Gazeta.pl > Polygamia - Dziennik Gracza - gry, najnowsze informacje, screeny, zwiastuny, recenzje >  toread

Od Heavy Rain ciężko się oderwać - tak, już graliśmy

polska okładka Heavy Rain

polska okładka Heavy Rain

Heavy Rain to nie jest gra dla wszystkich. To tytuł przeznaczony dla dojrzałego odbiorcy, mający inaczej rozłożone akcenty i skupiający się głównie na emocjach i opowieści. Po zagraniu w 11 z 60 epizodów już wiem, że to dla mnie jedna z najważniejszych pozycji przyszłego roku.

Teatr wirtualnego aktora

Mówił o tym wcześniej twórca gry - David Cage, opowiadaliśmy o tym i my prezentując nasze wrażenia z poprzednich sesji z grą, ale należy o tym jeszcze raz napisać.

Grając w Heavy Rain ważne jest jak będziemy odgrywać poszczególne sceny. I nie chodzi tu o wcale o spełnienie celów misji, ale w jaki sposób zbudujemy i wyreżyserujemy swoją opowieść. Za idealny przykład może tu posłużyć scena "Ojciec i Syn", o której pisaliśmy już wcześniej, gdzie cała idea polega na odbudowaniu naszych kontaktów z dzieckiem.

Gra nie wymusza na nas opieki nad nim, nie każe nam zrobić mu jedzenia, czy zatroszczyć się o to, by odrobił lekcje. Wszystko zależy od tego, jakim ojcem według nas ma być Ethan Mars - jedna z postaci, w którą wcielimy się podczas rozgrywki.

Heavy Rain daje nam jedynie scenografię. To, jak zachowają się postaci, jak spędzą wieczór w domu, zależy wyłącznie od naszej reżyserii. Możemy kazać naszemu wirtualnemu aktorowi wykonywać nic nie znaczące dla rozgrywki gesty, które jednak zbliżą to, co widzimy na ekranie do interaktywnego filmu. I uwierzcie mi, że warto to robić. Gra nabiera wówczas nowego wymiaru i wynagradza takie działania, dodając dramatyzmu poszczególnym scenom. Dodatkowo zaś lepiej odgrywamy naszą rolę, co jest jednym z założeń gry.

 

Przykłady? Podczas rozmowy z prostytutką, jeden z naszych bohaterów - Shelby - zamiast stać i czekać na standardowy dialog z gry, może podejść do okna i przez nie wyjrzeć, obejrzeć jej mieszkanie, czy też siąść obok niej. Gdy syn Ethana ogląda telewizję, można sprawdzić jaki ma rozkład dnia, zobaczyć, która jest godzina i, stwierdziwszy że ma jeszcze trochę czasu do zaplanowanej kolacji, wyjść i porzucać do kosza.

Przy tym wszystkim cudowne jest to, że te akcje nie są na nas wymuszane. Ethan Mars może być ojcem walczącym o kontakt ze swoim dzieckiem, może też być osobą pogrążoną w żalu, nie zauważającą swojego dziecka, które będzie musiało zatroszczyć się o siebie samo. Którą wersję tej postaci zobaczymy w Heavy Rain, zależy wyłącznie od nas.

Większe zaangażowanie w sceny i eksploracja daje nam też oczywiście więcej wiedzy o historii postaci, które biorą udział w naszej opowieści.

Ta gra to czyste emocje

Rozgrywka budzi niesamowite emocje. W całym tym pędzie ku multiplayerowi Heavy Rain stawia na bardzo bliski kontakt ze swoim odbiorcą - graczem. Tu nie ma miejsca na tryb kooperacji. Oczywiście - ktoś może oglądać jak gramy i traktować to, co widzi jako na ekranie jako swego rodzaju film, ale wydaje mi się, że podczas pierwszego przejścia powinno się grać samemu.

Dodam też, że nawet przy spotkaniu z czterema znajomymi, niektóre sceny uciszą wszystkie żarty i towarzystwo będzie je chłonąć w milczeniu.

Zresztą emocje mają też niebagatelny wpływ na rozgrywkę. Gdy nasza postać jest zdenerwowana opcje wyboru stają się zamazane, zaś kombinacje przycisków do wciśnięcia trudniejsze.

 

 

Rozgrywka

Sterowanie nie od razu wszystkim przypadnie do gustu. Jest nieco odmienne od tego, do czego jesteśmy przyzwyczajeni. Chodzimy wciskając R2, lewa gałka nadaje kierunek poruszania się, prawą z kolei wykonujemy rozmaite akcje. Wciskając L1 możemy posłuchać swoich myśli, które często mówią nam, co możemy jeszcze zrobić, albo co zwróciło uwagę naszego bohatera. Dzięki temu unikamy długich przestojów, w rozgrywce i akcja toczy się bez większych przerw.

Większość gestów jest intuicyjna. Przykładowo, potrząsamy kontrolerem, kiedy chcemy wstrząsnąć sokiem przed jego wypiciem, czy wytrzeć się ręcznikiem. Niektóre z ruchów musimy wykonywać wolno, inne polegają na sekwencji QTE, bądź przytrzymaniu odpowiedniej kombinacji klawiszy na padzie. Brak interfejsu podkreśla tylko filmowość. Kontekstowe rozmieszczenie oznaczeń akcji pomaga nam wykonywać poszczególne gesty i mówi nam jak je robić. Co ciekawe, wygląda na to, że większe problemy z opanowaniem pada w tej grze mają gracze, zaś osoby, które z grami mają mniejszy kontakt szybciej się do niego przyzwyczajają.

Tak jak już pisaliśmy - całość gry podzielona jest na sceny, które mają różną długość. Zwykle jest to około 20 minut, choć zdarzają się też krótsze epizody. W sumie jest ich 60. Podczas dzisiejszej prezentacji przejście 11 z nich zajęło nam nieco ponad 2 godziny. Po ukończeniu każdej z nich odblokowują się bonusy, choć niestety nie wiemy jeszcze jakie.

