu kompromisów jak na tę nazwę) umknąć mogła informacja o wsparciu HDR przez zwykłe konsole PS4. Czyli dla równowagi, leżący od zimy 2013 pod naszymi telewizorami sprzęt po przyszłotygodniowej aktualizacji będzie umiał kilka sztuczek młodszej i mocniejszej konkurencji – PS4 Pro i Xboksa One S. Tylko co z tego, skoro raczej nikt z nas nie ma telewizora wykorzystującego tę technologię? Za kilka lat ceny spadną, na dziś dzień mówimy jednak o telewizorach za kilkanaście tysięcy złotych. Ich posiadacze nie zastanawiają się raczej nad wydaniem kolejnych dwóch patyków na konsolę.

Tak naprawdę pozostaje więc jedno pytanie. Czy jest sens kupować PS4 Pro do grania na swoim dotychczasowym telewizorze Full HD? Podobno tak. Sony próbowało nas przekonać, że na 1080p zobaczymy różnicę. I to nawet w starszych grach, pokazano więc przykładowo Cień Mordoru na konsoli Pro. Różnica rzeczywiście była dostrzegalna, tak jak na PC dostrzega się fajniejszy obraz po przełączeniu z ustawień Medium na High, albo High na Ultra. W listopadzie każdy będzie musiał sobie jednak tę różnicę wycenić i odpowiedzieć, czy warto.

Paweł Olszewski

Komentuj
(24)
Facebook Twitter Google Wykop
Udostępnij

  1. 00:40 08.09.2016
    Estevez

    Jak podali cene PS4 Pro to wiadomo bylo, ze wodotryskow nie bedzie. Natomiast jak podali info, ze normalne PS4 bedzie mialo HDR poprzez update firmware, to mi to od razu sie podejrzane wydalo, czy jest to wogole mozliwe. skoro oryginalne PS4 nie ma HDMI 2.0. Domyslam sie, ze to nie full HDR bedzie, tylko cos pokreca z kolorami, bo HDMI 1.4 nie jest w stanie zwiekszyc zakresu kolorow…
    Jakos tak po bandzie troche pojechalo to wszystko ale przy 40 milionach sprzedanych konsol nie musza sie zbytnio wysilac…

    Ukryj odpowiedzi()
    • angh
      11:08 08.09.2016
      angh

      HDR to nie jest zwiekszanie ilosci kolorow, tylko rozpietosci tonalnej. Dzieki czemu zakresy, ktore byly wczesniej zbyt ciemne lub zbyt jasne i zlwaly sie w plame beda poprawnie wyswietlane. Zeby uzyskac to na zwyklych, 6 bit+ wyswietlaczach oraz na lepszych, ale slabo podswietlanych wyswietlaczach konieczne jest lekki przyciemnienie obszarow jasnych i rozjasnienie ciemnych, tak, zeby wyciagnac detale.
      Generalnie, HDR i tak bedzie uzywane do dalszego odrealnienia obrazu. Jak wszedzie w sklepach – kontrast maks, podkrecona na maksa kolory, obraz nijak sie ma do rzeczywistosci ale wyglada ladniej… Mozna zrobic poprawny HDR i 8-10 bitowe ekrany absolutnie wystarcza, ale to, co firmy oferuja dzisiaj to kolejny buzz word, zaraz po 3d i 4k. Chociaz przynajmniej 4k robi pewna roznice.

      Ukryj odpowiedzi()
      • Simplex
        13:42 08.09.2016
        Simplex

        No ale sam przyznasz, że to brzmi trochę zbyt pieknie, by było prawdziwe – specyfikacja HDMI 1.4 nie zawiera HDR (dopiero w 2.0 się pojawia). PS4 jest zgodne ze specyfikacja 1.4, a nie 2.0.
        Być może dorzucili tam jakies funkcje nieoficjalnie (future proofing).

    • 10:00 09.09.2016
      Labovsky

      Traktowałbym PS4Pro jako coś, co można byłoby określić „4K Ready”. Do „Full 4K” potrzeba potężnego i dużo droższego PC, ale żeby spopularyzować 4K od strony contentu potrzebne jest coś, co jest „4K Ready”. PS4Pro jest zaprojektowane tak, żeby oferować wyraźnie lepszą jakość niż cokolwiek innego w zbliżonej cenie i myślę, że to się uda przy zastosowaniu mechanizmów, o których mówiło Sony (architektura AMD). Ważne, że powinno się to przełożyć na bogatszy content także dla PC.

