Zmien skórke
Logo Polygamii

Analitycy podnoszą prognozy dla branży gier wideo na świecie. Chiny i mobilki coraz silniejsze

To kiedy pełnoprawny tytuł AAA na iOS albo Androida?

Niemal równo rok temu pisałem o tym, że gry mobilne staną się dominującą platformą w 2016 roku, jeśli chodzi o przychody w naszej branży, prześcigając zarówno te konsolowe, jak i pecetowe. Wczoraj agencja Newzoo podała, że faktycznie tak się stało.

Newzoo_Global_Games_Market_Revenue_Growth_2016-2020_April_2017
Newzoo.com

Cały rynek zamknął się kwotą 101,1 miliarda dolarów, a z wynikiem 38,6 miliarda dolarów gry na tablety i smartfony odpowiadają za 38% przychodów. Dalej mamy konsole z 32-procentowym udziałem i pecety, którym dystrybucja tradycyjna, cyfrowa i gry przeglądarkowe zapewniły 30-procentowy udział.

Agencja zmieniła też swoje prognozy na najbliższe lata. Rok temu podawała, że 2017 zamknie się w kwocie 106,5 miliarda dolarów. Aktualnie prognoza została podniesiona do prawie 109 miliardów dolarów, z czego gry mobilne wygenerują ponad 46 miliardów dolarów przychodu, odpowiadając za 42% całego biznesu (wykres niżej i po prawej/Newzoo).  Do roku 2020 natomiast branża osiągnie wartość 128,5 miliarda dolarów, a segment mobilny będzie stanowił ponad połowę przychodów z gier wideo.

Newzoo_2017_Global_Games_Market_Per_Segment_April_2017Nie zaskakują też przewidywania odnośnie cyfrowej dystrybucji, która od lat rośnie w siłę i stopniowo wypiera wydania fizyczne. W roku 2017 gry z „cyfry” wygenerują 94,4 miliarda dolarów przychodu, co przekłada się na 87% wartości całej branży. To dużo, ale spokojnie – do całkowitego wymarcia pudełek droga jeszcze daleka.

Według przewidywań Newzoo, ten rok ma być też momentem, w którym Stany Zjednoczone zostaną zdetronizowane przez Chiny pod kątem przychodów ze sprzedaży gier. Już w 2016 Kraj Środka gonił USA, osiągając wynik 24,6 miliarda dolarów, natomiast teraz przychody z tego rynku mają wynieść 27,5 miliarda dolarów, przy 25,1 miliardach w Stanach. W sumie nie powinno to dziwić; chiński rynek ciągle rośnie, a wraz z pojawieniem się tencentowej konkurencji dla Steama większy nacisk zostanie położony na sprzedaż gier w modelu innym, niż free-to-play.

To jednak gry mobilne będą odpowiadały za większość przychodów w tym kraju. Już w 2016 roku produkcje wydawane przez Tencent i NetEase, dwóch największych graczy na chińskim rynku, wygenerowały 7,7 miliarda dolarów przychodu. Prognoza na rok 2017 wynosi 10 miliardów dolarów.

Newzoo_2017_Global_Games_Market_Per_Region_April_2017
Newzoo.com

Patrząc na te wartości i ciągły wzrost segmentu mobilnego zastanawiam się, kiedy zobaczymy taką prawdziwą grę AAA na tej platfomrmie. Obecnie mamy bowiem albo porty, jak na przykład Lords of the Fallen, albo produkcje co prawda wysokobudżetowe typu Asphalt 8 czy Modern Combat 5, którym jednak brakuje szlifów i czuć, że to gry mobilne. Mi natomiast chodzi o takie prawdziwe AAA stworzone specjalnie z myślą o tej platformie i dorównujące jakością produkcjom konsolowym.

Bartosz Stodolny

Więcej na temat:

  1. 17:17 21.04.2017
    RealWaaagh

    „którym jednak brakuje szlifów i czuć, że to gry mobilne” bo to są i mają być gry mobilne. 99,9% graczy na mobile nie chce FFXV ani Uncharted grać na mobilkach. Ten rynek żyje na innych zasadach i proszę w końcu zaakceptować fakt że takie Clash Royale czy też Star Wars Galaxy of Heroes to są gry AAA. Gry AAA dla rynku mobilnego, a to że zarabiają więcej niż AAA na „dużych” platformach i że mają wielokrotnie lepszy stosunek kosztów produckji do zysków niczego im nie umniejsza. Wręcz odwrotnie.

  2. znubi
    18:48 21.04.2017
    znubi

    po co ma byc AAA na komorkach? przecietny normik grajacy na komorkach woli pachinko niz gta v.

  3. 19:48 21.04.2017
    zergadis0

    Wysoki wynik gier mobilnych dość zaskakuje biorąc pod uwagę fakt, że w ciągu ostatniego roku wartych uwagi gier na iOSa wyszło zdecydowanie mniej niż było wydawanych 3-4 lata temu.

Najczęściej czytane

01

To – recenzja. Najcieplejszy horror świata

02

„Jazda z k…wami!” na trybunach PES 2018? Troll aż miło

03

„Cze, cr? Sellnąłem rękawice, bo wczoraj miałem słaby drop”. Zeszyt ćwiczeń z języka polskiego mocno zaskakuje

04

TOP 10 najciekawszych, darmowych i pozbawionych mikropłatności gier [wideo]

05

WRC 7 – recenzja. Prawie jak Colin

06

„Wojny konsolowe” – recenzja. Po prostu lektura obowiązkowa

07

PES 2018 – recenzja. Gwiazdy świecą jasno

08

Robert kontra Lewandowski. PES 2018 kontra FIFA 18 – w której grze Polacy wyglądają lepiej?

09

Najciekawsze promocje na weekend: Tanie GTA V w cyfrze, Battlefront z dodatkami za grosze i darmowe gry

10

Ten wiedźmin śpiewa! Czy fani komputerowego Geralta mają w ogóle czego szukać na musicalu?

Popularne Gry