Czy długość gry jest tu wadą? Oczywiście, że nie. To tytuł nastawiony na fabułę i sztuczne rozwadnianie jej, żeby było dłużej byłoby absolutnie pozbawione sensu. Ponieważ każdą ze scen możemy rozegrać na kilka sposobów, tak naprawdę będzie liczyło się to, że tę historię będziemy mogli przeżyć parę razy na różne sposoby i prawdopodobnie też z różnym zakończeniem.

Gra na początku każdej ze scen podaje nam dzień i godzinę, jak również wielkość opadów. Warto zwracać uwagę na te detale, jak również na to, co dzieje się na ekranie, bo być może (unikając spoilerów) przyda nam się to kiedyś w grze.

Trochę też mnie zdziwiło, że po przejściu danej sceny mamy do niej dostęp i możemy ją powtórzyć. Swego czasu David Cage mówił, że według niego grę powinno się przechodzić płynnie bez powtarzania poszczególnych epizodów. Być może w wersji finalnej tak to będzie zrobione i dostęp do nich pojawi się dopiero po pierwszym przejściu gry. Wiem, zwykle mówię, że wszystko powinno być dostępne od początku, jednak w tym przypadku mam zupełnie inne zdanie. Należy też dodać, że do naszej dyspozycji dostępne są 3 miejsca na zapisywanie gry.

Muzyka, kamera, akcja

Heavy Rain wygląda bardzo dobrze, choć czasami zdarzają się mu słabsze momenty. Niektóre tekstury są niskiej jakości, możemy zauważyć nienaturalne animacje postaci i ich zachowania, na przykład podczas próby obejścia przeszkody. Nie ma to jednak większego znaczenia przy odbiorze gry. Wrażenie uczestnictwa w interaktywnym filmie towarzyszy nam cały czas.

Warto zwrócić uwagę na naprawdę świetną pracę kamery, na pełne symboliki sceny i przerywniki filmowe, które dodatkowo budują napięcie. Ponadto w trakcie gry towarzyszy nam genialna muzyka akcentująca akcję. Dźwięki fortepianu idealnie wpasowują się w klimat snutej opowieści. Nie sposób też nie docenić świetnie zrealizowanego przestrzennego dźwięku.

Reżyseria scen też stoi na najwyższym poziomie. Wiele razy łapałem się na tym, że otoczenie bohatera reaguje na niego, tak jak ja bym to zrobił. Kiedy Jayden wyciąga swoją rękawicę i zaczyna bawić się wirtualną piłką wzrok obserwującego go policjanta mówi nam wszystko. Zresztą do jego gadżetów wrócimy później.

Fabuła jest wciągająca i każdy z Was będzie chciał zobaczyć, jak zakończy się historia z Zabójcą z Origami. Od pierwszych chwil, gdy poznajemy szczęśliwe życie Ethana Marsa, aż do późniejszych scen, gdy widzimy go i innych bohaterów, jesteśmy trzymani w napięciu.

 

Gra dzieje się w 2011 roku i w jej trakcie widzimy rekwizyty rodem z cyberpunka - głównie podczas grania Normanem Jaydenem z FBI, który używa przyszłościowych gadżetów do prowadzenia śledztwa i zbierania śladów na miejscach przestępstw. Trochę nie pasuje mi to do konwencji mrocznego kryminału w stylu Siedem i wolałbym jednak nieco mniej tych elementów. Mam nadzieję, że ilość scen, w których ich używamy będzie ograniczona do minimum. Co więcej - w zaprezentowanych 11 epizodach prawie nie było widać, by świat jakoś szczególnie się zmienił i technika ruszyła do przodu.

W grze są dojrzałe sceny. Nie mówię tu tylko o głębokich emocjach i poważnych tematach. Jest nagość, widzimy sceny erotyczne, padają przekleństwa. Są odjechane, psychodeliczne sceny, widać też przemoc. Zdecydowanie to tytuł dla dojrzałego odbiorcy.

Polska wersja

O ile w Uncharted 2 grało mi się świetnie po polsku, o tyle w Heavy Rain będę grał chyba po angielsku. Na szczęście będzie można wybrać zarówno język dialogów, jak i podpisy, w związku z tym wszyscy powinni być zadowoleni.

Co jest nie tak? Dialogi brzmią nieco sztucznie i są pozbawione emocji. Brzmią płasko. O ile polski Shelby (Grzegorz Pawlak) i Lauren Winter (widzieliście już tę postać w słynnej scenie "Casting" - w polskiej wersji odgrywa ją Magdalena Różczka) brzmią dobrze, o tyle Madison (Agnieszka Warchulska), Ethan (Grzegorz Małecki) i jego rodzina mnie już nie przekonują. Warto jednak tu dodać, że angielska wersja też nie zawsze brzmi idealnie.

 

Trochę też szkoda, że nie podmieniono niektórych tekstur, a jedynie przetłumaczono je podpisami. Gdy gramy z polskim audio i z polskim interfejsem zauważamy takie rzeczy.

Warto czekać

Heavy Rain zapowiada się rewelacyjnie. Wygląda na to, że będzie to kolejny diament, choć nie pozbawiony małych rys.

Jasne, pewnie część elementów, które zobaczycie w tym tytule już gdzieś została wykorzystana. Nie zmienia to jednak faktu, że to jedna z najciekawszych pozycji, z jaką się zetkniecie. To gra bazująca na opowieści, relacjach międzyludzkich i emocjach. To mroczna historia o mordercy, stracie i miłości. Jej bohaterowie nie są idealni, mają swoje dziwactwa.