  2. fajans82
    07:30 08.09.2016
    fajans82

    „Tylko co z tego, skoro raczej nikt z nas nie ma telewizora wykorzystującego tę technologię?”

    1. Bo przecież autor wie co kto w domu ma
    2. Bo przecież Sony ten sprzęt wypuszcza tylko dla Polski

    Ukryj odpowiedzi()
  3. 08:03 08.09.2016
    Hans92

    „Tylko co z tego, skoro raczej nikt z nas nie ma telewizora wykorzystującego tę technologię?” Bez przesady. Poza tym jest to też sposób reklamowania swoich telewizorów.

    Ukryj odpowiedzi()
    • Paweł Olszewski
      12:05 08.09.2016
      Paweł Olszewski

      OK, zapędziłem się. Dobry TV 4K rzeczywiście można kupić za ~ 5 tys. zł. Ale wciąż wydaje mi się, że niewielu graczy przesiadło się na tę technologię. Przynajmniej patrząc po znajomych, którzy jednak sporo grają.

      Ukryj odpowiedzi()
      • Simplex
        13:40 08.09.2016
        Simplex

        Nie zapędziłes się 🙂 – przeciez pisząc „tę technologię” miałes na myśi HDR a nie 4K. Telewizory z HDR są drogie, znam jedną osobę z takim TV i jest to wieloletni pracownik sektora bankowego 🙂 Za TV zapłacił kilkanaście tysięcy

        Nie wiem ile kosztuje obecnie najtańszy TV z HDR, ale podejrzewam, że powyżej 5 tysięcy PLN.

        Ukryj odpowiedzi()
  4. Simplex
    13:38 08.09.2016
    Simplex

    „Problem z tym, że nie wiemy, co siedzi w jej wnętrzu, żeby ocenić. Póki co musimy zadowolić się informacją, że jest ona generalnie dwa razy lepsza od swojego poprzednika. ”

    Wiemy od ponad 4 miesięcy z przecieków, jak na razie żaden z nich nie okazał się błędny:

    http://res.cloudinary.com/lmn/image/upload/e_sharpen:150,f_auto,fl_lossy,q_80/v1/gameskinnyc/s/c/r/screenshot-d7054.png

    „Ale jak już pojawi się najwyraźniej o wiele silniejsze Scorpio, to moc obu sprzętów zauważalnie się rozjedzie”

    Procentowa różnica w wydajności (na podstawie teraflopów) między Scorpio a Pro jest prawie taka sama jak teraźniejsza różnica wydajności między Xboxem One a PS4.

    No i pisanie, że pro jest „2x szybsze od PS4” to „semantyczne nadużycie”. 2x szybszy jest GPU – CPU ma być szybszy zaledwie o 30% (a więc i przepustowośc pamięci). Ilośc pamięci sie nie zmienia (ma być trochę więcej dostępne dla developerów). Więc nie można mówić, że konsola jest całościowo 2x lepsza/szybsza.

  5. salata
    13:58 08.09.2016
    salata

    Trudno sie nie zgodzic z Twoja opinia Pawle. Nie wiadomo co tkwi we wnetrzu i pewnie do samej premiery nie bedzie, bo zakladam, ze Sony pozwolilo sobie na pewna elestycznosc. Plotki na temat dokladnej specyfikacji i wydajnosci nadal pozostaja plotkami. Dla mnie PS4Pro (nadal bardziej wole nazwe PS4K, momo ze z 4K ma malo wspolnego) jest konsola jaka Sony powinno wypuscic na samym poczatku. Teraz zastanowie sie nad kupnem, bo zawsze dla mnie wazniejsza byla plynnosc rozgrywki. Jezeli w wiekszosci hitow dostepnych na PS4, oczywiscie po wypuszczeniu odpowiednich poprawek, 1080p60 bedzie stale utrzymane na ekranie, to mozna sie tylko cieszyc. Osobiscie, nie zalezy mi na obrazie 4K.