Granie w Heavy Rain można spokojnie porównać do lektury świetnej książki, bądź też obejrzenia świetnego filmu. Wszystko wskazuje na to, że będzie to tytuł, który na długo pozostanie w pamięci.

Quantic Dream twórczo rozwinęło pomysły, które po raz pierwszy zobaczyliśmy w Fahrenheicie. Warto było czekać na ich kolejną produkcję.

Premiera gry 24 lutego. Gra ukaże się wyłącznie na PlayStation 3.

PS Celowo starałem się pisać jak najmniej o fabule, żeby nie zepsuć Wam przyjemności z grania.

Piotr Gnyp

przeczytaj też:

Dodaj swój komentarz:
Musisz się zalogować, by dodać komentarz. Jeśli nie posiadasz konta zarejestruj się.
Komentarze:
  • igor 14.12.09, 19:00
    Oceniono 24 razy -14
    Komentarz poniżej pewnego poziomu Wyświetl
  • tidus 14.12.09, 19:02
    Oceniono 11 razy 7

    Świetny preview, jeszcze bardziej rozbudził moje oczekiwanie na ten tytuł. Po Fahrenheicie i tak łyknę wszystko od Quantic Dream, bo to geniusze ;)

  • quickpete 14.12.09, 19:05
    Oceniono 31 razy 1

    No to szykuje się MUST HAVE w lutym. Super że tylko na PS3!!!

  • rorkdcr 14.12.09, 19:08
    Oceniono 13 razy 7

    czyli urlopik na heavy rain.Szkoda zmarnować tej gry na granie godzinę dziennie.

  • drcrauser 14.12.09, 19:09
    Oceniono 30 razy 14

    no i ten tekst powinien uświadomić paru osobom, że tej gry nie można porównywać z Alan Wake ;]

  • don_wroc_love 14.12.09, 19:10
    Oceniono 10 razy 2

    @Toread czy myślisz, że będzie to pozycja, którą dla się niegrającą kobietę przekonać do gier?

  • rorkdcr 14.12.09, 19:10
    Oceniono 12 razy -6
    Komentarz poniżej pewnego poziomu Wyświetl
  • toread 14.12.09, 19:14
    Oceniono 10 razy 6

    @don_wroc_love: tak, ale są tam dość mocne sceny.

  • don_wroc_love 14.12.09, 19:15
    Oceniono 5 razy 1

    @Toread scenami się nie przejmuję. Nie ruszają ją filmy von Triera, więc myślę że ostrzej niż tam być nie może ;) dzięki :D

  • czacha79 14.12.09, 19:22
    Oceniono 7 razy 7

    nawet gdyby sie okazalo, ze nie jest taka super jak zapowiadano i jest tylko na jeden raz, to i tak ją kupie - za bardzo cenie Fahrenheita :)

  • spyro 14.12.09, 19:22
    Oceniono 17 razy 13

    Czyżby kolejna gra roku na ps3??wszystko na to wskazuje...

  • ringr 14.12.09, 19:22
    Oceniono 13 razy 7

    Super, dzięki za playtest. Teraz jestem już przekonany, że HR musi się znaleźć w mojej kolekcji. ______ @quickpete nie za bardzo się zagalopowałeś? Super? Jasne, że dobrze mieć świetne ekskluzywne gry, ale szczerze mówiąc wolałbym już się nimi "podzielić", trochę na X na PS3 (chociaż nie ukrywam, że te na PS3 są dla mnie mocniejsze). Tak niektórzy stracą szansę na zagranie w ten świetny (jak mniemam) kawałek kodu.

  • bunch 14.12.09, 19:28
    Oceniono 35 razy -29
    Komentarz poniżej pewnego poziomu Wyświetl
  • szczurekpb 14.12.09, 19:29
    Oceniono 7 razy 5

    Ok, przekonałeś mnie Panie Gnyp ;) Kupuję w dniu premiery :)

  • twilitekid 14.12.09, 19:30
    Oceniono 8 razy 4

    Czyli gra ma szanse zredefiniować pojęcie Role Playing Game? Panie Gnyp, świetny tekst. Chyba trzeba będzie pomyśleć nad wcześniejszym zakupem konsoli ; ).

  • kemiru 14.12.09, 19:34
    Oceniono 7 razy 7

    Ten tekst tylko utwierdził mnie w przekonaniu, że szykuje nam się wybitna produkcja, dzięki Toread. A w oczekiwaniu na HR przejdzie się Fahrenheit'a :)

  • wojtek205 14.12.09, 19:33
    Oceniono 15 razy 11

    tomi zaraz wpadnie i napisze że to przecież nie jest gra bo QTE. Oświadczam że heavy nie nie będzie dla mnie grą. sterowanie nie będzie mialo dla mnie znaczenia bo bede szukał tej fabuły i przezyc z tym związanych i żadne QTE choćby i miały być przez całą grę nie będą w stanie mi tego zepsuć.Pisze to po doświadczeniach z indigo prophecy, gdzie sterowanie mi nie przeszkadzało bo w całości chodziło o co innego a autorzy żeby tchnąć w to troche akcji dali QTE i nie było źle

  • hemanpl 14.12.09, 19:34
    Oceniono 25 razy -1

    Ja juz od zapowiedzi HR czekam, az ze swoja Panią zasiade przed TV i ona poprowadzi fabule do przodu (nie jest maniaczka gier, ale ma kilka platformowek juz za soba, a HR juz teraz wiem, ze bedzie jej hiciorem!)

  • feirr 14.12.09, 19:37
    Oceniono 9 razy 5

    Heavy Rain po polsku to jak film z lektorem, który zagłusza aktorów. Ale nie zamierzam szukać gry za granicą, po prostu włączę angielską wersję. Teraz tylko zastanowić się, który sprzedawca na 100% dostarczy mi ją w dniu premiery.

  • kam_ 14.12.09, 19:42
    Oceniono 4 razy 4

    Uspokoiliście mnie. :) Bardzo czekam na HR po tym jak Fahrenheit połknął mnie w całości, przeżuł i wypluł. Miałem pewne obawy, czy Quantic Dream sprostają wyzwaniu, ale ten wpis Piotrka sprawił, że na prawdę uwierzyłem, że ta gra może być dla mnie tym samym czym stał się poprzedni tytuł developera. Czekam. :)

  • frostypl 14.12.09, 19:41
    Oceniono 13 razy 11

    Tak! Ta gra to jest to na co czekam od... kiedy gram. Oby jak najwięcej takich gier! Precz z bezmyślnymi FPSami !

  • hellghan 14.12.09, 19:47
    Oceniono 12 razy 2

    gra zapowiada się rewelacyjnie. Oczywiście sfora xtroli się pojawiła. Thorus zobacz sobie trailer Crackdown 2 takiej graficznej padaki dawno nie było:)

  • simplex 14.12.09, 19:43
    Oceniono 17 razy 5

    "Super że tylko na PS3!!!"Debilny komentarz, mowie to jako posiadacz PS3.No chyba że to flamebait - wtedy to debilny flamebait ;)

  • majorzero 14.12.09, 19:45
    Oceniono 11 razy 5

    Jedna z najbardziej oczekiwanych gier. Moc!

  • nathandrake 14.12.09, 19:45
    Oceniono 10 razy 6

    rewelacja, nareszcie coś nowego, innego niż cała reszta. Dla mnie nareszcie dojrzały tytuł, dla dojrzałych graczy.

  • drcrauser 14.12.09, 19:47
    Oceniono 2 razy 0

    baner na górze ma źle wstawiony odośnik

  • drcrauser 14.12.09, 19:49
    Oceniono 3 razy 1

    *odnośnik.

  • spyro 14.12.09, 19:52
    Oceniono 15 razy -3

    Wiadomo już jakie trofea będzie miec gierka??

  • bandicoot 14.12.09, 19:53
    Oceniono 8 razy 4

    Gra inna niż wszystkie

  • martin1841 14.12.09, 19:55
    Oceniono 86 razy -72
    Komentarz poniżej pewnego poziomu Wyświetl
  • drcrauser 14.12.09, 19:57
    Oceniono 11 razy 9

    w kinie nie masz wpływu na to co dzieje się na ekranie, w książce też.

  • twilitekid 14.12.09, 20:02
    Oceniono 17 razy 13

    @martin1841, nie wiesz co gadasz, więc zamilcz.

  • domi731 14.12.09, 20:02
    Oceniono 11 razy 7

    Genialna gra ! Must Have dla posiadaczy ps3 oby do 24lutego a potem Gow 3 .

  • kbaku 14.12.09, 20:02
    Oceniono 3 razy 1

    Świetny tekst, czekam z niecierpliwością na "noworoczny zimowy deszczyk" :)

  • majorzero 14.12.09, 20:03
    Oceniono 12 razy 6

    @martin1841 Tak wiem, że ta gra nie wychodzi na 360.

  • cthulhu 14.12.09, 20:05
    Oceniono 4 razy 2

    Emocje i dobra fabuła to jest to czego szukam w grach. I też właśnie przez to tak mało ostatnio grywam. Już nie czepiam się byle czego :)

  • twilitekid 14.12.09, 20:05
    Oceniono 8 razy 0

    @luxus360, chyba nie rozumiesz słowa "redefiniować", lol ;]

  • klenzan 14.12.09, 20:13
    Oceniono 6 razy 4

    martin1841: Właśnie dlatego na początku pojawia się takie zdanie: "Heavy Rain to nie jest gra dla wszystkich. To tytuł przeznaczony dla dojrzałego odbiorcy, mający inaczej rozłożone akcenty i skupiający się głównie na emocjach i opowieści." I to bez żadnych podtekstów wkleiłem, każdy oczekuje po grach czego innego. Jeżeli chcemy żeby raczyły nas naprawdę wspaniałymi, interaktywnymi opowieściami to kierunek Heavy Rain jest chyba najlepszy (podział jak w MGS na cutscenki i grę właściwą nie wszystkim się podoba).

  • hellghan 14.12.09, 20:10
    Oceniono 22 razy 16

    Nie musicie tłumaczyć martinowi, on po prostu tej gry "nie " i tyle.Dla mnie jest to coś nowego, oryginalnego, pozwalającego na odbicie się od monotonii tps-ów, fps-ów, survival horrorów ( w tym nadchodzącego Alana Wake) i wyścigów. Dojrzałość gry nie wynika tylko z samego znaczka 18 +, ani z bezmyślnej przemocy pokazanej w grze. Wynika ze skomplikowanej, wielowarstwowej fabuły, podkreślenia złożoności kontaktów międzyludzkich. Wszystko to powoduje że nie mogę się doczekać tego tytułu. Powoduje to jednak to, że większość graczy tej gry nie zrozumie i gra nie sprzeda się jako Uncharted, Halo czy inne bardziej komercyjne tytuły. Co nie znaczy że nie będzie lepsza.

  • twilitekid 14.12.09, 20:10
    Oceniono 14 razy 2

    @luxus360, bez komentarza. Po prostu przyznaj, że nie masz pojęcia, o czym mówię.

  • nathandrake 14.12.09, 20:15
    Oceniono 7 razy 3

    luxus a gdzie ja obrażam jakąkolwiek osobę w tym komentarzu. ?????? Twój komentarz jest już skierowaną przeciwko mnie obrazą. Może nie pisz nic na temat poziomu, bo nie idzie Ci to najlepiej, podobnie jak czytanie prostego tekstu ze zrozumieniem.

  • kolanko 14.12.09, 20:17
    Oceniono 6 razy 4

    Jestem ciekaw czy będzie po każdym uruchomieniu gry taka wstawka [...] previously i Havy Rain [...]