    Swiadomie nie tak dawno temu wybralem duzy telewizor FHD do ogladania z 4 metrow. Nie, zeby mnie nie bylo stac, a wiecej niz okreslony budzet na TV nie wydam, bo 1) odleglosc ogladania powoduje,ze nie widac roznicy na 65″, 2) TV FHD w tej cenie byly znacznie lepiej wyposazone, 3) szkoda mi pieniedzy na taki plastikowy mebel, 4) wole zamiast tego dolozyc do wakacji dla calej rodziny. HDR jest fajny i znacznie poprawia jakosc(?) obrazu, ale na ten czas jest to technologia dostepna w najdrozszych odbiornikach. PS4P nie jest (nie bedzie) z kolei drogim sprzetem.

    Jezeli chodzi o nowa strategie zmian generacyjnych. Jako posiadacz PS3, bardzo mnie cieszy polityka MS i S. Oznacza to przede wszystkim gwarantowana wsteczna kompatybilnosc i pozwoli na zachowanie biblioteki najlepszych gier juz na stale. Pozwoli rowniez zwolnic miejsce pod telewizorem. Dopinguje bardzo MS, aby jak najszybciej przeniosl jak najwiecje gier z X360 i moze czesc z pierwszego Xbox’a (tutaj, ze wzgledu na architekture byloby najlatwiej). Udowodniliby Sony, ze jalk sie chce to sie da, stwarzajac przy okazji najwieksza biblioteke gier, dostepna dla konkretnego produktu.

    Rynek mobilny przyzwyczail ludzido czestszych zmian sprzetu. Wydanie raz na 2 lata 400 Euro na telefon nie boli. Dlaczego konsola nie moglaby byc wymieniana w podobnym czasie? Zdrugiej strony smartfon jest sprzetem bardziej osobistym i czesciej z niego korzytam, wiec kwota jest bardziej usprawiedliwiona. Brakuje mi natomiast decyzji Sony odnosnie mobilnego rynku gier. Playstation Phone teraz moze mialby sens. Streaming z konsoli, obsluga obecnych gier mobilnych i fajnie zaprojektowane zdejmowalny kontroler.

    Co do samej kwestii czytnika UltraB-R, to dziwna strategia, bo PS4P kierowana jest do innego grona odbiorcow. Pewnie to wymusiloby na Sony doplacanie do kadego modelu, co ze wzgledu na obecna pozycje finansowa, nie jest do zaakceptowania przez zarzad korporacji. Zreszta PS4 i tak na rynku bardzo dobrze sie sprzedaje i nie musza na tym polu konkurowac z MS czy N. Mimo wszystko do gwiazdki juz blizej niz dalej.

    Pozdrawiam
    Marcin

    Ukryj odpowiedzi()
    • Simplex
      16:35 08.09.2016
      Simplex

      „Jezeli w wiekszosci hitow dostepnych na PS4, oczywiscie po wypuszczeniu odpowiednich poprawek, 1080p60 bedzie stale utrzymane na ekranie, to mozna sie tylko cieszyc”

      Na razie wygląda na to, że nie będzie. Podnoszą rozdzielczość, ale framerate zostaje ten sam. Za słaby procesor.

      Ukryj odpowiedzi()
      • salata
        18:52 08.09.2016
        salata

        Mam nadzieje, ze sie mylisz. Bardzo by tego chcial. Poki jednak efekty wizualne wspieraja sprzedaz, a nie framerate twoj scenarisz wydaje najbardziej prawdopodobny. Dla mnie znaczy to, ze zostane z PS3 dluzej i pieniadze wydam w upgrade HTPC, aby miec stale 1080p60 w praktycznie kazdej grze.

        Ostatnia nadzieja ze gry w single beda dzialaly w 60 a w multi w 30 klatkach, aby utrzymac standard. Multiplayer mnie zawsze rajcowal najmniej i wole dobra fabule.

        Ukryj odpowiedzi()
        • gsg
          19:10 08.09.2016
          gsg

          Znajdź newsa o Tomb Raiderze – twórcy wypowiadali się, że boost do fpsów to będzie poziom 45-60 zamiast 30. W stałe 60 uwierzę w tytułach, które od początku są tak projektowane. Czyli np. NiOh czy Nier: Automata. Ale one powinny tak działać i na Slimie.

          Ukryj odpowiedzi()
          • Paweł Olszewski
            10:10 09.09.2016
            Paweł Olszewski

            @salata

            „jest konsolą jaka Sony powinno wypuscic na samym poczatku” – prawda! Tylko o ile większy i droższy byłby ten sprzęt w 2013 roku? I ile by się go wtedy sprzedało? HC gracze woleliby PS4 Pro w 2013 roku, ale Sony chyba jednak nie i na takim ruchu dobrze chyba wyjdzie.