  • majorzero 14.12.09, 20:15
    Oceniono 7 razy 3

    Zwróćcie uwagę na twarze bohaterów oraz kolorystykę. Niesamowite. Mam tutaj do czynienia z prawdziwymi emocjami.

  • matin83 14.12.09, 20:19
    Oceniono 24 razy 12

    Widzę że ekipa Polygamii jest ostro za tą grą ;) Dla dorosłych i dojrzałych emocjonalnie graczy, ta gra będzie strzałem w 10. Dla mniej dojrzałych, będzie to gra z festiwalem QTE i słabymi teksturami.

  • ringem 14.12.09, 20:25
    Oceniono 14 razy 10

    Bardzo się cieszę, jako posiadacz PS3, z tego tytułu. Panie Gnyp- dziękuję za spisanie swoich odczuć. Nie miałem jeszcze do końca wyrobionej opinii, ponieważ wolałem nie sugerować się materiałami promocyjnymi, w końcu którymi łatwo jest manipulować. Teraz pozostaje mi tylko zaznaczyć 24 lutego w nowym kalendarzu i cierpliwie czekać. No i gratuluję ekskluzywności, jesteście chyba pierwszym polskim serwisem z własnym playtestem HR. No i posiadacze x'a niech się nie martwią- trzymajcie kciuki za dobrą sprzedaż, to i u M$ coś ruszy :)

  • pan_konsolek 14.12.09, 20:34
    Oceniono 17 razy 13

    Posiadacze Xboxa apeluje do Was. Nie róbcie syfu. I tak nic nie zdziałacie, a się tylko namęczycie. Wszyscy wiemy, że i tak nie zagramy w tą grę, więc umniejszanie sukcesu na nic się zda. Przypomnę, że najgorsze jest ignorowanie :). My i tak wiemy jak dobre gry wyjdą na Xboxa ;). hellghan Bez przesady w obecnych czasach jak na razie niema survival horrorów, dla mnie prawdziwym Sh były SH :), też wcześniejsze części RE, ale to co się z 5 stało to nie skomentuje, więc Alan Wake może być na prawdę dobry w tym gatunku, oczywiście przy zgaszonym świetle w nocy na słuchawkach dosyć głośno grając, bo inaczej niema sensu taka gra.

  • drcrauser 14.12.09, 20:34
    Oceniono 25 razy 19

    jeśli nie masz nic przeciwko to zamknij przeglądarkę i idź grać w fpsa tysiąclecia ;]

  • majorzero 14.12.09, 20:35
    Oceniono 12 razy -2

    Przebijemy ilość komentarzy w newsie o Halo Reach?

  • couthon 14.12.09, 20:36
    Oceniono 3 razy 1

    martin ciesz sie, ze ktos hektar lat temu nie powiedzial, ze do podcierania slużą liście (ewentualnie nic), a nie papier:PZagram, ocenie,narazie staram sie nie jarac HR za bardzo, by sie nie zawiesc

  • drcrauser 14.12.09, 20:40
    Oceniono 16 razy 14

    i tak cie to boli że musisz robić syf jak wczoraj?

  • hellghan 14.12.09, 20:51
    Oceniono 5 razy 1

    z survival horrorów ostatnio mieliśmy, SH Homecoming, RE5, Siren, Alone in The Dark, Dead Space. Oczywiście z różnym skutkiem, ale gatunek nie umarł.

  • twilitekid 14.12.09, 20:52
    Oceniono 4 razy 2

    @hellghan, HR jest duchowym następcą Fahrenheita. Mechanika gry będzie podobna. Także nie przesadzałbym z tą mega innowacyjnością, bo to po prostu rozwinięcie pomysłu. Indigo Prophecy nie wytyczyło nowego szlaku, nie było później takich gier. Wątpię, by teraz się to zmieniło. Niestety...

  • matin83 14.12.09, 20:41
    Oceniono 19 razy 17

    Nie ma szans na przebicie niusu o Halo Reach, bo brakuje największego cymbała na tym serwisie. Jak się pojawi to może komenty ruszą z kopyta. Tylko na jego miejscu bym się nie błaźnił, bo Piotr Gnyp wyraźnie napisał, że młodzież i niedojrzali emocjonalnie ludzie nie zrozumieją tej gry, więc jego komentarze będą zbędne.Luxus360 - jak ci tak bardzo na tym zależy to ja ci przyznam rację, tak ta gra ma tylko dobrą grafikę. A teraz idz graj w FPS-a tysiąclecia.

  • pan_konsolek 14.12.09, 20:42
    Oceniono 40 razy -36
    Komentarz poniżej pewnego poziomu Wyświetl
  • hellghan 14.12.09, 20:45
    Oceniono 8 razy 6

    heavy rain nie ma na razie odpowiednika, czy wytyczy nowy szlak w grach video?? Przydałoby się bo za dużo kontnuacji za mało oryginalnych tytułów jest

  • charlesz 14.12.09, 20:57
    Oceniono 9 razy 9

    Jest to zdecydowanie mój największy "musisz mieć" przyszłego roku i cieszę się, że będzie już prawie na samym jego początku. Oczywiście będę grał po polsku.

  • majorzero 14.12.09, 21:04
    Oceniono 6 razy 4

    Może HR nie będzie innowacją za to na pewno pokaże, że w tej branży jest miejsce na coś nastawionego na opowiadaną historię.

  • hellghan 14.12.09, 21:15
    Oceniono 7 razy 7

    HR jest zupełną innowacją! Mechanika rozgrywki jest poobna w wielu grach tps plus Qte, ale w HR najważniejsza jest kwestia dokonywanych wyborów i ich konsekwencje, wpływu na stsunki międzyludzkie, fabułę. To nie jest kwestia dopisania 4 różnych zakończeń. To jest kwestia tego, że kilku grających w HR przy spotkaniu może sobie nawzajem uświadomić, że grali w "inne gry". To jest kwestią, której wcześniej nie podejmowała żadna gra.

  • martin1841 14.12.09, 21:20
    Oceniono 27 razy -21
    Komentarz poniżej pewnego poziomu Wyświetl
  • ser 14.12.09, 21:10
    Oceniono 3 razy 3

    Gruby mało sympatyczny na zdjęciach, szykuje się kawałek dobrej gierki. Ciekawe jak gra wypada przy graniu "z doskoku" czyli jak mamy naprawdę mało czasu a chcemy jednak chwile pograć.

  • drake 14.12.09, 21:14
    Oceniono 23 razy 17

    No szczególnie tak wypowiadające się osobistości jak thorus czy martin trzymają poziom wypowiedzi. A komentarze w których rzucają błotem PS3 są niesłusznie minusowane.Ale co tam. Przynajmniej znamy średnią wieku posiadaczy X360 bo to jakieś 13-14 lat. Także zrozumiejmy ich.A co do HR no gierka świetna wiedziałem że to będzie jeden z bardziej ambitniejszych produkcji.

  • franek 14.12.09, 21:15
    Oceniono 5 razy 3

    Początek roku należy do Sony! Nieno... żartuje;] ale same dobre exy wychodzą od stycznia do marca (nawet 2 na miesiąc =o)

  • mikas2 14.12.09, 21:17
    Oceniono 10 razy 4

    Nagle tylu dojrzałych graczy sie zebrało w jednym miejscu ? :) Już giedyś w temacie HR mówiłem ze ta gra nie jest dla kazdego. Czyli dla kilku procent graczy którzy odwiedzają tą stronę. Przed zakupem naprawde warto gdzies sprawdzić czy nam odpowiada. Gra bedzie świetna ale tylko dla nielicznych

  • j_uk_dev 14.12.09, 21:18
    Oceniono 9 razy 7

    @twilitekid - gameplay HR jest KOMPLETNIE różny od Fahrenheit, niestety prasa swoje zrobiła okrzykując HR jako następce Fahrenheit, a to kompletnie inny gameplay, nie ma sekwencji QTE, QTE jest jedynie kontekstowe ( które też było w Fahrenheit, ale nie było ono przypięte do elementów sceny w żaden sposób ). Grając w HR nie odczułem ani razu podobieństwa do Fahrenheit ( co zresztą mnie ucieszyło, bo nie będzie tych wielkich d-padów zasłaniających akcję gry, gdzie trzeba wklepywać QTE z zabójczą prędkością ).

  • catalyst 14.12.09, 21:20
    Oceniono 6 razy 2

    Czuję, że oszaleję na punkcie tej gry. Dla niej pożyczę PS3. Nawet nie czytam Piotrowych wynurzeń żeby całość wchłonąć samodzielnie.Fap* Fap* :)

  • dosc.glupot. 14.12.09, 21:32
    Oceniono 16 razy 10

    Po Heavy Rain juz nikt nie bedzie spłycał gier porównując je do filmów. P.s. Juz 3 konto mi zbanowali a fanboje iksa bawią sie w najlepsze wtf? Niedługo zabraknie mi juz wariacji mojego nicku :/

  • martin1841 14.12.09, 21:26
    Oceniono 44 razy -38
    Komentarz poniżej pewnego poziomu Wyświetl
  • majorzero 14.12.09, 21:34
    Oceniono 6 razy 2

    @martin1841 To był knock out z Twojej strony.

  • ser 14.12.09, 21:40
    Oceniono 2 razy 2

    j_uk_dev co za różnica czy masz wyświetlonego pada czy upchali trójkąt w płatki śniadaniowe? Raczej żadna, QTE to QTE. Jednak jeśli sama rozgrywka się różni to ok ;) chociaż pod tym względem Fahrenheit było fajne.

  • archartas 14.12.09, 21:45
    Oceniono 1 raz 1

    @martin tobie i twojemu "wieszy" juz podziekujemy...Gre kupie napewno, chociaz nie jestem przekonany, bo zaden ze mnie dorosly i emocjonalny facet:D xD

  • martin1841 14.12.09, 21:49
    Oceniono 3 razy -1

    archartas sądzisz że literka "k" się na mnie obrazi?

  • j_uk_dev 14.12.09, 21:50
    Oceniono 7 razy 5

    @ser, no właśnie różnica jest spora w tym jak QTE są "wmontowane" w grę. To co w Fahrenheit było złe, to odciąganie uwagi gracza od akcji, a skupianie jej właśnie na tych QTE. W przypadku HR jest odwrotnie - to QTE są "dodatkiem" do akcji, musisz skupić się na tym co się dzieje, dopiero wtedy podejmujesz decyzję. Przez kontekstowość QTE jest to bliższe grze przygodowej point-n-click, gdzie tak naprawdę klikasz myszą na konkretne elementy, by spowodować reakcję ( a co za różnica czy klikasz w nie myszą, czy np. naciskasz przypisany do nich trójkąt ) niż do tego co było w Fahrenheit. Fahrenheit bardzo mi się również podobał, ale żeby nic nie stracić musiałem go "przejść" jeszcze raz patrząc jak gra ktoś inny, bo grając samemu straciłem pełno scen przez QTE ( np. scena gdy te robale atakują w biurze i Lucas ucieka, lub scena walki z policjantami ). W HR z kolei akcja jaką obserwujesz nie ucieknie ci, bo to na niej masz skupić uwagę, natomiast QTE to po prostu opcje decyzyjne. Wspomniałem przygodówki point-n-click jako referencje, aczkolwiek w HR ciągle mamy QTE, bo jesteśmy ograniczeni czasowo, decyzje trzeba jednak podejmować w miarę szybko, jednak nie są to już tylko sekencje czy raz na jakiś czas gesty, ale po prostu akcje przypisane do sceny. To spora różnica jeśli porównać to z Fahrenheit.