            Jestem ciekawy, czy po premierze Pro Sony bedzie równie często i chętnie raportować sprzedaż, jak dotychczas 😉

  6. 20:36 08.09.2016
    kjubus

    do autora wpisu – narzekasz na to, ze jest wsparcie HDR, ale co nam po tym, skoro prawie nikt nie ma TV z HDR… przypomne, ze 11 lat temu dokladnie tak samo bylo przy premierze x360 – wspieral rozdzielczosci HD, gdy w wiekszosci domow byly nadal ekrany kineskopowe w standardzie SD. daj 2-3 lata tej technologii i 4K HDR bedzie bardzo popularne.

    do innych, ktorzy narzekaja na slaba moc. czy naprawde tak jest, uwzgledniajac cene? konsola kosztuje nieco wiecej niz gtx 1060 i jest od niego nieco wydajniejsza (jakies 7,5%). wg benchmarkow, gtx 1060 nie daje zbytnio rady w 4k (nie liczac ciut starszych tytulow, gdzie wydajnosc jest powyzej 30fps – poziom typowy dla konsol). ale pamietajmy przede wszystkim, że konsola to lepsza optymalizacja, wiec koniec koncow wyniki beda troche lepsze. no i pamietajmy, ze benchmarki sa czesto na ustawieniach „ultrasupermax”, gdzie miedzy „high” a „ultra” nie ma duzej roznicy w wygladzie, ale jest duzy przyrost kosztu wydajnosci.

    i jest jeszcze jedna istotna sprawa – jesli ps4 pro wypali, to mozliwe w przyszlej generacji od pierwszego dnia bedziemy mieli 2 opcje do wyboru – slabsza i mocniejsza konsole, co moze byc bardzo ciekawym rozwiazaniem, ktore zadowoliloby i bardziej casualowych graczy i hardcore’owych jednoczesnie.

    Ukryj odpowiedzi()
    • 09:48 09.09.2016
      penta

      W ten sposob dzieli sie graczy miedzy tych z duzym portfelem i tych z malym.
      To czy jestes zwyklym graczem, czy hardcore’owym graczem nie ma tutaj zadnego znaczenia 🙂

      Ukryj odpowiedzi()
      • Paweł Olszewski
        10:15 09.09.2016
        Paweł Olszewski

        @kjubas

        „daj 2-3 lata” no OK, mogę dać, ale piszemy o tym, co będzie 10 listopada i co robić już

        ” to mozliwe w przyszlej generacji” – możliwe, że przyszłej generacji nie będzie; tylko aktualizowanie tej generacji i PS4 Pro 2 w 2019 roku 😉 Przez backward i forward compatibility pojęcie generacji może się mocno zatrzeć; spójrz na Steama – masz nowe gry AAA i gry sprzed 5-10 lat; nikt nie dzieli ich na generacje; Ba, nawet na konsolach robi się to samo – PS4 dostaje coraz więcej nie tyle remasterów, co portów. Ostatnio Mafia 2 wpadła na PSN przykładowo.

        Ukryj odpowiedzi()
        • 19:24 09.09.2016
          kjubus

          tylko, ze jest pewna granica, gdy nikt (lub prawie nikt) nie bedzie chcial juz tworzyc gier na „zwykle” ps4, bo bedzie za slabe. i wtedy gadanie o „jednej bazie uzytkownikow” bedzie pogrzebane. wystarczy do tego jeden tytul. a jestem w stanie sobie wyobrazic sytuacje, ze np. rockstar powie sony: albo pozwolicie nam wydac gta6 tylko na ps4pro, albo nie bedzie go na zadnym ps4.

          podobnie to pewnie wygladalo z gta 5 na x360. bo MS bardzo bardzo dawno temu zapewnial, ze ZADNA gra na tej konsoli nie bedzie wymagala instalacji, a ta gra (i chyba potem kilka innych) jednak to wymaganie miala

          Ukryj odpowiedzi()
    • 18:15 09.09.2016
      Eschelius

      Tylko za 2-3 lata to Sony moze już zapowiadać PS5 czy jak tam kolejną konsolę nazwą.