  • mrozik12 14.12.09, 22:02
    Oceniono 4 razy 4

    Jako posiadacz 360'tki i tak i tak zagram, ale w sumie moje podejście do gry spełniło się po przeczytaniu tego tekstu.Fakt, możliwość interakcji robi wrażenie, jednak ta filmowość mnie nie zachęcała i teraz już wiem że nie zachęci.Ale gdybym mógł, chętnie zagrałbym dla samych odczuć i podziwiania grafiki.

  • lukadder 14.12.09, 22:06
    Oceniono 29 razy -13
    Komentarz poniżej pewnego poziomu Wyświetl
  • ser 14.12.09, 22:08
    0

    j_uk_dev W takim razie ok, podoba mi się koncepcja. Czy to jednak nie za bardzo uprości tych sekwencji? Jeśli mamy skupić się głównie na fabule to te sekwencje nie mogą być tak wymagające jak w Fahrenheit(w którym QTE były dość trudne jak wspomniana przez Ciebie ta z biura). Oby nie było to tylko i wyłącznie nawalanie w przycisk.

  • feirr 14.12.09, 22:23
    0

    @ser: Na sieci jest sporo filmików z HR, wystarczy je obejrzeć i zrozumieć na czym polega interfejs. Bliżej mu do tego ze SCUMM, tylko że zaadaptowanego do pada.

  • don_wroc_love 14.12.09, 22:19
    Oceniono 17 razy -9
    Komentarz poniżej pewnego poziomu Wyświetl
  • j_uk_dev 14.12.09, 22:24
    Oceniono 12 razy 10

    @ser, im więcej opcji masz i mniej czasu, wtedy podjęcie decyzji jest trudniejsze. Nie musisz mieć trudnych sekwencji do wyklikania by było trudno, wystarczy tą trudność zbudować na zasadzie zestresowania gracza, co HR właśnie robi. To jest nieco inne podejście, bo nie opiera się na trudności manualnej, ale emocjonalnej i decyzyjnej. Jak grałem wcale nie odczułem, że jest łatwo, wręcz przeciwnie, czas leci, a ja nie wiem jaką decyzję podjąć. Jako przykład mogę ci podać np. skradanie się w sklepie w czasie napadu, idąc powoli w stronę przestępcy pojawiła się pod nogą ikonka przycisku. Dzięki temu gdzie się pojawiła wiesz doskonale o co chodzi, za chwilę twój krok narobi hałasu i wcale nie ma mało czasu na wciśnięcie jego, ale napięcie zdąży na tyle wzrosnąć, że trzeba trochę opanowania by zachować zimną krew i zdążyć nacisnąć przycisk (ja nie zdążyłem, ale akcja toczy się dalej). Budowanie trudności poprzez wywoływanie u gracza różnych emocji to naprawdę ciekawa koncepcja moim zdaniem i może nie jakaś rewolucja, ale z pewnością coś nowego.

  • mikas2 14.12.09, 22:30
    Oceniono 40 razy -32
    Komentarz poniżej pewnego poziomu Wyświetl
  • twilitekid 14.12.09, 22:38
    Oceniono 3 razy 3

    @j_uk_dev, ja właśnie mówię o tej "kontekstowości" sterowania w Fahrenheicie. Te QTE i machanie analogami swoją drogą, a podnoszenie szklanki czy otwieranie drzwi prawa gałką swoja drogą. Ale miło, że dzielisz się wrażeniami ze sterowania. To cenne informacje ; )

  • twilitekid 14.12.09, 22:40
    Oceniono 4 razy 4

    @mikas2, że co? Przeczytałeś choćby jedno zdanie z tego, co napisał j_uk_dev? Właśnie chodzi o to, że to ty decydujesz! [btw przydałaby sie edycja komentarzy]

  • archartas 14.12.09, 22:40
    Oceniono 9 razy 7

    aha, wiec mikas nie graj w reszte gier, bo po wcisnieciu guzika bohater robi pewna czynnosc samemu(czyli konsola znowu decyduje za ciebie...) smiesznie sie czyta takie posty;P

  • klenzan 14.12.09, 22:41
    Oceniono 7 razy 5

    mikas2: Poczytaj jak to działa w HR, niema tak że jak nie wstukasz sekwencji to restart, gra toczy się dalej, INACZEJ.

  • martin1841 14.12.09, 23:38
    Oceniono 14 razy -6
    Komentarz poniżej pewnego poziomu Wyświetl
  • guuren 14.12.09, 23:29
    Oceniono 10 razy 4

    *dumny posiadacz PS3* Czekam na 2010 w takim razie:)

  • lethal_doze 14.12.09, 23:30
    Oceniono 20 razy 12

    Pozazdrościć, już chciałbym do tego usiąść. Wiem że to interaktywny film ale zupełnie mi to nie przeszkadza. Nie mogę się doczekać tej historii. Najwięcej krytyków to osoby które nie mają PS3 i wiedzą lepiej w co posiadacze PS3 powinni grać - żałosne. Heavy Rain!!!!!!!!!

  • mi.go 14.12.09, 23:39
    Oceniono 13 razy 9

    Bardzo się cieszę na tę produkcję! W końcu coś nowego, mniej odtwórczego i głębokiego. Jeśli ktoś piszę, że to jest tylko festiwal QTE, to nie wie co pisze, a jak nie mam go zamiaru z tego błędu wyprowadzać.FPS'ów w przyszłym roku będzie pewnie tyle samo co w tym także każda wiadomość o jakieś innej grze jest dla mnie na wagę złota. Bardzo liczę też na Last Guardian'a i GoW3.Jeśli Halo:Reach będzie naprawdę dobre to pożyczę lub najnormalniej w świecie kupię x'a ale wydaje mi się, że wystarczy mi to co dostanę z multiplatform plus Resistance 3, Mag i Killzone 3.peace

  • cubanconection 15.12.09, 00:06
    Oceniono 55 razy -47
    Komentarz poniżej pewnego poziomu Wyświetl
  • szpynda 15.12.09, 00:45
    Oceniono 11 razy -5
    Komentarz poniżej pewnego poziomu Wyświetl
  • constantinee 15.12.09, 00:30
    Oceniono 14 razy 6

    Swietna zapowiedz Piotrze! Narobiles mi niesamowitego smaka na ta gre, juz sie doczekac nie moge!!! Kolejny hicior i TYLKO na PS3 :)

  • razer 15.12.09, 01:27
    Oceniono 6 razy -2

    Toread, masz nieobiektywne spojrzenie na HR, nawet wobec siebie samego ;) Wszyscy dookoła dobrze wiedzą że kochasz tą grę od bardzo dawna. Najbardziej spodobał mi się tekst "Wiem, zwykle mówię, że wszystko powinno być dostępne od początku", kolejny dowód na to że HR jest wyjątkiem potwierdzającym regułę ;) Ale to dobrze, gra będzie inna niż wszystkie, skupiająca się na tych elementach które w "zwykłych" grach są zazwyczaj marginalizowane. Może namówię kumpla do zakupu to sobie u niego pogram. A patrząc na komentarze poniżej faktycznie zastanawiam się ilu posiadaczy konsol jest w ogóle dojrzałych i będzie w stanie czerpać przyjemność z HR bez oszukiwania samych siebie.

  • krismaciejewski 15.12.09, 08:23
    Oceniono 14 razy 14

    Statystyki twierdzą, że średni wiek użytkownika ps3 jest sporo wyższy niż xboxa. Co za tym idzie logiczną wydaje się docelowa platforma dla tej gry. Na największym rynku dla xboxa czyli w USA xboxa kupują (dostają w prezencie) głównie nastolatki. Więc ta gra by się tam na tą platformę w ogóle nie sprzedała. Wychodząc na konsolę Sony jest szansa na przyzwoitą sprzedaż. Jednak na przekroczenie 1,5mln bym wielce nie liczył

  • krzyku 15.12.09, 08:36
    Oceniono 12 razy 12

    Trzymam kciuki za HR. Mam X'a ale czekam tylko na dobry pretekst żeby "żonie kupić" PS3 ;).

  • don_wroc_love 15.12.09, 08:30
    Oceniono 2 razy 0

    @krismaciejewski a mógłbym poprosić linkę do tych statystyk? bo to ciekawe informacje

  • krzyku 15.12.09, 08:42
    Oceniono 3 razy 1

    Po obejrzeniu filmiku, coraz bardziej trzymam kciuki, oby reszta postaci była bardziej racjonalna niż ten kretyn sprzedawca. Oby też nikt nie spaprał dubbingu w stylu "a masz, a masz, cholera i psia krew!", "uciuekajmy" wypowiedziane jak "z cukrem czy bez"

  • mikas2 15.12.09, 08:40
    Oceniono 19 razy -17
    Komentarz poniżej pewnego poziomu Wyświetl
  • gordon_freeman 15.12.09, 09:25
    Oceniono 43 razy -39
    Komentarz poniżej pewnego poziomu Wyświetl
  • gordon_freeman 15.12.09, 09:18
    Oceniono 42 razy -36
    Komentarz poniżej pewnego poziomu Wyświetl
  • feirr 15.12.09, 09:31
    Oceniono 22 razy 12

    Niestety dzieci ze swoim Halo wlezą wszędzie :(

  • krismaciejewski 15.12.09, 09:44
    Oceniono 3 razy 3

    don_wroc_love3 razy już próbowałem wkleić link ale idiotyczny nowy system polygamii odrzuca moje komentarze. Firma nazywa się Nielsen Media Research i jak poświęcisz na to 3 min w google to znajdziesz ten raport samemu. Pozdrawiam

http://wiadomosci.gazeta.pl//i/obrazki/google_search/sblank.gifhttp://wiadomosci.gazeta.pl//i/obrazki/google_search/sblank.gif/i/obrazki/google_search/google.gif

Piotr.Gnyp@polygamia.pl

Redaktor naczelny
Emerytowany RPGowiec, miłośnik fantastyki i gier wideo, aktualnie gdzieś pomiędzy graczem hardcorowym a casualem. Należy do grona tych nielicznych osób, które naprawdę lubią swoją pracę.
Najnowsze
Uncharted trafi na PSP?

Uncharted trafi na PSP?

Evan Wells, jeden z szefów Nau ...

Pandemic i Ensemble zasłużyły na zamknięcie?

Pandemic i Ensemble zasłużyły na zamknięcie?

Zwykle, gdy małe studio zostan ...

Trybuna Ludu

Trybuna Ludu

Trybuna Ludu to zebrane przez ...

Nadchodzące premiery (15.03 - 21.03) bóg metra

Nadchodzące premiery (15.03 - 21.03) bóg metra

W tym tygodniu PlayStation 3 s ...

Pierwszy dodatek do Modern Warfare 2 to pięć map

Pierwszy dodatek do Modern Warfare 2 to pięć map

W wyniku jakichś dziwnych okol ...

BioWare o zmianach w ME2 i planach co do ME3

BioWare o zmianach w ME2 i planach co do ME3

GDC to przede wszystkim napraw ...

Najnowsze podcasty
polygadka #118

polygadka #118

09-03-2010 11:35
polygadka #117

polygadka #117

08-02-2010 18:15
polygadka #115

polygadka #115

07-01-2010 16:14
« poprzednia 1 2 3 4 5 ... 15 następna »